Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-14, 19:03
Medlem
Jag hade lust att testa frets on fire lite grann. Det är installerat och klart och funkar. Men standardlåtarna var rätt värdelösa, men jag tänkte att eftersom att man kan ladda hem fler låtar så är det kanske rätt kul ändå.

Vad jag sedan uppfattat är att de nerladdade låtarna ska klistras in i /usr/share/games/fretsonfire/data/songs/ . Men när jag ska göra det får jag upp ett meddelande med "åtkomst nekad". Jag kan inte ändra någonting i den mappen.

Jag dubbelkollade om jag var administratör, vilket jag var. Jag testade om det skulle funka bättre i Terminal men det gav samma resultat. Jag kollade rättigheterna på mappen "songs" och ägaren var "root" och tillhörde gruppen "root". Så jag lägger till mitt användarkonto i gruppen "root". Men det hjälpte inte. Jag lägger till mitt användarkonto i alla grupper men det hjälpte inte heller. Vad är en administratör om han inte kan ändra i sina mappar?

Någon som vet hur man får rättigheter till såna mappar?
Citera
2011-06-14, 19:10
Medlem
Canjahs avatar
testa:
sudo su i terminalen o sen gör vad du vill ifrån den
Citera
2011-06-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canjah
testa:
eller:
Kod:
sudo mv -v /ny/låt/mapp/ /usr/share/games/fretsonfire/osv/
Citera
2011-06-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canjah
testa:

Citat:
Ursprungligen postat av serein
eller:
Kod:
sudo mv -v /ny/låt/mapp/ /usr/share/games/fretsonfire/osv/

Tack så mycket! Det funkade jättebra! =)
Citera
2011-06-14, 20:38
Medlem
FiskFiskFiskFisks avatar
Du skriver alltid sudo för att köra som root. Om du skriver sudo su så kör du shell som root och gksudo så kan du öppna ett program som root : )

Är väl inte en så bra förklaring kanske, men ungefär så som det går till och bra att ha i minnet : )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in