Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad Haifa
Bumpar denna tråden med några tankar om ämnet...
Kör för tillfället en 15 år gammal Golf som jag under hösten låtit laga för runt 10k . Den bilen och dess obskyra små och stora fel är ju uppenbarligen en enormt dålig affär, jag är säker på att småfelen inte kommer laga sig själva med tiden. Med tummen mitt i handen är det inte aktuellt att försöka laga centrallås eller tändkablar själv. Alltså skulle jag lätt kunna tänka 2500-3000 i månaden för ett bekymmersfritt billiv.
Eftersom bilen måste vara rätt liten för att hålla budget är kanske Skoda Fabia ett alternativ? Eller VW Polo?
Tänker jag rätt angående kostnader osv. eller missar jag något?
Det du måste tänka på är att det ingår olika mycket i de olika bilmärkenas leasingavtal. Kolla noga upp vad som gäller för respektive märke och vad som ingår och inte. Kolla också hur många mil per år som ingår. Jag vet att Toyota förut tog ut en depositionsavgift på 5000 kr som du får tbx när du återlämnar bilen efter två år, men jag tror de har slopat den nu.
Kolla om:
- Skatt
- Försäkring
- Service
- Vinterdäck
ingår.
Sen är det värt att kolla vilken utrustningsnivå bilen har i grundutförande. Så fort du börjar plocka på massa utrustning, som särskild klädsel, större motor mm så drar det snabbt iväg.
Jag tycker du ska åka runt och prata med typ Toyota, Mini, Volkswagen, Skoda, Peugot, Citroen, Nissan mfl.
Fabia och Polo är helt ok, Kolla gärna vad Toyota ska ha för en Yaris, som är deras motsvarighet i storleksklassen.
Var inte rädd för att gå in och fråga hos återförsäljarna, privatleasing har ökat en hel del de senaste åren. Kolla dock upp flera alternativ innan du bestämmer dig och jämför noga vad som ingår och inte! Som vid alla lägen när man ska teckna avtal eller köpa något stort gäller det att vara påläst.
Lycka till och uppdatera oss gärna!!