2011-06-16, 22:29
Medlem
99stoffe99s avatar
Jag gjorde en kreditupplysning på mig själv hos Ratsit.se för att se hur många betalningsanmärkningar jag hade kvar. Döm om min förvåning så står det att jag har 0 betalningsanmärkningar. Jag betalade alla mina skulder på ett bräde hos diverse inkassobolag samt kronofogden för ungefär ett år sedan (drygt 50 000 kr). Jag tycker det låter märkligt för jag har hört att betalningsanmärkningar inte försvinner förrens tre år efter att skulden är betald.

Kan det ha att göra med att inkassobolagen inte skickat skulderna till kronofogden utan hållit på dom och jag betalat dom direkt samt att de skulder som legat hos fogden enbart varit böter från rättegångar som inte gått via inkasso och därmed inte gett nån anmärkning?

Tycker det hela verkar mystiskt. Går det lita på Ratsit?

Tilläggas skall att skulderna var relativt gamla där jag tror den senaste var ifrån omkring 2007.
Citera
2011-06-17, 01:33
Medlem
Fraisers avatar
Hej!

Betalningsanmärkningar försvinner exakt 3 år efter då du fick din anmärkning.

Oavsett om du har betalt skulden eller inte till Kronofogden så försvinner den.

Vilket innebär du kan tex ha skuld till kronofogden på 300.000 men att dina betalningsanmärkningar helt har försvunnit.
Citera
2011-06-17, 12:58
Medlem
Hej förlåt att ja lånar tråden lite men så pricken uppstår den dagen skulden går till kronkalle sen räknas det 3 år framåt från första dagen? Eller är det 3 år framåt från den dagen till att skulden är inbetald?? Hoppas ni fattar vad jag menar.
Citera
2011-06-17, 14:00
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser
Hej!

Betalningsanmärkningar försvinner exakt 3 år efter då du fick din anmärkning.

Oavsett om du har betalt skulden eller inte till Kronofogden så försvinner den.

Vilket innebär du kan tex ha skuld till kronofogden på 300.000 men att dina betalningsanmärkningar helt har försvunnit.

Okej det verka stämma, för när jag nu gjorde en självbevakning är det enda negativa jag kan se är att det står "Utmätning: Ja" och 2010-04-22 - Registerforskning vid fullständig tillgångsundersökning. Utöver det är utdraget blankt... Så om jag fattat det rätt så kommer det om utmätning finnas kvar tills 2013-04-22?
Citera
2011-06-17, 16:46
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Så om jag fattat det rätt så kommer det om utmätning finnas kvar tills 2013-04-22?

Nej det kommer finnas kvar till 2012-04-22.
Citera
2011-06-17, 17:19
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme

Enbart två år?
Citera
2011-06-17, 17:28
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Enbart två år?

Ja.
Citera
2011-06-17, 23:16
Medlem
Fraisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme

Jag skulle vilja säga att det är faktiskt fel.

Utmätning JA, Vid UC Kontroll är i högsta grad 1st betalningsanmärkning och den kommer stå i UC:s register fram till 2013-04-22.
Citera
2011-06-17, 23:19
Medlem
Fraisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZombieZ
Hej förlåt att ja lånar tråden lite men så pricken uppstår den dagen skulden går till kronkalle sen räknas det 3 år framåt från första dagen? Eller är det 3 år framåt från den dagen till att skulden är inbetald?? Hoppas ni fattar vad jag menar.

Hej!

Fr.o.m det datumet som KFM har gjort ett utslag om betalningsanmärkning ligger det hos UC:s register i 3 år framöver.
Citera
2011-06-18, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser
Jag skulle vilja säga att det är faktiskt fel.

Utmätning JA, Vid UC Kontroll är i högsta grad 1st betalningsanmärkning och den kommer stå i UC:s register fram till 2013-04-22.

Kan bekräfta att detta stämmer genom egen plågsam erfarenhet!
TS anmärkning gällande utmätning/utmätningsförsök är aktiv till 2013-04-22, alltså 3 år från utslag. Gjorde själv bommen att tro att jag var fri från anmärkningar bara för att upptäcka att jag hade ett "misslyckat utmätningsförsök" registrerat på mig.
En sådan anmärkning verkar också väga rätt tungt i en kreditupplysning. Min försvinner tack och lov till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in