2011-06-17, 22:15
Medlem
Tjena!

Jag var ner till småbåtshamnen och skulle titta till min båt. (en vanlig snurrebåt med 20hk). När jag stod på bryggan insåg jag att låset till tanken var uppbrutet, jag anade vad som hade hänt; och mycket riktigt var all bensin borta. Jag fick höra av en annan kille att jag inte var ensam om detta, två veckor före hade två andra båtar råkat ut för samma vandalism, förmodligen av samma person också.

Jag ringde en polare och berättade om vad som hade hänt, han föreslog att vi skulle fylla en bensindunk med Diesel, som vi sedan skall "gömma" i båten. Om personen som verkar vara i behov av bensin kommer igen, kommer han med säkerhet att sno mina 10 liter diesel, fylla hans bil/moped och köra iväg. Och ja, bilen lär väl inte komma speciellt långt om man tankar med diesel (som vi även blandat ut med vatten)

Vad tror ni om detta? Finns det något man kan göra bättre?

Mvh PhryxuZ
Citera
2011-06-17, 22:16
Medlem
Filma det också.
Citera
2011-06-17, 22:21
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamse231
Filma det också.

Och lägg upp det så vi får se på
Citera
2011-06-17, 22:27
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhryxuZ
Vad tror ni om detta? Finns det något man kan göra bättre?

Mvh PhryxuZ

Startar motorn på den brottsskyldiges fordon ens om han häller i diesel i sin bensinmotor?

Beror ju i och för sig på hur mycket bensin personen har i tanken sen innan, men jag tycker det är en kanonidé, blir lite sport att se hur långt han hinner förutsatt att du nu får reda på det.
Citera
2011-06-17, 22:43
Medlem
Motorn kommer att starta, ja. Frågan är bara hur länge. Vad jag har hört kommer det att kosta väldigt mycket om man tankar med fel drivmedel, man måste trots allt reparera i princip hela motorn

Jag tror tyvärr inte att jag kommer få se vem den skyldiga är, eftersom h*n högst troligen tar hem hela tanken och fyller på där hemma.

Det finns dock nackdelar med det hela. Hur skulle du reagera om din bil blev förstörd på detta sett? Jag tror många kommer att komma tillbaka, bara för att totalt förstöra min båt. Men vafan, båten är försäkrad, och självrisken ligger på 1500 kr, det kan jag med nöje betala om jag har lyckats försöra denna persons bil.

Mvh PhryxuZ
Citera
2011-06-17, 23:26
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Motorn kommer att starta, ja. Frågan är bara hur länge. Vad jag har hört kommer det att kosta väldigt mycket om man tankar med fel drivmedel, man måste trots allt reparera i princip hela motorn

Jag tror tyvärr inte att jag kommer få se vem den skyldiga är, eftersom h*n högst troligen tar hem hela tanken och fyller på där hemma.

Det finns dock nackdelar med det hela. Hur skulle du reagera om din bil blev förstörd på detta sett? Jag tror många kommer att komma tillbaka, bara för att totalt förstöra min båt. Men vafan, båten är försäkrad, och självrisken ligger på 1500 kr, det kan jag med nöje betala om jag har lyckats försöra denna persons bil.

Mvh PhryxuZ

Känns som om risken är liten att dom skulle återvända och ge igen för att de själva tagit en dunk med fel bränsle.
Citera
2011-06-17, 23:29
Medlem
Man vet aldrig, jag skulle iaf ha blivit väldigt förbannad, men man får skylla sig själv
Citera
2011-06-17, 23:43
Medlem
Åter till ämnet, finns det något jag kan göra för att chansen skall öka att någon tar min bensin? Skall man gömma tanken ordentligt eller synligt? Skall man skriva vilken sorts bensin det är på dunken? (man skriver förstås 98-oktan) Tror ni det är bäst att sätta tanken i en båt som redan har blivit vandaliserad, eller en båt som har varit ifred?

Tacksam för hjälp!
Citera
2011-06-18, 00:21
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Åter till ämnet, finns det något jag kan göra för att chansen skall öka att någon tar min bensin? Skall man gömma tanken ordentligt eller synligt? Skall man skriva vilken sorts bensin det är på dunken? (man skriver förstås 98-oktan) Tror ni det är bäst att sätta tanken i en båt som redan har blivit vandaliserad, eller en båt som har varit ifred?

Tacksam för hjälp!
  • Båt med minimal säkerhet
  • Ganska så synligt
  • Och självklart ska det stå vilken bensin det är på dunken

Men skriv vilket bränsle på dunken med spritpenna, för skulle du sätta dit en tejpbit som etikett finns det ju ingen anledning att ta bort den om du nu skulle hälla i diesel istället för bensin. Dessutom ser spritpenna ut som om det varit där längre till skillnad från en ny och fräsch tejpbit tex.
Citera
2011-06-18, 15:07
Medlem
Okej, jag skall prova detta! Nu är det bara att vänta
Citera
2011-06-18, 15:22
Medlem
Wheeler88s avatar
hoppas på gott resultat, tjuvar har jag väldigt lite respekt för.
Citera
2011-06-18, 19:51
Medlem
Riktigt bra idé ! återkom med resultatet och.. Lycka till !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in