Ingen har nämnt störtlopps-filmen
Downhill Racer (1969) med Robert Redford, Gene Hackman, svenskan Camilla Sparv, Karl Michael Vogler, Kathleen Crowley och Sylvester Stallone. Beror det på att ingen har sett den? Finns på CMore, utgår där 13 Maj, så passa på!
Själv såg jag om
Rudy häromdagen på Netflix(nu tyvärr utgången) som inte heller var nämnd i tråden.
Jag såg faktiskt Commando-regissören Mark L. Lester's
Roller Boggie (1979) med Linda Blair(The Exorcist) igår. Räknas väl också som sportfilm då det var en rullskridsko-tävling i slutet. Rekommenderas även för konståknings-fans.
Finnisterre fick mig även sugen på att se om dom gamla
Bad News Bears-filmerna. Ungar som både röker, åker cross, spelar baseball och kör bil, ihop med Walther Matthau. Föredömligt upplägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Finisterre
Här är då min nästan ultimata idrottsfilmlista:
Slap Shot (1977)
The Bad News Bears (1976)
Top Gun (1986)
Over the Top (1987)
Warrior (2011)
Le Mans (1971)
Rush (2013)
Miracle (2004)
Moneyball (2011)
Frågan uppstår även om möjligtvis Stallone kan vara den som skådis som varit med i flest sportfilmer. Åtta Rocky-filmer, ytterligare en boxnings-film, en handbrytnings-film, en störtlopps-film, en brottnings-film, en fotbolls-film(där han spelar fotboll mot nazister!), en death race-film, en bergsklättrings-film, en CART-film. Med bonuspoäng för Rambo III där han sportar lite i Afghanistan.
Det får jag snällt räknat till 17 sportfilmer.
Edit: Missa inte att Netflix har ett gäng sportfilmer i sitt 600+ titlar stora fransk/italiensk/brittiska klassiker-utbud:
Derby Day (1952) om hästkapplöpning
The square ring (1953) boxning
Aria di Parigi (1954) boxning
The rainbow jacket (1954) hästkapplöpning
Wee Geordie (1955) om bodybuilding
Le triporteur/Tom i bollen (1957) Om ett fotbolls-fan
Champions (1984) hästkapplöpning
Disney+ la precis till fotbolls-filmen(amerikansk)
All the rights moves (1983) med Tom Cruise, plus att dom hade
Gus (1976) och Olympic-filmen
Chariots of Fire (1981) sen innan, och SVT har ett avsnitt av sportprogrammet
Träna Med TV (1963) där korrekt motionerande står på agendan.