2011-06-14, 13:36
Medlem
Det är såhär att jag börjat ta Choline citrate och Piracetam, och märkt av både positiva och negativa bieffekter,
men främst så är det de negativa effekterna som jag har problem med.

Det är såhär att jag märkt av en stor trötthet och slöhet, samt huvudvärk efter att ha börjat med Choline citrate, tröttheten och slöheten kom inom en dag, inklusive huvudvärken då alltså.

Jag började efter 2-3 med piracetam, där har jag dock inte märkt av någon negativ skillnad.

1. Började ta Choline citrate, blev tröttare och slöare
2. Började ta Piracetam (huvudvärk och slöhet är kvar)
3. Började ta DMAE (300mg), huvudvärk försvann.

Kvar är trötthet och slöhet.

Om jag ska gå närmare på tröttheten och slöhet,
så är det som att alltid sovit för lite, även efter ha sovit i 8 timmar, och slöheten är som att vara psykiskt trött, orkar inte göra något så mycket som kräver mycket tänkande eller så..

Doserna jag tar är följande: Choline citrate: 1000mg/1gång per dag.
Piracetam: 2000mg/3 gånger per dag (morgon, dag & kväll)
Citera
2011-06-14, 17:46
Medlem
fredsmulans avatar
själv körde jag på kombon piracetam och cdp choline och märkte av den där tröttheten du nämnde och har sluppit den efter att ha dragit ner på dosen choline per dag, innan jag kom på att sänka dosen råkade jag märka att om jag käkade en apelsin så gick tröttheten och slöheten över direkt.
för vissa går tröttheten/slöheten över av sig självt efter en tid.
Citera
2011-06-17, 01:43
Medlem
Men om jag skulle sänka på dosen, skulle jag inte uppleva huvudvärk då?

Med tanke på att Choline Citrate och DMAE båda orsakar till en ökning av choline i hjärnan,

och med att min huvudvärk försvann med DMAE,
skulle inte huvudvärken komma tillbaka om jag minskar på Cholinet?
Citera
2011-06-17, 14:24
Medlem
Nu har inte jag något relevant att tillägga, förutom att det verkar mest kontraproduktivt att överdosera kemiska substanser/smartdrugs/vitaminer (eller vad du vill kalla dessa substanser). Tror snarare att man blir dum eller får huvudvärk...

Nu finns det väl ingen RDI för Kolin, om jag inte missminner mig, men jag tror att jag läste att vi behöver ca 250 mg vaje dag... så jag tycker nog att du överdoserar.
Senast redigerad av Smorkex 2011-06-17 kl. 14:26.
Citera
2011-06-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Nu har inte jag något relevant att tillägga, förutom att det verkar mest kontraproduktivt att överdosera kemiska substanser/smartdrugs/vitaminer (eller vad du vill kalla dessa substanser). Tror snarare att man blir dum eller får huvudvärk...

Nu finns det väl ingen RDI för Kolin, om jag inte missminner mig, men jag tror att jag läste att vi behöver ca 250 mg vaje dag... så jag tycker nog att du överdoserar.

Dock så har undersökningar på piracetam visat att choline förbättrar effekten av piracetam, och att piracetam ökar förbrukningen av choline i kroppen, så skulle jag inte ta choline så skulle jag råka ut för en massiv huvudvärk värre än migrän, och troligtvis så skulle effekten av piracetam förminskas.

Enligt amerikanska studier så behöver en vuxen man ca 500mg av choline i kroppen varje dag, räkna sedan till för vad piracetamet orsakar ökningen av, så kommer vi upp i en bra del.

Det är samma sak med piracetam med ditt påstående egentligen, vi "behöver inte" extra substanser, men gör oss smartare och effektivare, resultat? vill man bli smartare och effektivare så är extra substanser som nootropics ett bra exempel för att uppnå det.
Ditt påstående verkar syfta nootropics som knark, vilket du likt tyvärr många opålästa svenskar har fel i.
Citera
2011-06-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Dock så har undersökningar på piracetam visat att choline förbättrar effekten av piracetam, och att piracetam ökar förbrukningen av choline i kroppen, så skulle jag inte ta choline så skulle jag råka ut för en massiv huvudvärk värre än migrän, och troligtvis så skulle effekten av piracetam förminskas.

Enligt amerikanska studier så behöver en vuxen man ca 500mg av choline i kroppen varje dag, räkna sedan till för vad piracetamet orsakar ökningen av, så kommer vi upp i en bra del.

Det är samma sak med piracetam med ditt påstående egentligen, vi "behöver inte" extra substanser, men gör oss smartare och effektivare, resultat? vill man bli smartare och effektivare så är extra substanser som nootropics ett bra exempel för att uppnå det.
Ditt påstående verkar syfta nootropics som knark, vilket du likt tyvärr många opålästa svenskar har fel i.

Vad bra att du är påläst! Många av de som verkar fråga saker här, frågar delvis frågor som de själva kan ta reda på.

Ja precis enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Choline så behöver vi vuxna män (?) 550 mg Choline var dag.

Det är upp till dig om du vill ta nootropics eller ej, men min farhåga är att man ändrar kroppens/hjärnans uppbyggnad om man tar nya substanser (oavsett om det är "knark" eller ej). Okej, om man äter dessa substanser för att plugga typ, men att äta dem hela livet... eller att sluta äta dem efter man har ätit dem ett år, blir man underintelligent - jämfört med tidigare - då?

Nu känner jag dock att jag gled bort från ämnet då. Berätta lite om piracetam? Var får du tag på det? Åker du dit för brott mot "läkemedelslagen" om tullen tar det? Skulle mycket väl kunna beställa det om jag inte skulle vara rädder för staten...
Citera
2011-06-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Vad bra att du är påläst! Många av de som verkar fråga saker här, frågar delvis frågor som de själva kan ta reda på.

Ja precis enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Choline så behöver vi vuxna män (?) 550 mg Choline var dag.

Det är upp till dig om du vill ta nootropics eller ej, men min farhåga är att man ändrar kroppens/hjärnans uppbyggnad om man tar nya substanser (oavsett om det är "knark" eller ej). Okej, om man äter dessa substanser för att plugga typ, men att äta dem hela livet... eller att sluta äta dem efter man har ätit dem ett år, blir man underintelligent - jämfört med tidigare - då?

Nu känner jag dock att jag gled bort från ämnet då. Berätta lite om piracetam? Var får du tag på det? Åker du dit för brott mot "läkemedelslagen" om tullen tar det? Skulle mycket väl kunna beställa det om jag inte skulle vara rädder för staten...

Tyngre droger såsom kokain och liknande förändrar hjärnans kemi och tar över produktionen av vissa ämnen, vilket får kroppen att sänka på produktionen av de ämnena.
bland annat 5-HTP som i kroppen omvandlas till seratonin kan därför inte tas i mer än 3 månader innan man skall avbryta användningen, men sen kan återgå till att använda det.
Simpelt därför att kroppen förlitar sig på andra källor än om hjärnan skulle producera det själv.

dock med piracetamer, främst Piracetam så sker inte detta.
över 40 års av studier och tiotusentals studier har bevisat detta.
Klart så har man ju rätten att vara aktsam mot saker som man inte vet, men det är inte mer farligt än C-vitamin eller att ta en alvedon, det skadar inte kroppen, hjärnan eller psyket korttid eller långtidseffekt.

Jag beställer mitt Piracetam från USA,
och när det kommer hit så kan det i värsta fall bli så att tullen tar hand om det och skickar ut information om att de omhändertagit varan och skickat tillbaka,
då det enligt Tullen själva inte är tillåtet att ta in piracetam, men inte "olagligt" om man kan säga så, med mening att de plockar det om de ser det, men man åker inte på något för det, annat än en lapp som sagt.

Kort sagt om piracetam är att det orsakar att kommunikationen mellan hjärnhalvorna ökar, och positiv effekt kan vara olika, värsta effekt är huvudvärk, vilket löses med Kollin (choline) i valfri form.
I mitt fall så har mina kognativa funktioner ökat, jag har lättare för att räkna matematiskt, lättare att låsa fast mig på en enskilt uppgift, jag kan lättare läsa av människors ansiktsuttryck också.
Fler positiva effekter finns, men de är mer subtila än dessa.

I mitt fall så kan jag jämföra Piracetam som en mycket svagare motsvarighet av drogen "NZT" som beskrivs i filmen "Limitless", fast bara de positiva effekterna då alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in