2011-06-20, 04:04
Medlem
Hej, nu har jag en fråga. Jag är 20 vårar gammal och undrar om jag kan ha fest och bjuda folk som är 18 på alkohol eller måste dom vara 20? nu menar jag inte att dom får ta alkohol och gå iväg från min ''fest'' utan att dom stannar och dricker.
Citera
2011-06-20, 04:05
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Har för mig att du inte får det.
Citera
2011-06-20, 04:13
Medlem
ELioTs avatar
Tror du får bjuda på icket-allmänplats, men inte säkert.
Citera
2011-06-20, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELioT
Tror du får bjuda på icket-allmänplats, men inte säkert.

Så jag också har trott men undrar om det verkligen stämmer. Tack för svar
Citera
2011-06-20, 04:20
Medlem
har för mig som ovanstående att om det är hemma hos dig och du bjuder din 18 åriga son och hans 18 åriga polare på varsin bärs så är det lagligt! men är inte säker
Citera
2011-06-20, 04:21
Medlem
Är inte helt säker, men tror att du endast får bjuda 18-åringar på sådant som 18-åringar själva får köpa.
Citera
2011-06-20, 04:21
Medlem
Jag drack med en chef från systembolaget (för en butik alltså) när jag var 17.
Anledningen till att jag fick göra så var för att jag var där med min far, och då är det okej. Men då handlar det alltså om att föräldern själv ÄR på platsen, inte bara ger tillstånd.

Det är till exempel inte olagligt för en förälder att bjuda på alkohol.

Sen kan det vara olämpligt, men det är en annan fråga. Om farsan och jag skulle ha gett oss ut på stan och blivit tagna, hjälper nog knappast det att han har gett mig tillstånd at dricka. Allt med måtta, vi bor som vi alla vet i landet lagom.

Men till din fråga, ja, det är olagligt. Speciellt om du bjuder på alkoholen. Nu vet jag inte om det skulle innebära särskilt mycket för dig om polisen kom och insåg att du höll i festen.
Citera
2011-06-20, 04:26
Medlem
fokuserameras avatar
Langning är benämningen på den brottsliga handling då någon köper ut, säljer, lånar ut eller ger bort starköl, vin eller sprit till en person under 20 år.

Alkohollagen
Citat:
8§ Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.
Den som lämnar ut alkoholdrycker skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i första stycket.
9§ Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år.

Det som är högst oklart är att det inte anses vara langning om det är ens förälder som bjuder på alkohol då det är sett som att det sker under kontrollerade omständigheter. (Det är även samma orsak till att det är 18års-gräns på krogen, att krogpersonalen anses vara tränade så att de har förtäringen under kontroll)
Citera
2011-06-20, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuseramera
Langning är benämningen på den brottsliga handling då någon köper ut, säljer, lånar ut eller ger bort starköl, vin eller sprit till en person under 20 år.

Alkohollagen

Det som är högst oklart är att det inte anses vara langning om det är ens förälder som bjuder på alkohol då det är sett som att det sker under kontrollerade omständigheter. (Det är även samma orsak till att det är 18års-gräns på krogen, att krogpersonalen anses vara tränade så att de har förtäringen under kontroll)

Tack så mycket Dock förstår jag inte vilket stycke som inte gäller om det är för förtäring på stället då det är de som möjligtvis kommer att hända
Senast redigerad av Mlizy 2011-06-20 kl. 04:32.
Citera
2011-06-20, 04:36
Medlem
Äh, spela roll. Dom kommer inte tjalla
Citera
2011-06-20, 04:46
Medlem
fokuserameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlizy
Tack så mycket Dock förstår jag inte vilket stycke som inte gäller om det är för förtäring på stället då det är de som möjligtvis kommer att hända
så som jag har förstått det hela så är det med andra ord tillåtet att bjuda människor som är 18 år fyllda på sprit, vin & starköl så länge förtäringen sker på plats. Dock får detta ej ske på allmän plats som du säkerligen förstår.

Men, ett tips; om jag var du så hade jag ringt till polisen och dubbelkollat. Trist om festen blir avbruten och du måste stå till svars när polisen undrar vem fan det är som har supit ner alla smådamer.
Citera
2011-06-20, 04:50
Bannlyst
inomhus hemma hos någon så får man visst bjuda någon som är 18 år på alkohol, lagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av fokuseramera
så som jag har förstått det hela så är det med andra ord tillåtet att bjuda människor som är 18 år fyllda på sprit, vin & starköl så länge förtäringen sker på plats. Dock får detta ej ske på allmän plats som du säkerligen förstår.

exakt. det är så. jag är 110% säker.

förresten;

https://www.flashback.org/t299812
Senast redigerad av urban_legend 2011-06-20 kl. 04:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in