2011-06-16, 03:39
Medlem
Hej jag har något av ett i-landsproblem... Om man ens kan kalla det för problem.
Jag har 4 Gb RAM och idlar några hundra Mb och tänkte.. Vad är det folk använder så groteska mängder minne till egentligen om man inte ska spela. Jag använder Arch Linux.

Jag kom på att jag hört att det finns någon temporär mapp som man kan länka till minnet på något sätt för att snabba på diverse program. Är detta möjligt?

Kan man på något sätt lägga över information till RAM istället för att använda normala tmp-mappar som standard?

Jag läste en tråd precis om att bota sitt OS från sitt minne. Vore det inte kul om det fanns ett sätt att, om enbart lägga över vissa delar av systemet till minnet vid boot. (Är detta möjligt?)

Kan man inte kompilera vissa program till en mapp monterat på minnet och starta ex. firefox på 80% av normal uppstartningstid?

Finns det något annat kul man kan göra bara för att det går?

Det låter kanske löjligt att man vill tweaka sin dator till extrema proportioner, men det är säkert inte bara jag som även tycker det är kul att optimera sin dator.
Citera
2011-06-16, 03:45
Medlem
Det är lite detta windows 7 gör.

"oanvänt minne är bortkastat minne typ"
Citera
2011-06-16, 03:58
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Det är lite detta windows 7 gör.

"oanvänt minne är bortkastat minne typ"

Det är väl vad alla vettiga OS gör? Finns det hypersnabbt RAM-minne som inte används aktivt så ska väl operativet lägga så mycket som möjligt där? Rätt värdelöst att ha en massa RAM som bara ligger och skräpar i väntan på att man ska dra igång WoW eller nåt?
Citera
2011-06-16, 12:53
Medlem
Linux ser till att använda ledigt minne för att cache:a nyligen använda filer. Det är därför program startar så ohyggligt mycket snabbare andra gången än första.

För att ladda upp program i minne innan de används, kan du testa Preload. Preload listar själv ut vilka program du troligtvis kommer att starta i närtid och läser upp dessa från disk. Automagi och baserat på faktiskt användande.
Citera
2011-06-16, 14:56
Medlem
Zoms avatar
Tja, du kan montera /var/tmp och /tmp som tmpfs för att lägga dem i RAM, lägg till det här i din fstab:
Kod:
none   /tmp            tmpfs   defaults        0 0
none   /var/tmp        tmpfs   defaults        0 0
Om du vill specificera maxstorlek kan du göra det med size=? efter defaults, och specificera enhet med K, M eller G:
Kod:
none   /tmp            tmpfs   defaults,size=2G        0 0
Tror inte det kommer att göra så mycket för prestandan dock, men men.

Preload är ju ett annat alternativ också, som tidigare person också skrev.
Senast redigerad av Zom 2011-06-16 kl. 15:00.
Citera
2011-06-16, 15:40
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkhjalmar
Preload listar själv ut vilka program du troligtvis kommer att starta i närtid och läser upp dessa från disk. Automagi och baserat på faktiskt användande.

Finns det någon liknande motsvarighet för windows? Låter Pwnsome
Citera
2011-06-16, 18:07
Medlem
Tackar! Preload måste ju testas. Sen, det var ju /var/tmp som jag tänkte på. Varför tycks inte den vara automatiskt monterad på RAM om det finns mycket RAM tillgängligt?
Citera
2011-06-16, 21:24
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazo
Tackar! Preload måste ju testas. Sen, det var ju /var/tmp som jag tänkte på. Varför tycks inte den vara automatiskt monterad på RAM om det finns mycket RAM tillgängligt?
För att visa program har statiska filer där, de filerna kan återanvändas för att snabba upp processen (KDE nyttjar det, exempelvis). Däremot bör det inte finnas några filer som direkt återanvänds i /tmp, då den töms vid varje omstart.

Sen antar jag att operativsystemet helt enkelt inte kollar mängden RAM och automatiskt monterar dem där om det finns "tillräckligt". Antar att det beror på att exempelvis serverinstallationer som kräver mycket minne ska kunna nyttja det fullt ut.
Citera
2011-06-16, 23:24
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Finns det någon liknande motsvarighet för windows? Låter Pwnsome

Finns inbyggt i Windows Vista och Windows 7.

kör du XP, vet jag inte, men det borde gå att lösa med något tredjepartsprogram, men annars är tipset att uppgradera till Windows 7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in