2011-06-19, 23:13
Medlem
Carl-Gregers avatar
Tänk er dagens datorspel skulle börja levereras av Steam och liknande hur mycket billigare de skulle vara. Transportkostnader försvinner, materialkostnader försvinner och transportkostnader försvinner. Vet någon hur mycket Steam tar? Om de tar mycket skulle företagen kunna skapa ett mycket simpelt program där folk kan ladda ner spel för att dra in på kostanderna. Jag tror personligen spel skulle kunna bli 25% procent billigare om utvecklingsbolagen skulle följa min modell (då med eget program som liknar Stem)

Frågan är då: Varför gör spelbolagen inte det redan?
Citera
2011-06-19, 23:17
Medlem
truperts avatar
Vissa gör det men inte alltid det är billigare! Fick ex mitt starcraft2 billigare från cdon än vad priset var hos blizzard..

Föredrar annars att bara köpa en cd-key och själv ladda ner spelet. http://www.g2play.net/store/
Citera
2011-06-19, 23:25
Medlem
Xel2oXs avatar
Tyvärr anpassar ju inte mjukvaruföretagen kostnaderna efter hur mycket saker och ting egentligen kostar, utan hur mycket de kan få ut för programmet/spelet...
Om ett boxat spel kostar 500 kr, väljer tjänster som Steam att ta kanske 450 kr, trots att med deras kostnader kanske de kunde sälja spelet för ett par hundra bara.
Citera
2011-06-20, 11:10
Medlem
lousys avatar
Jag köpte datorspel för 400-500kr i början på 90-talet och det priset har inte gått upp särskilt mycket sen dess, så spelen är inte så värst dyra som alla gnäller om. Snarare är det så att folk blivit bekväma, snåla, idioter som ser möjligheten att få allt gratis via nätet. Steam är ett ypperligt sätt att få tag på lite mindre spel till en billig penning. Finns hur många bra indie-spel som helst där.
Citera
2011-06-21, 19:25
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Om man köper spel på nätet måste man väl betala med kort eller faktura? Då kan man inte vara anonym.
Citera
2011-06-21, 19:33
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Om man köper spel på nätet måste man väl betala med kort eller faktura? Då kan man inte vara anonym.
Who cares? Vill du dölja vilka spel du köper eller?
Det som suger är som tidigare nämnts att det inte är billigare för kunden trots att företaget sparar in massor.
Citera
2011-06-21, 20:39
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Who cares? Vill du dölja vilka spel du köper eller?
Det som suger är som tidigare nämnts att det inte är billigare för kunden trots att företaget sparar in massor.

I allmänhet är det inte bra att alla har fullständig kontroll på vem som gör vad.
Citera
2011-06-21, 22:35
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
I allmänhet är det inte bra att alla har fullständig kontroll på vem som gör vad.

Det här känns lite overkill, du förbrukar säkert mer folie på en månad än vad jag har gjort under hela mitt liv.
Citera
2011-06-22, 20:00
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Det här känns lite overkill, du förbrukar säkert mer folie på en månad än vad jag har gjort under hela mitt liv.

Nej, men det är ett steg i fel riktning. Först kan man inte köpa spel anonymt, sedan fortsätter det med alla program, följt av fler och fler varor. Vissa butiker och många automatmackar samt även de flesta bussar är redan "kontantlösa".
Citera
2011-06-23, 01:02
Medlem
Sha R'Taes avatar
Många mindre utvecklare kör till 100 % på Digital distribution.
De stora vill inte missa försäljningen till de som inte vet hur/inte vill handla online.
Det finns ju en del frågor om DRM och konkurrensmöjligheter att diskutera igenom ang Steam...
Citera
2011-06-23, 02:01
Medlem
asdyaos avatar
I alla fall jag tänkt köpa ett spel på steam eller online av tex blizzard så har det visat sig finnas en billigare affär inte många kilometer bort. Tycker det är skamligt hur dyrt starcraft 2 var på battle.net
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in