2011-06-18, 15:46
Medlem
final_cuts avatar
Har fått timvikariat på hemtjänsten och det står att jag ska tjäna ca 100 kr/tim. Är det före eller efter skatt? Om det är före skatt, vad får jag då ut efter skatt?
Citera
2011-06-18, 15:55
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Har fått timvikariat på hemtjänsten och det står att jag ska tjäna ca 100 kr/tim. Är det före eller efter skatt? Om det är före skatt, vad får jag då ut efter skatt?

det är före skatt , räkna med ca 68-70kr efter skatt , det beror lite vad du har för kommunalskatt och hur mycket du tjänar totalt under året . om du tjänar väldigt lite under året så kan du jämka och få ut lite mer direkt annars får du det som skatteåterbäring nästa sommar...
Citera
2011-06-18, 16:34
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
det är före skatt , räkna med ca 68-70kr efter skatt , det beror lite vad du har för kommunalskatt och hur mycket du tjänar totalt under året . om du tjänar väldigt lite under året så kan du jämka och få ut lite mer direkt annars får du det som skatteåterbäring nästa sommar...

Det är sällan man betalar mer än 25% i skatt om man inte tjänar väldigt mycket. Tjänar man under 20.000 i månaden (före skatt) betalar man i de flesta fall under 30% i skatt, snarare närmre 25.
Citera
2011-06-19, 12:11
Medlem
wwtfsmds avatar
Förstår inte varför folk fortfarande tjatar om att vi betalar 30+ % i inkomstskatt. I och med jobbskatteavdragen betalar vi sällan över 25%. Timanställningar eller sporadiskt arbetande under året kan lätt ge under 20%. Skatteverket har ett verktyg för att beräkna detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in