2011-06-16, 14:35
Medlem
Hey, jag bröt i slutet på september mitt lårben nere vid knät, benet och lårmusklerna funkar okej nu, men som följd på benbrottet fick jag en skada på ischiasnerven som gör så att min fot är halvt förlamad, och ha varit det sen september, först nu har jag fått kontakt med foten igen, och börjat vicka på den.

Mina frågor till er mina vänner är.

Hur tränar jag upp framsidan av vaden? på utsidan, vet inte vad muskeln heter, men jag hoppas ni vet vilken jag menar.

Och hur pass svårt är det att eventuellt träna upp ''hela'' muskeln igen? så jag kan bli återställd..

Tack på förhand
Citera
2011-06-16, 14:46
Medlem
ha hälen i golvet och lyft tårna. Stå på ett trappsteg eller liknande så att tårna når ner längre för att träna hela muskelns räckvidd.

jag ska vara snäll och ta fram en länk:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/BWReverseCalfRaise.html
Citera
2011-06-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
ha hälen i golvet och lyft tårna. Stå på ett trappsteg eller liknande så att tårna når ner längre för att träna hela muskelns räckvidd.

jag ska vara snäll och ta fram en länk:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/BWReverseCalfRaise.html

Den verkar vara grym, testade nu, men jag är tyvärr för svag i muskeln för den övningen, tror jag, för när jag lyfter upp tårna så rör det sig bara minimalt:/ så jag vet inte om den funkar så bra på mig, eller vad tror du?
Citera
2011-06-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t1gerblood
Den verkar vara grym, testade nu, men jag är tyvärr för svag i muskeln för den övningen, tror jag, för när jag lyfter upp tårna så rör det sig bara minimalt:/ så jag vet inte om den funkar så bra på mig, eller vad tror du?

du får ha tålamod när det gäller rehab, du kan t.ex. börja sittande så att du inte har så mycket tyngd på benen. Lägg några böcker på knäna sen när du sitter för att öka vikten. Och sen står du. Hoppas det funkar.
Citera
2011-06-25, 21:20
Medlem
Börja med en övning du berhärskar och gå sedan på tuffare! Du skall inte ha tålamod och göra en övning halvdant!

Mitt förslag är att du istället lägger dig på rygg, drar upp knät så att du har 90 grader mellan högerben och vänster ben och 90 grader i knävecket! Samma rörelse som när du lyfter ditt knä när du står upp, men nu liggandes!
Fixera benet i den ställningen och utför sedan övningen med endast kraft av foten, du skall alltså inte dra någon gång med t.ex. handen! Sträck i fotleden som en ballerina, sedan drar du upp tån mot knät så mycket du kan, ca 90 grader (vifta med fotan upp och ned, långsamt)! och gör detta upprepade gånger till närmare utmattning i muskeln! vila och utför i 3-4 sett!

Lycka till och hör av dig om du har frågor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in