2011-12-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Jag hade närmare tio böcker i jöken, ca 2-3 var extra övningsböcker. Som konstaterad i tråden är alla böcker mer eller mindre onödiga. Civilrätten, lagbok samt processrätten kan vara bra.

Som också nämnts måste man bli van med att slå i lagboken, veta på ett ungefär var lagar och paragrafer ligger under.

Juridisk överssiktskurs - är det inte det handelsrätt 1 egentligen? Har för mig jag läst det någonstans. Hela avtalsbiten, KL, KKL osv är viktiga delar. Samtidigt innefattar den ju även alltifrån sambolag till 1924: 323 (om jag minns rätt). Jag tycker kursen är relativt omfattande, framförallt det faktum att man måste ha poäng på 8 av 10 frågor för att öht få E. Är det så på alla läroverk?

En enkel kurs, då man de facto har lagboken med sig, dock omfattande och man måste kunna en del av varje. Det går inte att skita i vissa delar och enbart fokusera på de viktigare. Fast här på FB läser ju alla in den på en dag såklart.

Handelsrätt innefattar väll även eu-rätt vilket jag hört ska vara ganska tung med det som ingår i jöken/jiken? Så är det iaf här i Jönköping på Höken.

Jag läste jiken som sommarkurs på högskolan i skövde (samma som jöken), eftersom jag var bortrest hela sommaren kunde jag inte skriva tentan utan fick skriva omtentan samma dag som jag hade en tenta i statistik. Jag pluggade faktiskt bara två dagar innan, det enda jag gjorde var att lära in dem lagarna och hur man hittade samt tolka dem som hade kommit på tidigare tentor. Detta räckte med nöd och näppe då jag fick G på poänget.

Vet inte hur kursen ser ut på andra skolor men i Skövde var tentan väldigt lik dem gamla tentorna, det var i princip alltid sama lagar och liknande case som togs upp, sambolagen, kkl, någpt ur brb, sambolagen, bodelning osv.
Citera
2011-12-23, 17:50
Medlem
Columbias avatar
På SU är det standard att 70-80 % hamnar mellan D-F och drygt 5-6 % får A eller B (sammanlagt). Verkar vara en enorm skillnad mellan skolor.

Vill man sätta A gäller det att man kan Civilrätten väldigt bra samt sållar det viktigaste i övriga böcker, hänger med och är uppdaterad för seminarium och gör så många ex-tentor som möjligt. Det är ingen piece of cake-kurs för en average människa (universalgenierna på FB exkluderade) som vill ha bra betyg.
Citera
2011-12-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
På SU är det standard att 70-80 % hamnar mellan D-F och drygt 5-6 % får A eller B (sammanlagt). Verkar vara en enorm skillnad mellan skolor.

Vill man sätta A gäller det att man kan Civilrätten väldigt bra samt sållar det viktigaste i övriga böcker, hänger med och är uppdaterad för seminarium och gör så många ex-tentor som möjligt. Det är ingen piece of cake-kurs för en average människa (universalgenierna på FB exkluderade) som vill ha bra betyg.

Oj, i Skövde räckte det mer eller mindre med att plugga på dem gamla tentorna några dagar i förväg för att få vg.
Citera
2011-12-24, 21:17
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:

SU, jöken VT11:

Betygsfördelning på tentamen

Procentuell fördelning

A

0.675 procent

C

1.351 procent

D

10.81 procent

E

32.43 procent

F

39.18 procent

FX

15.54 procent

Det som jag tror det ställer till det är att man måste få poäng på ett visst antal frågor för att öht få godkänt. Som ni ser fick ingen B. Undrar hur många som fick A, 1-2 pers? Men återigen, de som bara pluggar 1-2 dagar och klarar kursen finns ju här på FB. Vi borde bilda en studiecirkel =)
Citera
2011-12-24, 21:26
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Handelsrätt innefattar väll även eu-rätt vilket jag hört ska vara ganska tung med det som ingår i jöken/jiken? Så är det iaf här i Jönköping på Höken.

Jag läste jiken som sommarkurs på högskolan i skövde (samma som jöken), eftersom jag var bortrest hela sommaren kunde jag inte skriva tentan utan fick skriva omtentan samma dag som jag hade en tenta i statistik. Jag pluggade faktiskt bara två dagar innan, det enda jag gjorde var att lära in dem lagarna och hur man hittade samt tolka dem som hade kommit på tidigare tentor. Detta räckte med nöd och näppe då jag fick G på poänget.

Vet inte hur kursen ser ut på andra skolor men i Skövde var tentan väldigt lik dem gamla tentorna, det var i princip alltid sama lagar och liknande case som togs upp, sambolagen, kkl, någpt ur brb, sambolagen, bodelning osv.

Förstod inte riktigt vad du menade, men i jökens kurslitteratur ingår bland, en massa annat, en ganska omfattande bok om eu-rätt, processrätt, bolagsrätt, civilrätt samt flera mindre häften/böcker. Jag har säkert glömt något också.

Jiken och jöken är väl inte samma sak? Jiken är precis vad det låter som, en introkurs för juristerna. Jöken är, också precis vad det låter som, en översiktskurs för vem som helst. Fast det kanske är annorlunda i Skövde.

Jag har överhängande B i snitt, och då har jag läst hyfsat avancerade kurser (med mina mått mätt) som finansiering, NEK, kalkylering osv. Får jag ett okej betyg på jöken blir jag väldigt glad ska jag säga.
Citera
2011-12-24, 22:50
Medlem
Citat:
Förstod inte riktigt vad du menade, men i jökens kurslitteratur ingår bland, en massa annat, en ganska omfattande bok om eu-rätt, processrätt, bolagsrätt, civilrätt samt flera mindre häften/böcker. Jag har säkert glömt något också.

Jiken och jöken är väl inte samma sak? Jiken är precis vad det låter som, en introkurs för juristerna. Jöken är, också precis vad det låter som, en översiktskurs för vem som helst. Fast det kanske är annorlunda i Skövde.

Jag har överhängande B i snitt, och då har jag läst hyfsat avancerade kurser (med mina mått mätt) som finansiering, NEK, kalkylering osv. Får jag ett okej betyg på jöken blir jag väldigt glad ska jag säga.

Vad som ingår i kurserna skiljer sig förmodligen från skola till skola. I skövde var den enda kurslitteraturen lagboken samt boken "civilrätt"

Jag är medveten om vad förkortningarna jiken samt jöken står för. Kurserna var iallafall samma i Skövde, jiken gick på sommaren och jöken på hösten. Jag skrev omtentan i jiken samtidigt som folk skrev sin jöken tenta och vi hade exact samma tenta. Även kursinnehållet hade varit likadant.
Citera
2011-12-25, 11:48
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Vad som ingår i kurserna skiljer sig förmodligen från skola till skola. I skövde var den enda kurslitteraturen lagboken samt boken "civilrätt"

Jag är medveten om vad förkortningarna jiken samt jöken står för. Kurserna var iallafall samma i Skövde, jiken gick på sommaren och jöken på hösten. Jag skrev omtentan i jiken samtidigt som folk skrev sin jöken tenta och vi hade exact samma tenta. Även kursinnehållet hade varit likadant.

Ok, ja då är det stor skillnad.

Jag ska dock poängtera likt tidigare att även om vi har 6-8 böcker, räcker i princip civilrätten. Jo jag förstod nog att du visste om vad förkortningarna står för, ville bara förtydliga vad respektive kurs har för studiemål och varför de skiljer sig åt.

Nåväl, jag återkommer till denna tråd om någon månad

Lycka till
Citera
2011-12-25, 14:20
Medlem
Columbias avatar
Citat:
SU, jöken VT11:

...bedrövlig fördelning...

Det där var ju bara sjukt. Samtidigt sätter 40 % AB på JIK:en som också kan inkluderas i civilekonomexamen, egentligen borde folk protestera och söka JIK som fristående istället.

Personligen hade jag ruggig tur. Blankade ordinarie tentan HT 10 och satte A på omtentan, som var den lättaste i historien (dvs. den enda lätta i historien). Likväl var vi bara drygt 5 % som hade A eller B. [Humble brag över...]
Citera
2011-12-25, 16:40
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Det där var ju bara sjukt. Samtidigt sätter 40 % AB på JIK:en som också kan inkluderas i civilekonomexamen, egentligen borde folk protestera och söka JIK som fristående istället.

Personligen hade jag ruggig tur. Blankade ordinarie tentan HT 10 och satte A på omtentan, som var den lättaste i historien (dvs. den enda lätta i historien). Likväl var vi bara drygt 5 % som hade A eller B. [Humble brag över...]

Jo det är rätt sjukt, men det är inte ovanligt. Fördelningen ser ofta ut sådär. Men det kanske har att göra med att jöken är en fristående kurs och vem som helst kan läsa den, programantagna eller ej.

haha ja det var som jag skrev tidigare, på FB finns de där 0.6% som får A med lite tur och 2 dagars plugg till en 15HP kurs
Citera
2012-10-23, 20:12
Medlem
Witch-Kings avatar
Någon som vet vart man kan hitta en någorlunda ny och aktuell sammanfattning av JÖKEN, som kan vara bra vid tentaplugg och saker att anteckna i lagboken?
Citera
2013-05-28, 12:34
Medlem
Argh123s avatar
*dump*

Ska skriva JÖK1 om en vecka. Givetvis är Civilrätt viktigast. Lagboken behövs egentligen bara på tentan, men för att hinna förbereda sig så bör man ha Lagboken hemma ett tag innan och sätta lappar i den. En smart sak som är billigare är att låna en kompis lagbok inför tentan och gå igenom lapparna. Be sedan att justera lapparna om ni kommer överens om att det är OK.

Citat:
SU, jöken VT11:

Det som jag tror det ställer till det är att man måste få poäng på ett visst antal frågor för att öht få godkänt. Som ni ser fick ingen B. Undrar hur många som fick A, 1-2 pers? Men återigen, de som bara pluggar 1-2 dagar och klarar kursen finns ju här på FB. Vi borde bilda en studiecirkel =)

Så fyra av tio misslyckas på tentan och en av sex ställer inte ens upp?
En 15p tenta i JÖK är 6h lång och har numera 5st frågor (med a, b... uppgifter) fördelade på 50p (10p per fråga). För att bli godkänd krävs hälften rätt, väl godkänd 40p eller om man så vill, inte mer än 10p avdrag.
Hur vet man då att man svarat 100% rätt på en fråga? Om jag svarar rätt, men ändå drar på mig avdrag så riskerar jag att inte få 40p.
Citera
2013-05-29, 11:48
Medlem
Argh123s avatar
Vet inte om jag får något svar, men försöker ändå. När jag skriver tentan vill jag veta vad man inte behöver skriva för att få plus popäng och vad man behöver skriva.
Ex, rätt Svar tenta ger två tredme delar rätt, men motiverimgen är sista tredjedelen.
Kalle slår Sven med vlja.
Kalle döms till x månader fängelse enligt xx§ i X-Lag eller i X-Balk.
Detta säger vi ger 7 av 10p, men genom motivation och vägledning till paragrafen kan 9 eller tom 10 ges.
(Jag upprepar/sammanfattar) Att bara ange lagrum ger noll poäng, att ange lagrum med egna ord ger 5-7 poäng av tio och att komplettera med motivation och vägledning ger 9-10p. Kruxet är när man anger sina kommentarer.
Tumregeln är. . Att.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in