2011-06-15, 21:35
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Kommer inom kort att ta ett bolån på totalt 1,5mkr för köp av en bostadsrätt utan handpenning. Banken ifråga gav oss ett lånelöfte om 1,6mkr med samma premisser så det ska inte vara några konstigheter (om någon undrar gällande handpenningen).

Min fundering är dock i vilken utsträckning man kan förhandla räntan och vad som ses som en bra ränta kontra en dålig ränta. Vad bör jag tänkta på när vi går in till banken och pratar räntor?

Kom gärna med tips, en novis på området.
Citera
2011-06-15, 22:42
Medlem
jarlens avatar
Det kan vara svårt om du ska låna till handpenningen in blanco. Banken brukar oftast tycka att dom varit snälla nog. Men försöka kan man alltid?
Citera
2011-06-15, 22:56
Medlem
Jag tycker det har varit svårt att förhandla med banken.
Har ett bostadslån på ca 1 miljon och när jag tog lånet för 3 år sedan så jämförde jag vad olika banker kunde ge mig.
Lade upp det på följande sätt:
Vad får jag för ränta om jag bara tar lånet?
Vad får jag för ränta om jag har allt hos er?
-lönekonto
-pensionssparande
-vanligt sparande
-lånet (självklart)

Tillslut valde jag den banken som helt enkelt var ärligast och som verkade schysstast. Handelsbanken. Band det på 3 år.

Band om lånet efter 3 år som jag skulle och fick då en enligt mig ännu bättre ränta. Jag band räntan i 3 år på samma ränta som 3 månaders räntan var vid bindningen. Vilket låg väldigt lågt då.

Kortfattat: Jämför olika banker och var beredd på att flytta hela din ekonomi till den banken som ger dig bäst avtal. Om du kan tänka dig det alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in