2011-06-14, 17:21
Medlem
Hej!
Har lite funderingar gällande skillnaden på att vara distributör gentemot handelsagent. Jag har nämligen fått för mig att det skiljer sig när det kommer till ensamrätten.

En distributör är en mellanhand till producent och butik och det är likaså handelsagenten. Handelsagenten å andra sidan har till skillnad från distributören ensamrätt på att importera produkten från producenten.

Låt oss ta ett exempel: Karl importerar pingisbollar från Japan. Eftersom han inte är officiell handelsagent för Sverige och har därmed inte heller har ensamrätt på produkten. kan företaget då gå vid sidan om honom för att slippa mellanhanden vid import och därmed få ett lägre pris?

Det jag vill ha med andra ord är ett sorts kontrakt med ett företag som ger mig rättigheterna för export till mitt land eller mitt område. Jag vill undvika möjligheten för företaget att gå vid sidan om mig. Detta förutsatt att varan ännu inte finns i Sverige eller landet i fråga.

Har jag blandat ihop två likadana uttryck eller finns det olika termer för det jag menar?

Osäker på placeringen, kanske skall vara i Juridik men känns nästan som det passar bättre här.

Tack på förhand,
G.
Citera
2011-06-14, 19:11
Medlem
Gurtys avatar
En handelsagent med ensamrätt = generalagent
Citera
2011-06-14, 21:58
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRILLAREN
Text

Även om nu grossisten inte har generalagentur så kan det vara så att gossisten har bra priser som du inte kan få själv. Om inte annat så kanske företaget vill sälja till dig direkt utan hänvisar dig till grossisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in