2011-06-19, 00:43
Medlem
Hur egentligen får man röster i huvudet?
Citera
2011-06-19, 00:44
Medlem
slowmedowns avatar
Hur menar du. Menar du av vilken anledning man får det eller menar du den fysiska anledningen?
Citera
2011-06-19, 00:47
Medlem
Röstupplevelser kan ha olika förklaring. Det vanligaste man tänker på är väl hallucinationer. En annan, mindre vanlig förklaring, kan vara epilepsi. En ytterligare förklaring är tvångstankar snarare än röstupplevelser, men de beskrivs i termer av röstupplevelser hos personen som har dessa; kan vara svårt ibland att skilja ut vad som är vad. I studier har man hittat avvikande aktivitet i tinninglobernas bark vid pågående ljudhallucinos. Man kan förmoda avvikande aktivitet i motsvarande region de gånger som upplevelserna har en epileptisk förklaring och inte en psykotisk.
Citera
2011-06-19, 00:47
Medlem
i vilken anledning. asså vad gör en person för att den har fått röster i sig exakt?
Citera
2011-06-19, 01:37
Medlem
Sweeper80s avatar
Märkliga svar du fått hittills. Nåväl, det beror på ett alldeles för högt överskott av dopaminproduktion i hjärnan. Detta är inget som sker över ett dygn eller så, utan tar många många år.
Citera
2011-06-19, 11:42
Medlem
jag har fått faktiskt konstiga svar av alla:O
Citera
2011-06-19, 14:54
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colatjejen
i vilken anledning. asså vad gör en person för att den har fått röster i sig exakt?

Man kan höra röster av flera olika anledningar, och det behöver inte vara någonting fel med det. Men ofta handlar det om att man befinner sig i ett sk. psykotiskt tillstånd, vilket är ett extremt förvirringstillstånd. Ett sådant kan - men behöver inte - bero på stress och att hjärnan är väldigt mycket uppe i varv. Hur som helst så får hjärnan problem med att sortera information och intryck, vilket kan resultera i hallucinationer.
Citera
2011-06-19, 22:53
Medlem
ge mig flera svar
Citera
2011-06-20, 01:35
Bannlyst
Citat:
ge mig flera svar

vem som helst egentligen kan börja höra röster i skallen, men en person som redan är psykiskt sjuk har större chans att drabbas av det.
Citera
2011-06-20, 02:25
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
jag har fått faktiskt konstiga svar av alla:O

Citat:
ge mig flera svar

Men om du ställer en fråga och ogillar de svar du får, så får du väl för fan på egen hand söka dig till den medicinska litteraturen.
Citera
2011-06-20, 02:26
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
vem som helst egentligen kan börja höra röster i skallen, men en person som redan är psykiskt sjuk har större chans att drabbas av det.

Hur menar du nu? Hur kan en person med låga dopaminnivåer börja höra röster?
Citera
2011-06-20, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Hur menar du nu? Hur kan en person med låga dopaminnivåer börja höra röster?

dopamin må ha störst betydelse för schizofreni och psykos som kan göra att man hör röster, men sårbarheten kan ha en annan bakrund också t.e.x :Genetiska faktorer,Hjärnskador,Störningar i hjärnans utveckling,Sömnbris,Näringsbrist,Alkohol- eller drogmissbruk,Endokrin sjukdom,systemsjukdomar mm mm.

så det behöver inte vara pga dopaminnivån.
Senast redigerad av urban_legend 2011-06-20 kl. 03:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in