2011-06-17, 03:53
Medlem
Tönten är ett tyvärr inte helt ovanligt inslag i konservativa sammanhang. Vissa personer gillar att lägga sig till med yttre attribut som upplevs som "konservativa". Denna personlighetstyp - den konservative tönten - röker gärna pipa och klär sig i kostym trots att han inte har någon anledning att göra det. Ett mycket bra exempel på en konservativ tönt, som egentligen illustrerar fenomenet bättre än något jag kan säga, är Tradition & Fasons knubbige redaktör Dag Elfström. Betrakta det här fotografiet av Elfström (som återfinns till vänster i bilden):

http://www.ostergotland.kdu.se/default.asp?id=234

Det är pinsamt uppenbart att Elfström inte är van vid att bära kostym. Vi noterar att han har lossat på slipsen och knäppt upp översta knappen i skjortan. Det gör bara personer som sällan har anledning att ta på sig slips. Elfström ser ut som en övergödd konfirmationsgosse som av mamma har tvingats ta på sig finkläder som han inte trivs i.

Låt oss betrakta ytterligare ett fotografi av Elfström:

http://farm1.static.flickr.com/96/278195075_beee97aa44_m.jpg

Kritstrecksrandig kostym med väst, pipa och tankfullt poserande inför kameran. Konservativa schabloner från början till slut. Lägg därtill att han igen har lossat på slipsen och bilden av en löjlig posör som inte kan klä på sig är komplett.

Slutligen en bild där Elfström gör sig löjlig genom att låta en T-shirt skymta fram under skjortan samtidigt som han bär kavaj. Ytterst stillöst och ett säkert tönttecken.

http://www.ostergotland.kdu.se/default.asp?id=48

I tråden diskuterar vi den konservative tönten. Vad kännetecknar honom? Är han vanlig? Vilken bakgrund kommer han från? Vad tycker han? Är han född tönt eller utvecklar han med tiden töntiga karaktärsdrag?

Fyll gärna på med fler exempel på konservativa töntar.
Senast redigerad av Klompe 2011-06-17 kl. 03:58.
Citera
2011-06-17, 04:35
Medlem
Tråden bör flyttas till, säg, kändisskvaller kanske. I denna del diskuterar vi konservatismen som ideologi och inte vad ett semimongo har för klädstil. Dock så uppskattade jag dina analyser om killens kläder...
Citera
2011-06-17, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Tråden bör flyttas till, säg, kändisskvaller kanske. I denna del diskuterar vi konservatismen som ideologi och inte vad ett semimongo har för klädstil. Dock så uppskattade jag dina analyser om killens kläder...

Tråden handlar inte om Dag Elfström, som för övrigt knappast är någon kändis. Tråden handlar om ett allmängiltigt fenomen - den konservative tönten. Anledningen till att jag tog upp Elfström är att han illustrerar trådens frågeställning på ett mycket bra sätt. Men det innebär inte att tråden handlar om Elfström, eller hans klädstil. Så mycket framgår för övrigt av trådstarten.
Senast redigerad av Klompe 2011-06-17 kl. 05:11.
Citera
2011-06-17, 06:08
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Tråden handlar inte om Dag Elfström, som för övrigt knappast är någon kändis. Tråden handlar om ett allmängiltigt fenomen - den konservative tönten. Anledningen till att jag tog upp Elfström är att han illustrerar trådens frågeställning på ett mycket bra sätt. Men det innebär inte att tråden handlar om Elfström, eller hans klädstil. Så mycket framgår för övrigt av trådstarten.

Hahaha! Bilden i länk #2 är ju en klockren avatar.

Hr. Elfström, grosshandlare till yrket.
Efterlyser en bild på honom i olivgrön oljerock med ett brutet hagelgevär över armen.
Citera
2011-06-17, 11:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItPutsTheLotion
Hahaha! Bilden i länk #2 är ju en klockren avatar.

Hr. Elfström, grosshandlare till yrket.
Efterlyser en bild på honom i olivgrön oljerock med ett brutet hagelgevär över armen.

Det är möjligt att en sk Östermalmspressening och en hagelbrakare skulle hjälpa upp bilden en aning, men denna diskussion hör nog mer hemma i Mode och livsstil.

Strix/Mod
Citera
2011-06-19, 19:05
Medlem
Eirichs avatar
Ja, nog känner man igen fenomenet.

Jag tycker dock att det är gulligt, de känns som lillgamla versioner av lajvare. De går helt upp i en fiktiv roll, men istället för att kanske vara "stentrollet Ac'Ba" så leker de "aristokraten Blythe". Skillnaden är väl kanske den att den lillgamle konservative oftare går upp i rollen så mycket att han börjar identifiera sig helt och hållet med den.
Citera
2011-06-22, 17:03
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Tönten är ett tyvärr inte helt ovanligt inslag i konservativa sammanhang. Vissa personer gillar att lägga sig till med yttre attribut som upplevs som "konservativa". Denna personlighetstyp - den konservative tönten - röker gärna pipa och klär sig i kostym trots att han inte har någon anledning att göra det. Ett mycket bra exempel på en konservativ tönt, som egentligen illustrerar fenomenet bättre än något jag kan säga, är Tradition & Fasons knubbige redaktör Dag Elfström. Betrakta det här fotografiet av Elfström (som återfinns till vänster i bilden):

Det är pinsamt uppenbart att Elfström inte är van vid att bära kostym. Vi noterar att han har lossat på slipsen och knäppt upp översta knappen i skjortan. Det gör bara personer som sällan har anledning att ta på sig slips. Elfström ser ut som en övergödd konfirmationsgosse som av mamma har tvingats ta på sig finkläder som han inte trivs i.

Kritstrecksrandig kostym med väst, pipa och tankfullt poserande inför kameran. Konservativa schabloner från början till slut. Lägg därtill att han igen har lossat på slipsen och bilden av en löjlig posör som inte kan klä på sig är komplett.

Slutligen en bild där Elfström gör sig löjlig genom att låta en T-shirt skymta fram under skjortan samtidigt som han bär kavaj. Ytterst stillöst och ett säkert tönttecken.

I tråden diskuterar vi den konservative tönten. Vad kännetecknar honom? Är han vanlig? Vilken bakgrund kommer han från? Vad tycker han? Är han född tönt eller utvecklar han med tiden töntiga karaktärsdrag?

Konservativ tönt, ja kan man bli cool om man är med i KDU? Finns det några coola kristna människor överhuvudtaget?

Första jag tänker på när jag hör konservativ tönt, är Anton Abele: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=1111&iid=0538982776628

Han klär väll sig ganska bra dock, men fan vilken mupp.
Citera
2011-06-25, 17:18
Medlem
Citat:

Hah! Bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Konservativ tönt, ja kan man bli cool om man är med i KDU? Finns det några coola kristna människor överhuvudtaget?

Första jag tänker på när jag hör konservativ tönt, är Anton Abele: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=1111&iid=0538982776628

Jag är kristen och cool! Du ser mig minglande med den lokala föreningens lätt utvecklingsstörda medlemmar i övre tonåren på så gott som hela den svenska kalenderns högtidsdagar, en alkoholfri fruktdrink är min ständiga följeslagare! Är inte det coolt så vet jag inte...
Citera
2011-06-26, 17:14
Medlem
Citat:

Nu är det i och för sig ganska få inom KDU som är kristna. Dag Elfström är det såvitt jag vet inte.

Man behöver för övrigt inte vara tönt bara för att man är kristen. Författarna Evelyn Waugh, JRR Tolkien och CS Lewis är några kända exempel på kristna som kanske var rätt excentriska, men definitivt inte ett dugg töntiga. De var i och för sig engelska katoliker och anglikaner. Bland svenska kristna är det tyvärr ganska gott om töntar.

Anton Abele är förvisso en mupp, men han låtsas väl inte ens vara konservativ?
Senast redigerad av Klompe 2011-06-26 kl. 17:19.
Citera
2011-06-27, 00:12
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukkapower
Hah! Bäst.

Jag är kristen och cool! Du ser mig minglande med den lokala föreningens lätt utvecklingsstörda medlemmar i övre tonåren på så gott som hela den svenska kalenderns högtidsdagar, en alkoholfri fruktdrink är min ständiga följeslagare! Är inte det coolt så vet jag inte...

"lokala föreningens lätt utvecklingsstörda medlemmar i övre tonåren" HAHAHA
Citera
2011-06-27, 00:14
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Nu är det i och för sig ganska få inom KDU som är kristna. Dag Elfström är det såvitt jag vet inte.

Man behöver för övrigt inte vara tönt bara för att man är kristen. Författarna Evelyn Waugh, JRR Tolkien och CS Lewis är några kända exempel på kristna som kanske var rätt excentriska, men definitivt inte ett dugg töntiga. De var i och för sig engelska katoliker och anglikaner. Bland svenska kristna är det tyvärr ganska gott om töntar.

Anton Abele är förvisso en mupp, men han låtsas väl inte ens vara konservativ?

Hehe ditt svar säger en del..

Nja man kan väll diskutera hur konservativ Abele är, han är ju moderat, har sprungit på honom flera gånger på Östermalm.. men vad krävs för att man skall vara konservativ?
Citera
2011-06-27, 00:47
Medlem
Citat:
Hehe ditt svar säger en del..

Nja man kan väll diskutera hur konservativ Abele är, han är ju moderat, har sprungit på honom flera gånger på Östermalm.. men vad krävs för att man skall vara konservativ?

Det är inte helt lätt att klart definiera vad konservatism innebär i vårt tidevarv, så jag tänker inte ens försöka. Men jag kan rada upp några vanliga konservativa ståndpunkter så förstår du nog ungefär vilken innebörd man brukar ge begreppet. Här följer ett par exempel på vad en konservativ person brukar tycka:

- Gillar traditionell europeisk kultur (klassisk musik, Shakespeare, Rembrandt).
- Ogillar modernt skräp (MTV, popmusik, modern konst).
- Ogillar massinvandringen.
- För högre ideal och andliga värden.
- Mot konsumtionshysteri och materialism.
- Vill ha hårdare straff.
- Vill strama upp abortlagstiftningen.
- Är nationalist och ofta skeptisk mot EU.

Passar inget vidare på Anton Abele, eller hur?

Moderaterna var ett ganska konservativt parti för 40-50 år sedan, men är det inte längre.
Senast redigerad av Klompe 2011-06-27 kl. 00:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in