• 1
  • 2
2011-06-25, 15:38
Medlem
karlhenrik_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkish
Hörru! Jag svarade på vad jag ungefär tjänat under året. Sen skrev jag min bakgrundsfakta. Att jag inte gjort några som helst avdrag, då jag ej fått min deklaration sänt till mig. Glömde dock lägga till att jag skattade ungefär 26% per månad.

Happy happy?

Har du själv arbetat i Norge och har något att dela med dig av? Eller är du bara nyfiken på vad folk har för knep för att skatta så lite som möjligt?

Första året jag arbetade i Norge så gjorde jag avdrag för i stort sett allt som jag kunde göra avdrag för.

Hade en årsinkomst på 250000 NOK.
Skattade ca 25%.
Gjorde avdrag på allt jag kunde tänkas på tillbaka för. Nu minns jag inte allt. Men jag gjorde bl.a. avdrag för:

Att jag pendlade mellan mitt boende i Sverige och jobbet i Norge varje helg. Alltså fick jag ersättning för bensin. Drog även av för vägtullar.
Fick även ersättning för dubbelt boende och en dagsersättning för mat/diet. Minns inte de direkta summorna vad man fick för bensin och mat.

Jag såg till att skicka in så många kvitton jag kunde. Kopior på hyreskontrakt osv.

Kan inte svara på om allt gick igenom. Men jag tror att det mesta gick igenom.

Det året fick jag tillbaka runt 38000 NOK.

Hoppas det gjorde inlägget lite mer intressant för dig (och alla andra).

Du har naturligtvis rätt. Jag var lite för snabb igenom ditt första stycke och missade det, noterade jag nu. Ledsen för det.

Visst har jag det:

Inkomst 2010: 183 000
Betald skatt: 54 000 (29,5%)
Avdrag: Standardavdrag 10%
Total skatt: 25%
= +6800

Hade till en början tänkt göra "egna" avdrag, men efter att ha läst igenom kriterierna och konstaterat att jag inte uppfyllde något av dom blev det standardavdraget istället. Inte helt nöjd med resultatet.
Senast redigerad av karlhenrik_ 2011-06-25 kl. 15:40.
Citera
2011-07-07, 09:57
Medlem
cannaBes avatar
Hade ett halvsegt år i 2010 så jag landade på 390k. Gjorde vanligt 10% standardavdrag eftersom jag är skriven här. Annars hade jag gjort som tidigare och kört på dubbelt boende och resor osv.

Fick tillbaka 9k utan avdrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in