Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2005-01-12, 13:27
Medlem
de flesta som får sitt wifi-nät utnyttjat (hackat) förlitar sig på enbart den inbyggda säkerhet som AP/Router har att erbjuda. Varför inte komplettera det med en autentisering mot pop3, imap eller radius så sköts säkerheten i ett steg till, med godkänt användarnamn med lösenord för att få tillgång till ditt LAN/Internet ?

Jag har iaf lagt upp det på den här sättet:

WLAN med accesspunkter på ett separat V-lan med en Linux burk som brygga som enbart släpper igenom dhcp till WLAN:et utan inloggning. Sen för att få tillgång till alla portar genom bryggan så måste du logga in via en websida (oavsett vilken sida du försöker komma åt på Internet så kommer du enbart till denna. Webservern med sidan ligger på bryggan) som sen autentiserar mot imap-servern. Sen släpper den igenom dig.

Jag har för mig att jag har sett färdiga produkter för detta ändamål, men det duger ju med en gammal burk med linux för att det ska funka.
Citera
2005-01-14, 21:55
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibbo
FEL!

Wardriving går inte ut på att utnyttja nätverken, bara lokalisera dom och logga vart dem finns.
Äh, det är en sån fras man bildar för att hålla fjortisar borta från det och få det att låta tråkigt. Ungefär som när din mamma säger att glass är dåligt och morötter är bra. Eller när folk säger att alkohol är skadligt.
Citera
2005-01-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Äh, det är en sån fras man bildar för att hålla fjortisar borta från det och få det att låta tråkigt. Ungefär som när din mamma säger att glass är dåligt och morötter är bra. Eller när folk säger att alkohol är skadligt.

Visst får du ha en egen uppfattning om wardriving, men den är fel.
Wardriving är lagligt.
Att ansluta till andras W-lan är olagligt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in