2008-10-13, 21:35
Medlem
Fru Vs avatar
http://www.dermis.net/dermisroot/en/11694/diagnose.htm

för den som vill läsa och se.
Citera
2008-10-13, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Tror inte att man kan få herpes på händerna så att det slårut men mycket möjligt att man kan få bakterierna på händerna och sen därifrån upp i sin egen mun genom t.ex. mat elle liknande.

Det är ett virus.
Citera
2008-10-17, 08:32
Medlem
NisseNyfikens avatar
Herpes på bananen ?

Om man har herpes på bananen är man dömd till sex med kondom för resten av livet ?
Citera
2008-10-17, 08:42
Medlem
kort svar JA
Citera
2008-10-17, 11:31
Medlem
Blaha2k2s avatar
Nej absolut inte.
Bara när det slår ut, det smittar bara när det har slagit ut. Och sånt kan du kontrollera genom att äta mediciner när du märker att du börjar få utslag.

Det är som kondylom som bara smittar när du har vårtorna.
Citera
2008-10-18, 01:17
Medlem
Cyborgss avatar
För att förtydliga för de okunniga. Man har i undersökningar funnit att Herpes (nu talar jag om hsv2 vilket är den vanligaste virusformen i underlivet) smittar i genomsnitt 10% av årets dagar, dock sammanfaller förhöjd utsöndring av viruset inte alltid med synliga eller kännbara blåsor/sår. Du smittar med andra ord ibland även när du inte känner av din herpes.

I övrigt skulle jag enbart för herpesens skulle i alla fall inte skydda mig med kondom med en fast förbindelse om ni är monogama och har kollat att ni inte bär på andra otrevliga bakterier eller virus av farligare sort. Ca 30-40% av den vuxna befolkningen är redan bärare av hsv2-varianten ändå, så det spelar ju inte så stor roll. Det finns dock ett fall när man bör undvika att bli smittad och det är när man är gravid och eller i samband med förlossning.

Det Blaha2k2 skriver här ovan är en gammal myt.
Se gärna www.harduherpes.se för mer information av det mer uppdaterade slaget.

Mvh Cyborgs
Citera
2008-10-18, 10:43
Medlem
Blaha2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborgs
För att förtydliga för de okunniga. Man har i undersökningar funnit att Herpes (nu talar jag om hsv2 vilket är den vanligaste virusformen i underlivet) smittar i genomsnitt 10% av årets dagar, dock sammanfaller förhöjd utsöndring av viruset inte alltid med synliga eller kännbara blåsor/sår. Du smittar med andra ord ibland även när du inte känner av din herpes.

I övrigt skulle jag enbart för herpesens skulle i alla fall inte skydda mig med kondom med en fast förbindelse om ni är monogama och har kollat att ni inte bär på andra otrevliga bakterier eller virus av farligare sort. Ca 30-40% av den vuxna befolkningen är redan bärare av hsv2-varianten ändå, så det spelar ju inte så stor roll. Det finns dock ett fall när man bör undvika att bli smittad och det är när man är gravid och eller i samband med förlossning.

Det Blaha2k2 skriver här ovan är en gammal myt.
Se gärna www.harduherpes.se för mer information av det mer uppdaterade slaget.

Mvh Cyborgs

Well då hade min läkare fel då.
Jag har könsherpes. (Som jag f.ö. fick genom en tjej som har munherpes.)
Och jag fick naturligtvis panik. Så jag frågade min läkare ifall jag nu måste ha kondom resten av livet när jag har sex. Hon sa då att nej det behöver jag inte.
Utan kondomen måste jag dock använda när blåsorna bryter ut.
Och man kan hindra blåsorna att bryta ut genom att äta http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950329000015&DocTypeID =7&UserTypeID=2 när du börjar märka att det bryter ut. (Sympomen brukar vara att man får röda prickar på ollonet.)

http://www.harduherpes.nu/ är länken f.ö.
Senast redigerad av Blaha2k2 2008-10-18 kl. 10:47.
Citera
2008-10-18, 11:42
Medlem
NisseNyfikens avatar
?

Kan inte blåserna flytta på sig eller kommer dom tillbaka på samma ställe varje gång.

Har läst att man kan få herpes på händerna låren m.m tänkte att om man nu har dom på bananen kan då nästa utbrott dyka upp på låret eller
Citera
2008-10-18, 14:49
Medlem
antonstds avatar
Lånar tråden lite.
Om man använder kondom och hon inte har utslag, hur stor är risken att jag får herpes då ?
Citera
2008-10-18, 16:50
Medlem
Blaha2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonstd
Lånar tråden lite.
Om man använder kondom och hon inte har utslag, hur stor är risken att jag får herpes då ?

Ganska minimal.
Citera
2008-10-19, 01:03
Medlem
Sadgasms avatar
en tjej jag hade kontakt med sa efter en tid att hon har herpes men att det inte är smittsamt, bara när de är utslag o skit och glorifierade hela denna vidriga sjukdom så jag dissade henne efter det, mår illa av tanken av herpes på min bratwurst.. mår illa bara av att hon skriver "Hellu" på msn och känner att jag måste kryssa ner hennes konversations ruta av risk för att bli smittad av herpes
Citera
2008-10-20, 19:25
Medlem
Om man har sex med någon med herpes och kondomen spricker. Finns det något man kan göra efteråt för att möjligen minska risken att bli smittad, något läkemedel man kan ta ex.vis som förebygger? Eller är det bara att vänta och hoppas på tur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in