2011-12-23, 17:24
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Jag hade närmare tio böcker i jöken, ca 2-3 var extra övningsböcker. Som konstaterad i tråden är alla böcker mer eller mindre onödiga. Civilrätten, lagbok samt processrätten kan vara bra.
Som också nämnts måste man bli van med att slå i lagboken, veta på ett ungefär var lagar och paragrafer ligger under.
Juridisk överssiktskurs - är det inte det handelsrätt 1 egentligen? Har för mig jag läst det någonstans. Hela avtalsbiten, KL, KKL osv är viktiga delar. Samtidigt innefattar den ju även alltifrån sambolag till 1924: 323 (om jag minns rätt). Jag tycker kursen är relativt omfattande, framförallt det faktum att man måste ha poäng på 8 av 10 frågor för att öht få E. Är det så på alla läroverk?
En enkel kurs, då man de facto har lagboken med sig, dock omfattande och man måste kunna en del av varje. Det går inte att skita i vissa delar och enbart fokusera på de viktigare. Fast här på FB läser ju alla in den på en dag såklart.
Som också nämnts måste man bli van med att slå i lagboken, veta på ett ungefär var lagar och paragrafer ligger under.
Juridisk överssiktskurs - är det inte det handelsrätt 1 egentligen? Har för mig jag läst det någonstans. Hela avtalsbiten, KL, KKL osv är viktiga delar. Samtidigt innefattar den ju även alltifrån sambolag till 1924: 323 (om jag minns rätt). Jag tycker kursen är relativt omfattande, framförallt det faktum att man måste ha poäng på 8 av 10 frågor för att öht få E. Är det så på alla läroverk?
En enkel kurs, då man de facto har lagboken med sig, dock omfattande och man måste kunna en del av varje. Det går inte att skita i vissa delar och enbart fokusera på de viktigare. Fast här på FB läser ju alla in den på en dag såklart.
Handelsrätt innefattar väll även eu-rätt vilket jag hört ska vara ganska tung med det som ingår i jöken/jiken? Så är det iaf här i Jönköping på Höken.
Jag läste jiken som sommarkurs på högskolan i skövde (samma som jöken), eftersom jag var bortrest hela sommaren kunde jag inte skriva tentan utan fick skriva omtentan samma dag som jag hade en tenta i statistik. Jag pluggade faktiskt bara två dagar innan, det enda jag gjorde var att lära in dem lagarna och hur man hittade samt tolka dem som hade kommit på tidigare tentor. Detta räckte med nöd och näppe då jag fick G på poänget.
Vet inte hur kursen ser ut på andra skolor men i Skövde var tentan väldigt lik dem gamla tentorna, det var i princip alltid sama lagar och liknande case som togs upp, sambolagen, kkl, någpt ur brb, sambolagen, bodelning osv.