2011-06-22, 00:11
Medlem
Att själv kunna laga välsmakande mat blev populärt / macho av samma anledning som det blev otrendigt att vara småfet och blek efter industrialiseringen.
Citera
2011-06-22, 00:23
Medlem
Torremolinoss avatar
Förr i världen fanns det råbarkade kokerskor i restaurangköken. Stenhårda kvinnor som sopade till alla uppstudsiga med den största soppsleven utan att tveka. Generellt har ändå krogköket varit en manlig domän sedan den moderna kokkonstens fader, Aguste Escoffier, härjade. Hans kokbok, Le guide culinaire från 1903, är fortfarande en bibel för seriösa kockar.
Att dra in ett lamo som Per Morberg eller en teaterilsken planta typ Gordon Ramsay i den här matchen visar bara på en makaber historielöshet.
Det är brutalt att jobba i ett krogkök när allt bara smäller till.
Jönsarna på TV har plockat upp detta och gjort show av det. Få skulle fixa ett pass i köket på riktigt.
Att kremera en flintastek på klotgrillen är ungefär lika macho som att "våga" bära en färgglad slips.

För egen del vill jag se mer av den här gubben i TV:s matprogram:
http://www.youtube.com/watch?v=CeZlih4DDNg
Citera
2011-06-22, 00:38
Per Moberg, Gordon Ramsay och det mer jämnställda samhället skulle jag tro.

I övrigt så tycker jag att matlagning är fantastiskt roligt och min matlagning verkar gå hem hos tjejer och vänner så det är ju ett plus i kanten Sedan är ju mat gott
Citera
2011-06-22, 00:57
Medlem
jayjayjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Jamie Oliver har väl inte banat väg för något annat än att se jävligt gay ut i TV och komma undan med det..?

Det jag menade var helt enkelt att han var precis som du säger lite av en "lightversion". En kvinna som lagade mat men som egentligen var en man. Och sedan när det då var en man som lagade mat i tv så kom det även fram män som inte bara var män utan också manliga som lagade mat.

TV-matlagningens utveckling alltså: Kvinnor - Jamie Oliver - Män (Ramsey & Morberg)
Eller nåt i den stilen...
Citera
2011-06-22, 01:27
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Jamie Oliver har väl inte banat väg för något annat än att se jävligt gay ut i TV och komma undan med det..?

Glöm inte att karln läspar
Citera
2011-06-22, 01:48
Medlem
simontjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMX
Jag skulle inte kalla varken Jamie Oliver eller Paul Bocuse macho. Marco Pierre White och Gordon Ramsay daremot, speciellt den forstnamnda.

Yes! Marco Pierre White;

http://www.youtube.com/watch?v=a-D8Wzqs-xc

Sen har de "stora" tv-kockarna idag kommit just från honom, Heston Blumenthal/Gordon Ramsay.
Citera
2011-06-22, 03:15
Medlem
MThrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saintnikolaus
om 20 år kommer kvinnorna åter kräva sin rätt att få stå vid spisen...då blir man manschauvinist och skit om man vill laga sin egen mat...

Kan vara det roligaste jag har läst i dag. Haha, så jävla sant.

När rollerna vänder så blir det plötsligt sexistiskt att göra "kvinnogöra" och kvinnorna skall börja roffa åt sig. Striden pågår till tidens ände.
Citera
2011-06-22, 11:20
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torremolinos
Förr i världen fanns det råbarkade kokerskor i restaurangköken. Stenhårda kvinnor som sopade till alla uppstudsiga med den största soppsleven utan att tveka. Generellt har ändå krogköket varit en manlig domän sedan den moderna kokkonstens fader, Aguste Escoffier, härjade. Hans kokbok, Le guide culinaire från 1903, är fortfarande en bibel för seriösa kockar.
Att dra in ett lamo som Per Morberg eller en teaterilsken planta typ Gordon Ramsay i den här matchen visar bara på en makaber historielöshet.
Det är brutalt att jobba i ett krogkök när allt bara smäller till.
Jönsarna på TV har plockat upp detta och gjort show av det. Få skulle fixa ett pass i köket på riktigt.
Att kremera en flintastek på klotgrillen är ungefär lika macho som att "våga" bära en färgglad slips.

För egen del vill jag se mer av den här gubben i TV:s matprogram:
http://www.youtube.com/watch?v=CeZlih4DDNg

Håller med dig om att Aguste Escoffier har stor betydelse för 1900 talets kokkonst och alla de kockar som huserat på diverse gourmetkrogar i Europa de senaste 100 åren.
Däremot så tror jag TS syftar mer till den alldagliga svennebananen som helt plötsligt börjat svänga ihop en Coeur de Filet provencale på fredagskvällen, fotar och langar upp på facebook.
Jag tror inte ens majoriteten av alla nyblivna hemmakockar har en aning om vem den gode Aguste var, även om det var en bra name-droppning :P

Tyvärr tror jag därför att t ex Ramsey har haft en stor betydelse om vi nu ska prata personer, då han .....svär mycket?
Fast jag vill ändå hävda att det är samhällsklimatet som haft störst vikt. Kvinnor kan helt enkelt inte längre laga bra och god mat. Undantaget är en del kvinnor från andra kulturer. Men då är det oftast deras eget käk. De är sällan mer globalt kulinariskt bevandrade.
Fråga t ex en kurdisk tjej om hon kan svänga ihop en Pad Thai Gai och hon kommer se ut som ett frågetecken.
Citera
2011-06-22, 11:25
Medlem
dePauls avatar
Alltså huvudfrågan som TS ställde var när det på det senare blev macho att laga mat. Jag tror knappast att den gode Escoffier eller för den delen Catarina di Medici vars kockar placerade Frankrike på den kulinariska världskartan platsar inom ramen för frågeställningen.

~Paul~
Citera
2011-06-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Bra karl reder sig själv är ju ett gammalt uttryck som jag tycker passar in här.
TV-program riktade till kvinnor i kombination med Internet och feminism har gjort i stort sett hela kvinnokönet totalt odugliga i köket. Jag är snart 30 och känner inte en enda kvinna som kan laga lika bra mat som jag gör. Har även diskuterat detta med många vänner och det är samma visa överallt.

Vi män står upp när det blåser och är det ingen annan som ställer fram den helstekta oxfilén till helgen, ja, då får vi göra det själva helt enkelt.

Det ligger nog nåt i det du säger.

Har ett bra exempel här, min sambo är utbildad kock, och underligt nog så är jag bättre på att laga mat än henne

Jag går mer på känsla helt enkelt, och det lyckas alltid bättre.
Citera
2011-06-22, 15:21
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Allt män gör blir ju manligt (tillslut). Sen är det ett känt faktum att män är bättre att laga mat och är bättre i köket än kvinnor. Vem som städar efteråt är en annan sak

Sen finns det kanske en massa tjejer som tänder på killar som kan laga mat?

((Vi får ju också komma ihåg att män tar god mat före sex så därav förklaringen xD))
Citera
2011-06-23, 00:06
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Jo i de finare salongerna har det säkert varit så länge men den vanlige arbetaren hade nog inte mycket till övers för dessa mästerkockar?

Nej givet, men nu är ju samhällsklasserna lite diffusare plus att media har givet satt sitt spår på mentaliteten, dock är ju kockyrket relativt mansdominerat var du än hamnar någonstans.. allt från korvmojen till finkrogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in