2011-06-16, 16:08
Medlem
För tillfället är jag i utlandet (Thailand), utan möjlighet att ta mig hem, men jag har jobb här och lever väl inte allt för dåligt.
Dess värre åker jag nog på en skatteskuld i Sverige p.g.a en lägenhet jag sålde.
Stålarna investerades i ett projekt som gick åt skogen (ja, ni vet... den vanliga visan) och nu har jag inte råd att betala min skatt på lägenheten.

Min fråga är... Eftersom jag åtminstone deklarerat som jag ska via internet, så har jag väl inte begått något skattebrott? Min intention var ju att betala, men allt gick åt helvete och jag saknar dom 30 000kr som staten vill ha.
Jag har ingen inkomst i Sverige så kan jag inte få in dom pengarna och jag har inte heller någonting där som jag kan sälja.

Jag har inga ambitioner att åka hem inom överskådlig tid, men man vill ju få en gratisbiljett från Arlanda till häktet, ifall man får för sig att åka hem och hälsa på släktingar osv... Även om det just nu känns väldigt lockande att inte anstränga sig allt för mycket för att försöka ta sig till Sverige

Jag har en kompis i Sverige som tar hand om posten och jag står skriven på hans adress.
Om det hela går till kronofogden osv. Kommer dom då hem till honom och börjar att tjata eller hur funkar det egentligen?

Kan någon vänlig människa upplysa mig och reda ut frågetecknen?
Citera
2011-06-16, 16:18
Bannlyst
Ingen myndighet "lyser" dig för dessa peanuts. Ari Hallikainen som blåste bärplockare i Åsele samt staten på 5 mille i Sep 2010 och åxå trycker i Thailand, blev först nu i Juni lyst. 9 månader efter det påstådda brottet och då pratar vi helt andra summor än dina kaffe pengar. Näe du gossen, du kommer inte ens att få en åtalsbot för detta, men hur försörjer du dig där? Dessa pengar kan du näppeligen leva på länge. Är din bak öppen för income?
Citera
2011-06-17, 00:46
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blashyrkh
För tillfället är jag i utlandet (Thailand), utan möjlighet att ta mig hem, men jag har jobb här och lever väl inte allt för dåligt.
Dess värre åker jag nog på en skatteskuld i Sverige p.g.a en lägenhet jag sålde.
Stålarna investerades i ett projekt som gick åt skogen (ja, ni vet... den vanliga visan) och nu har jag inte råd att betala min skatt på lägenheten.

Min fråga är... Eftersom jag åtminstone deklarerat som jag ska via internet, så har jag väl inte begått något skattebrott? Min intention var ju att betala, men allt gick åt helvete och jag saknar dom 30 000kr som staten vill ha.
Jag har ingen inkomst i Sverige så kan jag inte få in dom pengarna och jag har inte heller någonting där som jag kan sälja.

Jag har inga ambitioner att åka hem inom överskådlig tid, men man vill ju få en gratisbiljett från Arlanda till häktet, ifall man får för sig att åka hem och hälsa på släktingar osv... Även om det just nu känns väldigt lockande att inte anstränga sig allt för mycket för att försöka ta sig till Sverige

Jag har en kompis i Sverige som tar hand om posten och jag står skriven på hans adress.
Om det hela går till kronofogden osv. Kommer dom då hem till honom och börjar att tjata eller hur funkar det egentligen?

Kan någon vänlig människa upplysa mig och reda ut frågetecknen?

Har du deklarerat riktigt så har du inte gjort något brott. Det är inte brottsligt att ha en skuld, inte ens skatteskuld.

Kronofogden brukar skicka över två brev om året. Ett där de konstaterar hur stor din skatteskuld är. Det andra brevet skall du redogöra för dina ekonomiska förhållanden för att se om det går att driva in pengar från dig.
Citera
2011-06-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Har du deklarerat riktigt så har du inte gjort något brott. Det är inte brottsligt att ha en skuld, inte ens skatteskuld.

Kronofogden brukar skicka över två brev om året. Ett där de konstaterar hur stor din skatteskuld är. Det andra brevet skall du redogöra för dina ekonomiska förhållanden för att se om det går att driva in pengar från dig.

Tack för svaret!
Dock har jag inga pengar till hembiljett (och är inte särskilt motiverad att skaffa det heller), så eftersom jag är i Thailand så kan jag ju inte läsa några brev än mindre skriva under dom.
Vad sker i så fall?
Citera
2011-06-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blashyrkh
Tack för svaret!
Dock har jag inga pengar till hembiljett (och är inte särskilt motiverad att skaffa det heller), så eftersom jag är i Thailand så kan jag ju inte läsa några brev än mindre skriva under dom.
Vad sker i så fall?

Inte ett skit. Kronkalle skickar ut en nisse för att delge dig men får han inte tag på dig så försöker han bara igen tills han lyckas och du får skriva under. Det är inte olagligt att vara svår att hitta
Citera
2011-06-17, 15:32
Medlem
klinger75s avatar
frågan är om 30000kr är värt att skita ner sig för ? du får ju betalningsanmärkning vilket är surt om du skall tillbaka .
Citera
2011-06-17, 19:55
Medlem
Shadowruns avatar
Hör av dig till dem när du börjar känna dig manad att flytta hem permanent. Ni lägger upp en avbetalningsplan så fixar det sig. Kommer inte handfänglas på Arlanda bara för en visit till släkt.

Skulden lär ju iof växa tills du tar tag i det (någon annan kanske kan svara på hur oreglerade skatteskulder växer?)
Citera
2011-06-17, 19:58
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Nu är det några år sedan jag lämnade Sverige men förut kunde man söka om avskrivning. Efter fem år om du inte hade betalat så försvann din skuld. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in