2011-06-22, 01:51
Medlem
Network-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memtis

????

Jag ska göra det lätt för dig och förklara på ett ungefär

När din kyckling i fabriken ska packas så väger den 500g och har ett näringsvärde på 10g protein per 100 g (Allt detta så jag kan räkna enkelt)

Den ansvariga för kycklingens vikt fyller då kycklingen med 500g vatten
Kycklingens proteininnehåll blir då 5g per 100g .. Men eftersom du kommer att steka bort vattnet så kommer du att få 500g kycling ändå och då blir proteininnehållet 10g per 100g
Citera
2011-06-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Network-
Jag ska göra det lätt för dig och förklara på ett ungefär

När din kyckling i fabriken ska packas så väger den 500g och har ett näringsvärde på 10g protein per 100 g (Allt detta så jag kan räkna enkelt)

Den ansvariga för kycklingens vikt fyller då kycklingen med 500g vatten
Kycklingens proteininnehåll blir då 5g per 100g .. Men eftersom du kommer att steka bort vattnet så kommer du att få 500g kycling ändå och då blir proteininnehållet 10g per 100g

Jag förstår processen, det jag undrar är varför folk gnäller på "Kycklingföretagen" när man ändå får 26g protein/100g ( eller vad det nu än är ), det där med vattnet är ju lätt att räkna ut. Varför gnäller alla om lurendrejierdit å hit
Citera
2011-06-22, 12:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memtis
Jag förstår processen, det jag undrar är varför folk gnäller på "Kycklingföretagen" när man ändå får 26g protein/100g ( eller vad det nu än är ), det där med vattnet är ju lätt att räkna ut. Varför gnäller alla om lurendrejierdit å hit
För att om du köper kyckling för 50kr/kg så får du betala 50kr/kg oavsett hur mycket vatten det är fyllt med. Dubblerar de mängden vatten så ligger det egentliga kilopriset på kycklingen på 100kr/kg istället för 50kr.
Citera
2013-01-31, 20:18
Medlem
Killer-queens avatar
Lite gammal tråd, men jag skriver i den då min fråga är liknande.

Förblir även fettnivån i kycklingen densamma efter tillagning? Jag tänker att eftersom fett smälter så kanske en del försvinner med tillagningen?

Jag vill veta om jag tänker rätt: om jag innan tillagning har 100g rå kycklingfilé med ett näringsvärde av 21,5g proteiner, 0g kolhydrater och 3,1g fett - är detta samma näringsinnehåll när jag stekt den (utan smör eller liknande)?
Citera
2013-01-31, 21:59
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Lite gammal tråd, men jag skriver i den då min fråga är liknande.

Förblir även fettnivån i kycklingen densamma efter tillagning? Jag tänker att eftersom fett smälter så kanske en del försvinner med tillagningen?

Jag vill veta om jag tänker rätt: om jag innan tillagning har 100g rå kycklingfilé med ett näringsvärde av 21,5g proteiner, 0g kolhydrater och 3,1g fett - är detta samma näringsinnehåll när jag stekt den (utan smör eller liknande)?

Antar att du pratar kycklingfiléer då det är vad den här tråden handlar om.

Ja, i princip. Kycklingfilé, till skillnad från t.ex. köttfärs, suger inte upp fett vid stekning så skulle fettmängden öka något så är det i så fall fett som lägger sig på ytan. Det är däremot i så små mängder att det inte är något att bry sig om.
Citera
2013-01-31, 22:58
Medlem
Heartkillers avatar
mer vatten= mindre kcal per 100 g

därför lågbudget märkren oftast brukar ligga under 100kcal per 100 g

och bra märken ligger alltid över 100kcal per 100 g
Citera
2013-01-31, 23:09
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Antar att du pratar kycklingfiléer då det är vad den här tråden handlar om.

Ja, i princip. Kycklingfilé, till skillnad från t.ex. köttfärs, suger inte upp fett vid stekning så skulle fettmängden öka något så är det i så fall fett som lägger sig på ytan. Det är däremot i så små mängder att det inte är något att bry sig om.

Ah, tackar för svar Sisenior. Ja, det var väl bröstfilé jag tänkte på.

Jag tänkte förvisso åt andra hållet, att fettnivån kan minska om man steker det(?). Man märker ju exempelvis på livsmedel som innehåller mycket fett att de reducerar ordentligt, till exempel bacon.

Det är sant att det inte är mycket fett hit eller dit, men det är min huvudsakliga proteinkälla så det blir en del med den mängden. Men kanske att det blir lite väl OCD.
Citera
2013-02-01, 12:29
Medlem
Killer-queens avatar
Felpost
Senast redigerad av Killer-queen 2013-02-01 kl. 12:31. Anledning: Felpost
Citera
2013-02-01, 16:26
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ah, tackar för svar Sisenior. Ja, det var väl bröstfilé jag tänkte på.

Jag tänkte förvisso åt andra hållet, att fettnivån kan minska om man steker det(?). Man märker ju exempelvis på livsmedel som innehåller mycket fett att de reducerar ordentligt, till exempel bacon.

Det är sant att det inte är mycket fett hit eller dit, men det är min huvudsakliga proteinkälla så det blir en del med den mängden. Men kanske att det blir lite väl OCD.

Oavsett så är det inga mängder att bry sig om. Skiljer max 1-2g fett på sin höjd skulle jag tro.
Citera
2013-04-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Oavsett så är det inga mängder att bry sig om. Skiljer max 1-2g fett på sin höjd skulle jag tro.

Jag blir lack.

Räknar man näringsvärdet innan eller efter tillagning. Dvs proteinvärdet i kycklingen.

Jag har läst på olika sidor men jag har inte lyckats få ett svar.

På påsen står det 80% kyckling 20% vatten.

Så på 1kg borde det ju vara 800 gram kyckling. 20 gram protein per 100 gram blir 20x8= 160 gram protein.

Men efter jag har tillagat kycklingen så väger allt ca 550 gram. Där har vissa skrivit att näringsvärdet har höjts per kycklingens vikt. Dvs det kanske är ca 30 gram protein per 100 gram.

Jag delar upp kycklingen i tre högar. Då ska det vara 160/3=53,3gram

Men jag har ytterst svårt att tro att den lilla file'n innehåller 53,3 gram protein.

Finns det någon som sitter inne med FAKTA och trovärdiga källor som ni kan länka.

Så den lilla klumpen innehåller alltså 53,5 gram protein? Källor på det?
Citera
2013-04-28, 13:13
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balkongdorr1
Jag blir lack.

Räknar man näringsvärdet innan eller efter tillagning. Dvs proteinvärdet i kycklingen.

Jag har läst på olika sidor men jag har inte lyckats få ett svar.

På påsen står det 80% kyckling 20% vatten.

Så på 1kg borde det ju vara 800 gram kyckling. 20 gram protein per 100 gram blir 20x8= 160 gram protein.

Men efter jag har tillagat kycklingen så väger allt ca 550 gram. Där har vissa skrivit att näringsvärdet har höjts per kycklingens vikt. Dvs det kanske är ca 30 gram protein per 100 gram.

Jag delar upp kycklingen i tre högar. Då ska det vara 160/3=53,3gram

Men jag har ytterst svårt att tro att den lilla file'n innehåller 53,3 gram protein.

Finns det någon som sitter inne med FAKTA och trovärdiga källor som ni kan länka.

Så den lilla klumpen innehåller alltså 53,5 gram protein? Källor på det?

Det har du redan fått svar på i din egna tråd. Ja, den lilla klumpen innehåller så mycket protein.
Citera
2013-04-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Det har du redan fått svar på i din egna tråd. Ja, den lilla klumpen innehåller så mycket protein.

Källa på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in