2011-06-15, 12:36
Medlem
Jag har fått reda på att min elleverantör att jag kommer betala 75,5 öre/kwh.
Hur räknar man enklast ut på ett ungefär hur mycket min månadskostnad kommer vara om jag förbrukar ca 2000 kwh?

Tacksam för svar!
Citera
2011-06-15, 12:40
Medlem
erra62s avatar
Jag kan dela med mig en jättebra sida som vet allt.

Citera
2011-06-15, 12:45
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Sett till priset är det exklusive skatt, moms och fasta avgifter va?

Sen tillkommer nätavgifter på det ?
Citera
2011-06-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dmode
Hur räknar man enklast ut på ett ungefär hur mycket min månadskostnad kommer vara om jag förbrukar ca 2000 kwh?

Tacksam för svar!

inkl. energiskatt och andra avgifter? Sjukt billigt isf.
Citera
2011-06-15, 12:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dmode
Inte en chans i helvete att du betalar det som totalpris, det måste va utan moms, extra avgifter och skit.
Citat:
elpris*2000kwh årsförbrukning/12 månader=månadskostnad men glöm inte att du generellt sett förbrukar mer el på vintern och glöm inte att nätägaren vill ha betalt per överförd kwh.
Citera
2011-06-15, 12:49
Medlem
Hah jotack jag har sökt x-antal gånger där men det säger man ingenting faktiskt.
Tänkte någon kanske har någon formel eller liknande.
Citera
2011-06-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte en chans i helvete att du betalar det som totalpris, det måste va utan moms, extra avgifter och skit.
elpris*2000kwh/12 månader=månadskostnad men glöm inte att du generellt sett förbrukar mer el på vintern och glöm inte att nätägaren vill ha betalt per överförd kwh.

Jag frågade elleverantören om hur mycket det kommer gå på och hon svarade helt enkelt det där. Jag har inte förbisett moms eller dylikt men tänkte jag kunde utgå från det. Eftersom min hyresgästförening har ett avtal med energibolaget för de 1r bland annat i mitt område.
Jag ska flytta för första gången så visa hänsyn med att jag kan INGENTING om sådant här.
Citera
2011-06-15, 17:18
Medlem
toby79s avatar
Bor du normalt och beter dig normalt så lär du väl räkna med en 200-250 kr varje månad. Som de andra skrivit så vet vi ju inte om det är totalpriset per kwh eller bara för elen. Och jag förstår att du blir nyfiken på vad du kommer ha för kostnad varje månad. Så räknar du med dom siffrorna jag skrev först så har du ju en humm om var du landar någonstans.

Annars är det säkrast att vänta till dess att du får din första faktura. Att jaga elbolag till lägenheter känns ganska meningslöst och el måste du ju ha, så jag föreslår att du planerar dina övriga utgifter efter vad du har råd med när elen är betald. Det är nog enklast.
Citera
2011-06-16, 12:18
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Här har du en guide där du kan kika...

http://www.elprisguiden.se/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem