Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast om vi säger börsen i största allmänhet så vet jag inte om den är värd att köpa, på fundamentala, om den var myckket billigare så visst. Så då spelar det ju ingen roll?
Det är ju inte omöjligt att börsen blir billigare i framtiden och att det således är smartare att köpa då?
Därför finns det kanske anledning att inte prata om börsen i allmänhet? Om man inte kan avgöra huruvida någonting är billigt eller dyrt, hur ska man då någonsin kunna göra ett rationellt beslut?
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Om jag köper ett bra företag dyrt så lockar det ju inte att köpa mer bara för att det har blivit lite billigare. Speciellt inte om jag redan har dragit in alla pengar på börsen.
Köp inte bra företag för dyrt.
Däremot håller jag med om likviditetsproblemet. Jag ligger konstant ganska fulltankad, med kanske 10-20% av de totala tillgångarna i reda pengar. I mitt fall har jag löst det genom att försöka vara lite restriktiv med nya pengar som flyter in (löner osv).
På grund av börsens nycker uppstår dessutom dessa situationer ofta för flera företag samtidigt, varför man helt enkelt får avgöra vilket/vilka man vill satsa på.