• 5
  • 6
2015-07-07, 21:12
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Bäverjakt.
Mm, det med. Dessutom laganda och att flyga snabba maskiner fort, fort.
Citera
2015-07-09, 02:59
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Tjuren från Bronx
Citera
2022-05-03, 13:51
Medlem
Ingen har nämnt störtlopps-filmen Downhill Racer (1969) med Robert Redford, Gene Hackman, svenskan Camilla Sparv, Karl Michael Vogler, Kathleen Crowley och Sylvester Stallone. Beror det på att ingen har sett den? Finns på CMore, utgår där 13 Maj, så passa på!

Själv såg jag om Rudy häromdagen på Netflix(nu tyvärr utgången) som inte heller var nämnd i tråden.

Jag såg faktiskt Commando-regissören Mark L. Lester's Roller Boggie (1979) med Linda Blair(The Exorcist) igår. Räknas väl också som sportfilm då det var en rullskridsko-tävling i slutet. Rekommenderas även för konståknings-fans.

Finnisterre fick mig även sugen på att se om dom gamla Bad News Bears-filmerna. Ungar som både röker, åker cross, spelar baseball och kör bil, ihop med Walther Matthau. Föredömligt upplägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Här är då min nästan ultimata idrottsfilmlista:

Slap Shot (1977)
The Bad News Bears (1976)
Top Gun (1986)
Over the Top (1987)
Warrior (2011)
Le Mans (1971)
Rush (2013)
Miracle (2004)
Moneyball (2011)
Frågan uppstår även om möjligtvis Stallone kan vara den som skådis som varit med i flest sportfilmer. Åtta Rocky-filmer, ytterligare en boxnings-film, en handbrytnings-film, en störtlopps-film, en brottnings-film, en fotbolls-film(där han spelar fotboll mot nazister!), en death race-film, en bergsklättrings-film, en CART-film. Med bonuspoäng för Rambo III där han sportar lite i Afghanistan.

Det får jag snällt räknat till 17 sportfilmer.

Edit: Missa inte att Netflix har ett gäng sportfilmer i sitt 600+ titlar stora fransk/italiensk/brittiska klassiker-utbud:

Derby Day (1952) om hästkapplöpning
The square ring (1953) boxning
Aria di Parigi (1954) boxning
The rainbow jacket (1954) hästkapplöpning
Wee Geordie (1955) om bodybuilding
Le triporteur/Tom i bollen (1957) Om ett fotbolls-fan
Champions (1984) hästkapplöpning

Disney+ la precis till fotbolls-filmen(amerikansk) All the rights moves (1983) med Tom Cruise, plus att dom hade Gus (1976) och Olympic-filmen Chariots of Fire (1981) sen innan, och SVT har ett avsnitt av sportprogrammet Träna Med TV (1963) där korrekt motionerande står på agendan.
Senast redigerad av pumahunter 2022-05-03 kl. 14:04.
Citera
2022-05-03, 15:09
Medlem
Dorniers avatar
Racing-filmer finns ju några stycken, Finisterre har med Le Mans (1971) i sin lista. Men det finns fler, Grand Prix (1966) är en annan, Days of Thunder (1990) är lite nyare och handlar om NASCAR, det finns ännu fler också som jag inte kommer på just nu.
Citera
2022-05-07, 20:12
Medlem
Faukess avatar
"Le Mans '66"
"Miracle"
"Warrior"
"Rocky IV"
"The legend of Bagger Vance"

Det är nog min topp fem.
Citera
2022-05-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Racing-filmer finns ju några stycken, Finisterre har med Le Mans (1971) i sin lista. Men det finns fler, Grand Prix (1966) är en annan, Days of Thunder (1990) är lite nyare och handlar om NASCAR, det finns ännu fler också som jag inte kommer på just nu.
Var det där ett medveten understatement? Jag insåg att jag också borde intressera mig mer för just racing-filmer med tanke på att det är min äldsta passion inom sport, och kollade om det fanns någon större lista, hittade en på Wikipedia med enbart amerikanska bilracing-filmer och den innehöll mycket!

https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...o_racing_films

Ska förmodligen börja plöja den kronologiskt någon gång. Har sett en av dom äldre, The Big Wheel (1949) med Mickey Rooney, den låg uppe på Viaplay's tjänst förr i tiden bland deras public domain-filmer, som dom tyvärr plockade bort innan jag hade hunnit sett klart alla.

Le Mans såg jag förra året inför det årets verkliga upplaga, Grand Prix däremot var ett tag sen, inns inte när jag såg den senast, var nog före sekelskiftet. Brukade inte den rulla på TCM under 90-talet?

Kom på att Disney+ har Herbie-filmerna också, dom tre första är rätt så ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
"Le Mans '66"
"Miracle"
"Warrior"
"Rocky IV"
"The legend of Bagger Vance"

Det är nog min topp fem.
Du sätter Rocky IV före 1-3 och 6? Pga Dolphan's medverkan, att han nitar ryssen, eller roboten?

Stallone släppte för övrigt en ny directors cut-version på Rocky IV förra året, oklippt men tyvärr nerkortad och roboten är helt bortplockad tydligen. Har inte hunnit sett den versionen än. Ska ta tag i det någon gång.

Jag börjar dagen med en till en sport-film på just Netflix, som jag missat i listan ovan, Keep Fit* (1937), som verkar fokusera på boxning den med, med den humoristiska vinklingen.

Edit: *Med George Formby i huvudrollen, som jag såg bara häromveckan i i Keep your seats, please (1936), även den på Netflix. Finns 5st med honom i deras 600+ titlar stora fransk/italiensk/brittiska klassiker-utbud:

Keep your seats, please (1936)
Keep fit (1937)
It's in the air (1938)
Trouble brewing (1939)
To hell with Hitler 1940)
Senast redigerad av pumahunter 2022-05-08 kl. 09:23.
Citera
2022-05-08, 11:49
Medlem
mishimas avatar
Det finns en sevärd dokumentär om Le Mans-filmen.

https://www.imdb.com/title/tt3504604/
Citera
2022-05-08, 20:01
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Var det där ett medveten understatement? Jag insåg att jag också borde intressera mig mer för just racing-filmer med tanke på att det är min äldsta passion inom sport, och kollade om det fanns någon större lista, hittade en på Wikipedia med enbart amerikanska bilracing-filmer och den innehöll mycket!

https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...o_racing_films

Ska förmodligen börja plöja den kronologiskt någon gång. Har sett en av dom äldre, The Big Wheel (1949) med Mickey Rooney, den låg uppe på Viaplay's tjänst förr i tiden bland deras public domain-filmer, som dom tyvärr plockade bort innan jag hade hunnit sett klart alla.

Le Mans såg jag förra året inför det årets verkliga upplaga, Grand Prix däremot var ett tag sen, inns inte när jag såg den senast, var nog före sekelskiftet. Brukade inte den rulla på TCM under 90-talet?

Kom på att Disney+ har Herbie-filmerna också, dom tre första är rätt så ok.

Många av filmerna på den listan är mer "bil-filmer" inte direkt filmer där huvudstoryn är en biltävling.

Det är inte fel heller, men det är inte samma slags filmer som Grand Prix och Le Mans (som är milstolpar av racingfilmer).

Det verkar vara både biljaktsfilmer, nostalgifilmer som American Graffiti och 50-tals ungdom på glid-filmer i den listan.
Citera
2022-05-08, 21:23
Medlem
TheGretaResets avatar
Rocky, Triumfens ögonblick (chariots of fire).

Slagskott var kul när jag var tonåring och gillade filmer typ warriors. Inte så kul när man såg om som vuxen men fortfarande småcharmig.

Rocky gillade jag dock aven som tonåring och sett om som vuxen.
Citera
2022-05-08, 21:26
Medlem
BrotherXIIs avatar
When We Were Kings (1996) är den jag på rak arm tänker på när jag ser rubriken.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in