2011-06-19, 10:20
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Sedan delningen av arbetsliv och utbildning har det fortsatt att komma upp trådar om utbildning. Det är både äldre och nyskapade trådar som inte hör hemma i arbetsliv & arbetsmarknad.

Samtidigt känns det som att forumet inte riktigt tas på allvar då det finns många trådar om samma ämne. Dessutom är det många trådar som handlar om bidrag och olika former av ersättning.

Jag anser att moderatorerna i det aktuella forumet inte gör sitt jobb, samtidigt som det krävs mer restriktioner om vad som skall skrivas i detta forumet.

Har ni uppmärksammat några andra problem eller håller med? Kommentera!
Citera
2011-06-19, 10:27
Medlem
epost72s avatar
Rapporterar du felaktigheter som du hittar?
Citera
2011-06-19, 10:31
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Ja, jag är aktiv när det kommer till att rapportera, främst, felplacerade trådar. Men det känns som om folk inte vet vilka forum som används utan använder arbetsliv som övergripande, utan att bry sig.

Det saknas en klistrad tråd i forumet där det står vilka riktlinjer som gäller. Samtidigt verkar moderatorerna i bakgrunden, vilket får konsekvenser då man får uppfattningen att forumet är utan vakter.
Citera
2011-06-19, 10:40
Medlem
epost72s avatar
OK jag bara ville förvissa mig om att du försökt att delta själv i förbättringsarbetet.
Rapportera inlägg och trådar är en mycket bra hjälp.
Hur som helst så har även jag sett många trådar som snarare rör utbildning än arbetsliv.

Menar du att trådarna som du rapporterar inte flyttas?
Det är ju inte hela världen om de råkar ligga felplacerade en stund så länge folk håller sig till topic i trådarna och inte kommenterar trådplaceringen så är det ganska enkelt att flytta tråden även om den legat fel ett par dagar.
Citera
2011-06-19, 15:12
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Självklart är det inte hela världen, men det känns ändå som att det är ett forum som inte är prioriterat och har en del oseriösa diskussioner, främst om bidrag, där moderatorerna behöver visa sig mer öppet. Även om trycket på Flashback ökar i och med sommarlovet behövs det en fortsatt ordning.

Även om denna diskussion kan tas direkt med moderatorerna i fråga kan det vara en fördel att hålla debatten uppe.

Jag tror att det precis som i övriga samhället är så att brott och oordning kan förebyggas genom att polisen visar sig på gator och torg. Att satsa på förebyggande arbete kan på sikt minska arbetsbördan för dem som är moderatorer på forumet. Det är också viktigt att bygga upp FAQ för att minska antalet trådar som får svaret "sök för helvete".
Citera
2011-06-20, 14:50
Medlem
FrasseFloyds avatar
Hittar du gamla trådar så får du hemskt gärna rapportera. För tillfället håller vi på med en genomgång av trådar i Utbildning & studier för att bli av med dubletter. Jag - vi - är högst medvetna om att mycket som egentligen hör hemma i U&S blev kvar i A&A när delningen var ett faktum. Detta jobbar vi rätt aktivt på nu, om än i skymundan, men all hjälp vi kan få är guld värd.

Jag vill inte uttala mig om hur modereringen sköts i A&A eftersom jag själv inte läser där särskilt ofta, men jag tycker att det är ett bra initiativ med såna här trådar. Jag är också medveten om att det här inte är ett särskilt bra svar, men något är det iaf.
Senast redigerad av FrasseFloyd 2011-06-20 kl. 14:54.
Citera
2011-06-20, 18:37
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Sedan delningen av arbetsliv och utbildning har det fortsatt att komma upp trådar om utbildning. Det är både äldre och nyskapade trådar som inte hör hemma i arbetsliv & arbetsmarknad.

Det ligger många gamla trådar kvar som vi egentligen omöjligen kan veta till förrän dom dyker upp till ytan och då flyttas dom. Sedan tror jag att man aldrig kan undkomma problemet att trådar kommer felplaceras helt då ämnena är starkt förknippade.

Citat:
Samtidigt känns det som att forumet inte riktigt tas på allvar då det finns många trådar om samma ämne. Dessutom är det många trådar som handlar om bidrag och olika former av ersättning.

Personligen tycker jag att bidrag och andra typer ersättningar hör hemma i Arbetsliv&Arbetsmarknad.

Citat:
Jag anser att moderatorerna i det aktuella forumet inte gör sitt jobb, samtidigt som det krävs mer restriktioner om vad som skall skrivas i detta forumet.

Har ni uppmärksammat några andra problem eller håller med? Kommentera!

Tråkigt att höra att du inte tycker vi gör vårat jobb. Vad är det för restriktioner du tycker krävs kring vad som skall skrivas?

Citat:
Självklart är det inte hela världen, men det känns ändå som att det är ett forum som inte är prioriterat och har en del oseriösa diskussioner, främst om bidrag, där moderatorerna behöver visa sig mer öppet. Även om trycket på Flashback ökar i och med sommarlovet behövs det en fortsatt ordning.

Vet vilken tråd du antagligen syftar på och är på väg att rensa den just nu. Hade helt enkelt missat den.

Citat:
Även om denna diskussion kan tas direkt med moderatorerna i fråga kan det vara en fördel att hålla debatten uppe.

Absolut! Vi är alltid öppna för kritik.
Citera
2011-06-20, 21:09
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det ligger många gamla trådar kvar som vi egentligen omöjligen kan veta till förrän dom dyker upp till ytan och då flyttas dom. Sedan tror jag att man aldrig kan undkomma problemet att trådar kommer felplaceras helt då ämnena är starkt förknippade.

Det förstår jag mycket väl

Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Tråkigt att höra att du inte tycker vi gör vårat jobb. Vad är det för restriktioner du tycker krävs kring ¨vad som skall skrivas?

Främst eftersöker jag mer informationsrika (FAQ) trådar så det skapas färre frågetrådar om ett visst ämne som vad som händer vid arbetslöshet. Sen är det många trådar med väldigt dålig rubriksättning som postas. Det bör finnas en "läs först innan du postar" där det står text, som alla redan borde veta, om rubriksättning, att komma med relevant information vid frågor.

Jag förstår att ni försöker göra ert jobb så bra som möjligt. Det uppskattar jag givetvis. Men ibland kan det vara viktigt att läsa fler trådar för att se hur nivån håller sig bland dem som postar i forumet.
Citera
2011-06-20, 22:59
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Främst eftersöker jag mer informationsrika (FAQ) trådar så det skapas färre frågetrådar om ett visst ämne som vad som händer vid arbetslöshet. Sen är det många trådar med väldigt dålig rubriksättning som postas. Det bör finnas en "läs först innan du postar" där det står text, som alla redan borde veta, om rubriksättning, att komma med relevant information vid frågor.

Jag förstår att ni försöker göra ert jobb så bra som möjligt. Det uppskattar jag givetvis. Men ibland kan det vara viktigt att läsa fler trådar för att se hur nivån håller sig bland dem som postar i forumet.
Nu är inte jag heller moderator i A&A men i mina forum uppmuntrar jag användarna till att skriva FAQ eller sammanställningar om de vill så kan jag klistra dem sen. Även om man har massor av intresse för sin forumsdel så har man inte alltid tiden till att skriva FAQ osv men forumet är ju byggt av alla användare så om någon vill hjälpa till för att göra det bättre så är det ju toppen.
Fråga de berörda modsen om de är okej med något liknande eller PMa ett förslag så kan de korrigera det, det finns många varianter. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in