2004-10-22, 19:52
Medlem
Jag undrar vilka fysiska och psykiska tester som genomförs under mönstring, vill helst vara väl förberred.
Citera
2004-10-22, 20:02
Medlem
bfjs avatar
cykel och styrkelyft var det när jag gjorde, visserligen kom jag inte så långt
Citera
2004-10-22, 20:10
Medlem
Laments avatar
Hej!

Jag möstrade förra veckan och kan beskriva hur det var för mig.

* Du ska prata om ditt liv med en pyskolog.
* Du ska kolla hörsel, färgseende, syn, rygg, fötter, hjärta och blodtryck.
* Du får prata med en läkare där du berättar om eventuella allergier m.m
* De kollar din styrka genom att du lyfter från marken upp till hakan. Styrka i ben, axlar och armar behövs. En blandning av chins och benlyft kan man säga.
* De kollar din kondition genom att du får cykla så länge du orkar. Det blir jobbigare och jobbigare.
* Du får skriva ett prov på datorn som behandlar svenska, logik och matematik. Du måste alltså både vara smart och vara hyfsad i ordkunskap. Ett stressmoment tillkommer också där du har 10 sekunder på dig att lösa en viss uppgift t.ex.
Citera
2004-10-22, 20:35
Medlem
Carradines avatar
Hur är det med informationen nuförtiden egentligen?
När det var dags för mig att mönsta så fick jag 78 tusen papper och en tidning med ALLT om hur mönstringen går till, vilka saker man får utföra mm. får man inte det längre?

Jag gjorde datortestet och psykologen sen fick jag gå hem.
Citera
2004-10-22, 20:39
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Hur är det med informationen nuförtiden egentligen?
När det var dags för mig att mönsta så fick jag 78 tusen papper och en tidning med ALLT om hur mönstringen går till, vilka saker man får utföra mm. får man inte det längre?

Jag gjorde datortestet och psykologen sen fick jag gå hem.
Man får ett stort vitt kuvert fyllt med papper och information. Man får också en broschyr där det står allt man ska göra.

Förmodligen så har han inte fått kallelsen än utan tänker förbereda sig långsiktigt.
Citera
2004-10-22, 20:46
Medlem
Jack Daws avatar
Jag fick göra någon form av karaktärstest på dator också.
Likaså telegraftest eftersom jag hade bra på i-testet (eller vad de nu kallar det).
Citera
2004-10-22, 20:55
Medlem
Får man minst 7 i styrka och på cykeln är man även aktuell för ett s k jägartest, då man testar främst benstyrkan och att knän och leder fungerar som de ska.
Citera
2004-10-22, 21:03
Medlem
Förmodligen så har han inte fått kallelsen än utan tänker förbereda sig långsiktigt.[/quote]
That's right.
Tack för svar.
Citera
2004-10-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Hej!

Jag möstrade förra veckan och kan beskriva hur det var för mig.

* Du ska prata om ditt liv med en pyskolog.
* Du ska kolla hörsel, färgseende, syn, rygg, fötter, hjärta och blodtryck.
* Du får prata med en läkare där du berättar om eventuella allergier m.m
* De kollar din styrka genom att du lyfter från marken upp till hakan. Styrka i ben, axlar och armar behövs. En blandning av chins och benlyft kan man säga.
* De kollar din kondition genom att du får cykla så länge du orkar. Det blir jobbigare och jobbigare.
* Du får skriva ett prov på datorn som behandlar svenska, logik och matematik. Du måste alltså både vara smart och vara hyfsad i ordkunskap. Ett stressmoment tillkommer också där du har 10 sekunder på dig att lösa en viss uppgift t.ex.

Ordkunskap, betyder det att man skall kunna de olika satsedlarna eller bara veta vad massa olika ord betyder?
Citera
2004-10-26, 18:23
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojden
Ordkunskap, betyder det att man skall kunna de olika satsedlarna eller bara veta vad massa olika ord betyder?

Bara en drös (väldigt lätta) ord. Absolut inte lika svårt som högskoleprovets ord-del.
Citera
2004-10-26, 18:50
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Bara en drös (väldigt lätta) ord. Absolut inte lika svårt som högskoleprovets ord-del.
Ju fler rätt på orden du får ju svårare ord kommer, detta gäller för alla delar på provet. Jag är personligen ganska duktig på ord och de väldigt lätta gick snabbt över till att vara högskoleprovssvåra .
Citera
2004-10-26, 23:49
Medlem
Lite OT på mönstring:

När jag sommarjobbade så var samtalsämnet på rasterna: militära grejer, ofta om deras underbara lumpartid.

De berättade för mig att när de mönstrade 10år tillbaka cirkus, så fick de bland annat hålla i en attrapp o sikta. beroende på hur man höll och siktade så blev man inplaserad till ett infanteri eller något annat jox .

Har dom dragit en rövare eller stämmer det? Finns det kvar fortfarande när man mönstrar?

//haubtis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in