2011-06-15, 22:31
Medlem
austrikers avatar
Hej!

Utan att låta som en komplett bortskämd unge så tänkte jag ta tillfället i akt att klaga på min käre far lite grann. Jag förstår inte hur karln kan bestämma sig för att lägga nästan en halv miljon på en saab, när det finns andra märken, givetvis i min mening, som inte bara ser bättre ut utan även har en bättre kapacitet och motor. Problemet här, och min fars argument, är att denna har han möjlighet att plocka ut som tjänstebil då den mäter kraven (som företaget har) för utsläpp, nämligen 145 gram koldioxid. Alternativet till detta är att den kör ecofuel. Miljöklassad alltså.

Min faders eget krav på bilen är att den ska vara fyrhjulsdriven samt automat. Vi hade en BMW x3 innan vilket alltid varit en favorit, då jeepen är både stilig och extremt skön att köra.
Då jag själv tycker att det är ett klart nedköp (även om denna saab nu kommer möta alla dessa krav till höger och vänster) från BMW som vi har nu, så undrar jag lite vad det kan finnas för alternativ till denna?

För att summera kraven:

*fyrhjulsdrift
*145gram koldioxid (ecofuel, miljöklassning)
*automat

Vad tror ni kära flashback? För mig känns det helt enkelt inte värt att lägga drygt 500,000 på en saab. Call me old fashioned, but i like em fancy.
Citera
2011-06-15, 22:44
Medlem
SpaaderKnekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av austriker
Jag förstår inte hur karln kan bestämma sig för att lägga nästan en halv miljon på en saab

För mig känns det helt enkelt inte värt att lägga drygt 500,000 på en saab. Call me old fashioned, but i like em fancy.

Hur ska du ha det? Sen måste det vara en dålig affär för den dyraste 9-3 Aero Sc jag kan bygga på saabs hemsida går loss på 399 000:- och då med all extrautrustning.
Citera
2011-06-15, 22:50
Medlem
austrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaaderKnekt
Hur ska du ha det? Sen måste det vara en dålig affär för den dyraste 9-3 Aero Sc jag kan bygga på saabs hemsida går loss på 399 000:- och då med all extrautrustning.

Jag förstår inte vad jag gjorde för fel angående beloppet, jag bara använde två olika former av i stort sett samma sak?

OnT: jag ska kika på specifikationen, men för att vara exakt tror jag det hela landade på 494,000 när allt var klart. Detta alltså på 2011an.
Citera
2011-06-15, 22:55
Medlem
SpaaderKnekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av austriker
Jag förstår inte vad jag gjorde för fel angående beloppet, jag bara använde två olika former av i stort sett samma sak?

OnT: jag ska kika på specifikationen, men för att vara exakt tror jag det hela landade på 494,000 när allt var klart. Detta alltså på 2011an.

Ja gör det. Skriv gärna lite här vad som står i specen. Inte för att jag inte tror dig, finns ju ingen anledning för dig att ljuga om det, men det vore intressant att se Hur som helst, för att gå till din frågeställning så är jag beredd att hålla med dig och att när det blir dem summorna börjar det bli mycket pengar för en saab. Jag är själv "saabnörd" men skulle nog kollat på andra märken om jag skulle lägga 500 000 på en bil. Kan tyvärr inte hjälpa dig vad det finns för fler alternativ.
Citera
2011-06-15, 22:55
Medlem
Ett argument mot 9-3an måste vara att det är osäkert om han någonsin kommer få den levererad eftersom produktionen har legat nere sen april.
Citera
2011-06-15, 22:58
Medlem
SpaaderKnekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neodymus
Ett argument mot 9-3an måste vara att det är osäkert om han någonsin kommer få den levererad eftersom produktionen har legat nere sen april.

Fast det där stämmer inte helt. Produktionen har inte legat nere sedan i april, det har varit både produktion och stopp. Nu verkar ju det dessutom som att dem har fått in kineserna att finansiera, så att bilen inte blir leverad är ingen risk.
Citera
2011-06-16, 01:09
Medlem
serbers avatar
Visst en Saab för halvmillen så sticker man inte ut med att man har mycket stålar utan beblandar sig i mängden.
Citera
2011-06-16, 09:34
Medlem
austrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaaderKnekt
Ja gör det. Skriv gärna lite här vad som står i specen. Inte för att jag inte tror dig, finns ju ingen anledning för dig att ljuga om det, men det vore intressant att se Hur som helst, för att gå till din frågeställning så är jag beredd att hålla med dig och att när det blir dem summorna börjar det bli mycket pengar för en saab. Jag är själv "saabnörd" men skulle nog kollat på andra märken om jag skulle lägga 500 000 på en bil. Kan tyvärr inte hjälpa dig vad det finns för fler alternativ.

Absolut. Sitter på jobbet i detta nu men återkommer med specifikation ikväll, kan vara lite spännande att se exakt vad det är som gör att priset skjuter i höjden.

Tackar så mycket för hjälpen hur som helst. Visst, Saab som du säger kan jag nog gå i god för men det känns precis så att det är trots allt så mycket pengar. Då känns det som det finns andra märken man kan reflektera över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in