• 3
  • 4
2011-06-21, 07:43
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast om vi säger börsen i största allmänhet så vet jag inte om den är värd att köpa, på fundamentala, om den var myckket billigare så visst. Så då spelar det ju ingen roll?

Det är ju inte omöjligt att börsen blir billigare i framtiden och att det således är smartare att köpa då?

Därför finns det kanske anledning att inte prata om börsen i allmänhet? Om man inte kan avgöra huruvida någonting är billigt eller dyrt, hur ska man då någonsin kunna göra ett rationellt beslut?

Citat:
Om jag köper ett bra företag dyrt så lockar det ju inte att köpa mer bara för att det har blivit lite billigare. Speciellt inte om jag redan har dragit in alla pengar på börsen.

Köp inte bra företag för dyrt.

Däremot håller jag med om likviditetsproblemet. Jag ligger konstant ganska fulltankad, med kanske 10-20% av de totala tillgångarna i reda pengar. I mitt fall har jag löst det genom att försöka vara lite restriktiv med nya pengar som flyter in (löner osv).

På grund av börsens nycker uppstår dessutom dessa situationer ofta för flera företag samtidigt, varför man helt enkelt får avgöra vilket/vilka man vill satsa på.
Citera
2011-06-21, 10:06
Medlem
lundagrens avatar
Så länge man köper bra stabila företag som gjort vinst en längre tid och har stabil utdelning samt håller kvar/ökar i dipparna och endast säljer med vinst så är det inga "risker" och är en utmärkt sparform tycker jag. OBS Detta gäller såklart att du inte behöver pengarna till annat på ett par år då det kan dippa något år så klart. OBS

Problemen kommer när man sneglar på prospekterings och små forskningsbolag inom biotech......
Citera
2011-06-21, 12:08
Medlem
annanmedlems avatar
Jag gillar ditt svar lundagren.
Citera
2011-06-21, 18:07
Medlem
Citat:
Fast trist om man har taskig timing. Jag vet inte hur man skall resonera just nu.

Skulle jag vara köpare hade jag köpt Latour, Industrivärden, Ratos, Kinnevik och Svolder.

Vad menar du med taskig tajming? Om börsen kommer fortsätta som historien visar så är tajmingen inte så viktig. tvärtom när börsen går dåligt kan man se det som ett tillfälle att handla aktier till rea.

Hursomhelst min poäng var att man ska tänka långsiktigt när man handlar med aktier, speciellt när man är nybörjare. Sedan ska man också sprida risken och inte bara köpa aktier ur företag i samma bransch.
Citera
2011-06-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avvanladre
Hallå allesammans,

Har EN fråga,

Är det värt att börja med att investera i aktier, fonder etc?

Har polare som håller på med sånt och många ligger minus och de som ligger plus har slösat en massa tid för att typ tjäna 100kr på hans hårda arbete i flera månader,

Är det inte värt att bara jobba då istället på typ varsomhelst? På Donken hade man ju fått många tusenlappar för hans arbete? Dvs mycket mer?

Tyck till! Både aktieintresserade och aktiehatare! (Var ärliga båda två med era svar!)

Självklart är det värt att investera i aktier. Förutsatt att man investerar i rätt aktier förstås, det är dock inga större problem om man investerar på sikt.

Vet inte vad du har för polare, men det krävs inte mycket för att hamna på plussidan speciellt i nuläget då sommaren just kommit.
Citera
2011-06-22, 21:58
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthen
Vad menar du med taskig tajming? Om börsen kommer fortsätta som historien visar så är tajmingen inte så viktig. tvärtom när börsen går dåligt kan man se det som ett tillfälle att handla aktier till rea.

Hursomhelst min poäng var att man ska tänka långsiktigt när man handlar med aktier, speciellt när man är nybörjare. Sedan ska man också sprida risken och inte bara köpa aktier ur företag i samma bransch.
Svårt att handla på rea om man redan ligger inne? Timing på decennier kanske inte är lika viktigt, iaf för att hamna på plus, men klart som fan det spelar roll.
Citera
2011-06-23, 19:04
Medlem
Citat:
Svårt att handla på rea om man redan ligger inne? Timing på decennier kanske inte är lika viktigt, iaf för att hamna på plus, men klart som fan det spelar roll.

Det går ju alltid att investera mer Nej men det är klart att du kommer att vara någon procent +- beroende på när du köper, men det jag säger är att du inte ska försöka pricka uppgångarna utan tänk långsiktigt istället.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in