Citat:
Ursprungligen postat av Torremolinos
Förr i världen fanns det råbarkade kokerskor i restaurangköken. Stenhårda kvinnor som sopade till alla uppstudsiga med den största soppsleven utan att tveka. Generellt har ändå krogköket varit en manlig domän sedan den moderna kokkonstens fader, Aguste Escoffier, härjade. Hans kokbok, Le guide culinaire från 1903, är fortfarande en bibel för seriösa kockar.
Att dra in ett lamo som Per Morberg eller en teaterilsken planta typ Gordon Ramsay i den här matchen visar bara på en makaber historielöshet.
Det är brutalt att jobba i ett krogkök när allt bara smäller till.
Jönsarna på TV har plockat upp detta och gjort show av det. Få skulle fixa ett pass i köket på riktigt.
Att kremera en flintastek på klotgrillen är ungefär lika macho som att "våga" bära en färgglad slips.
För egen del vill jag se mer av den här gubben i TV:s matprogram:
http://www.youtube.com/watch?v=CeZlih4DDNg

Håller med dig om att Aguste Escoffier har stor betydelse för 1900 talets kokkonst och alla de kockar som huserat på diverse gourmetkrogar i Europa de senaste 100 åren.
Däremot så tror jag TS syftar mer till den alldagliga svennebananen som helt plötsligt börjat svänga ihop en Coeur de Filet provencale på fredagskvällen, fotar och langar upp på facebook.
Jag tror inte ens majoriteten av alla nyblivna hemmakockar har en aning om vem den gode Aguste var, även om det var en bra name-droppning :P
Tyvärr tror jag därför att t ex Ramsey har haft en stor betydelse om vi nu ska prata personer, då han .....svär mycket?
Fast jag vill ändå hävda att det är samhällsklimatet som haft störst vikt. Kvinnor kan helt enkelt inte längre laga bra och god mat. Undantaget är
en del kvinnor från andra kulturer. Men då är det oftast deras eget käk. De är sällan mer globalt kulinariskt bevandrade.
Fråga t ex en kurdisk tjej om hon kan svänga ihop en Pad Thai Gai och hon kommer se ut som ett frågetecken.