Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-15, 17:18
Medlem
MissMatchs avatar
Hej,
Behöver lite hjälp med min dator. I måndags blev hela skärmen svart och följande meddelande kom upp när jag startade datorn (precis efter jag loggat in):

"Programvaruskydd för Windows
(rött kryss) En otillåten ändring gjordes i Windows.
Windows har upptäckt en ändring som resulterade i begränsad Windows-funktionalitet.
Använd länken nedan om du vill ta reda på hur du åtgärdar Windows.
-> Läs mer online
-> Stäng"

Jag tyckte på "läs mer online". Kändes dock mystiskt o det stod inget nyttigt, så tryckte av den o startade igen. Fungerade som vanligt, dvs. ingen svart skärm den gången. Några timmar senare när jag satt på den, samma visa igen. Tryckte denna gången på "stäng". Datorn var konstig, så stängde av o satt på igen. Ingen svart skräm när den startade upp igen.

Igår fungerade den felfritt. Och idag, en klarblå (!) skräm med massa text på när jag startat den. Stod nåt om Windows igen, tryckte av o började om. När den startat en andra gång hängde den sig. Efter ännu en omstart fungerar den igen.

Några tips?

Har en bärbar, ca. 3 år, Windows Vista hörde till när jag köpte den. Har inte bytt någon programvara eller annat.
/MissMatch
Citera
2011-06-15, 17:20
Medlem
salxars avatar
Du har virusskannat antar jag?
Citera
2011-06-15, 17:21
Medlem
MissMatchs avatar
Japp, gjorde det igår. Inga fel hittades...
Citera
2011-06-15, 17:24
Medlem
Wazupfbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMatch
Windows Vista hörde till när jag köpte den. Har inte bytt någon programvara eller annat.
/MissMatch

Där har vi problemet.
Installera om datorn så ska du se att det löser sig.
Vill du rädda det du har på hårdisken så kan det vara bra om du har en annan hårdisk som du kan föra över grejerna på.
Citera
2011-06-15, 17:35
Medlem
MissMatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazupfb
Där har vi problemet.
Installera om datorn så ska du se att det löser sig.
Vill du rädda det du har på hårdisken så kan det vara bra om du har en annan hårdisk som du kan föra över grejerna på.

Med risk för att låta dum, formatera den? (Nytt territorium för mig ). Spara alla bilder etc. på annan media och därefter formatera o installera vista igen?
Citera
2011-06-15, 17:40
Medlem
Wazupfbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMatch
Med risk för att låta dum, formatera den? (Nytt territorium för mig ). Spara alla bilder etc. på annan media och därefter formatera o installera vista igen?

Formatera menas alltså att helt rensa hårddisken och det gör man under installationen av windows.
Så jag skulle tipsa dig att skaffa en win7/xp skiva (om du promt ska ha windows) och först koppla in 2 hårdiskar föra över det du vill spara och sedan köra installation skiva där du formatera (rensar) och sedan installerar nytt windows.

För eller senare blir det alltid problem när man inte formaterat på länge, speciellt med vista,
så man måste installera om lite då och då
Citera
2011-06-15, 17:43
Medlem
MissMatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazupfb
Formatera menas alltså att helt rensa hårddisken och det gör man under installationen av windows.
Så jag skulle tipsa dig att skaffa en win7/xp skiva (om du promt ska ha windows) och först koppla in 2 hårdiskar föra över det du vill spara och sedan köra installation skiva där du formatera (rensar) och sedan installerar nytt windows.

För eller senare blir det alltid problem när man inte formaterat på länge, speciellt med vista,
så man måste installera om lite då och då

Tusen tack!
Citera
2011-06-15, 18:41
Medlem
Wazupfbs avatar
Nemas problemas :=) bara att du pmar mig om du behöver hjälp under installationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in