2011-06-13, 20:30
Medlem
theodor.busses avatar
Artikel i Ena-Håbo-tidningen.
Artikel i UNT.

Av bromsspåren att döma (såg dem själv strax efteråt men hade ej kamera) så har bilen med 26-åringen kommit på lv555 mot korsningen med lv263. Mopeden med de två 17-åriga tjejerna har kommit från Häggeby. På platsen gäller 70 km/h, men bromsspåren var mycket långa så bilen måste ha kört långt över 70.

Någon som vet mer?

EDIT: Artikel i Metro (GLÖM kartan, de måste vara geografiskt utmanade på Metro.. ). Lite mer info från SR Uppsala.
Senast redigerad av theodor.busse 2011-06-13 kl. 20:50.
Citera
2011-06-13, 23:02
Medlem
Sexuss avatar
Dem påkördeaär Melissa Helena Jakcbsson och Felicia Grimmenhag.

Bilen som körde hade tydligen kört runt 130 - 150 km/h och bromsspåren var precis där dem hade blivit påkörda så han har kört fort.

Någon som vet vem som körde ?
Citera
2011-06-14, 00:04
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexus
... Bilen som körde hade tydligen kört runt 130 - 150 km/h ...

Det verkar mycket troligt, man lämnar inte så långa bromsspår om man nitar från 70 km/h! Därför är det mycket konstigt att polisen säger "Ingen misstanke om brott i nuläget"... Trafikbrott är det första man tänker på när man ser olycksplatsen.
Citera
2011-06-14, 01:22
Moderator
Chantres avatar
100 meter bromsspår ska visst betyda 150 km/timmen.

http://www.syd.kth.se/matcd/Avsnitt3-2.pdf

Var det mopen som hade väjningsplikt och bilen som kom på huvudleden, eller?
Senast redigerad av Chantre 2011-06-14 kl. 01:24.
Citera
2011-06-14, 02:03
Medlem
Sexuss avatar
Föraren heter V*ctor G*anath kör en röd porsche 924 årsmodell 88.

Säker källa sa att VG körde väldigt fort och jag såg själv på platsen att bromsspåret började precis där han träffade moppen så betyder antingen på sjuuukt slö reaktionsförmåga eller att han körde dubbelt så fort som hastighetsbegränsningen. Lutar mer åt alternativ 2.

Melissa var nyss inne på facebook så Felicia är den som är allvarligt skadad.
Citera
2011-06-14, 03:35
Moderator
Chantres avatar
Har en sådan där gammal Porsche ABS bromsar?
Citera
2011-06-14, 08:59
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Var det mopen som hade väjningsplikt och bilen som kom på huvudleden, eller

Det skumma är att lv 555 inte verkar vara huvudled. Några huvudledsskyltar finns inte på 555:an, och anslutande vägar (t.ex. den från Häggeby) har inte väjningsplikt- eller stoppskyltar där de korsar 555:an! Så, om man tolkar spåren rätt så kom tjejerna från höger, och högerregeln skulle gälla.

Sedan är det en helt annan femma att ingen skulle köra ut på 555:an och tro att korsande trafik respekterar högerregeln - 555:an är en s.k. "de facto"-huvudled.
Citera
2011-06-14, 10:50
Medlem
theodor.busses avatar
Jag har fått en begäran (via PM från en nyreggad användare, som inte kan kommentera än) att vidarebefordra nedanstående information:

Citat:
cutedeadguy:Tja. Jag är ny medlem och kan inte komentera ännu, men hon som körde mopeden har blivit av med båda benen hörde jag via en som jobbar på akuten.Det är 100% säkert.

OBS!!!! Jag bara förmedlar infon - döda inte budbäraren (mig) om du inte gillar meddelandet
Citera
2011-06-14, 15:30
Medlem
Sexuss avatar
Hur kan du säga att det är 100% sant då dem som jobbar på akuten har tystnadsplikt.
Hade du hört det av en anhörig så hade jag trott dig.
Citera
2011-06-14, 15:34
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Föraren heter V*ctor G*anath kör en röd porsche 924 årsmodell 88.

Säker källa sa att VG körde väldigt fort och jag såg själv på platsen att bromsspåret började precis där han träffade moppen så betyder antingen på sjuuukt slö reaktionsförmåga eller att han körde dubbelt så fort som hastighetsbegränsningen. Lutar mer åt alternativ 2.

Melissa var nyss inne på facebook så Felicia är den som är allvarligt skadad.

VA!!,VG? Inte för att man är chockad han ljög för mig för typ 7 år sedan eller något att han var nykter när han ville hämta upp mig..sen när vi satt i bilen så erkände han att han var full men om han sagt det så hade vi inte träffats så därför ljög han istället:/..rätt OffT kanske men jag tänkte mer om han kanske var rattfull denna gången med??Känns inte som han bryr sig om han är det eller inte menar jag...
Citera
2011-06-14, 15:48
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Hur kan du säga att det är 100% sant då dem som jobbar på akuten har tystnadsplikt.
Hade du hört det av en anhörig så hade jag trott dig.

Jag kan inte svara för cutedeadguy:s uppgifter, men tystnadsplikten bryts det mot titt som tätt. Polisutredningar, förundersökningsprotokoll (med vidriga bilder), uppgifter från vården (ibland hela journaler) kommer ständigt till offentlighetens kännedom. Det kan man tycka vad man vill om, men bara för att uppgifter sägs komma från personer med tystnadsplikt betyder det inte att de är falska.
Citera
2011-06-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Det skumma är att lv 555 inte verkar vara huvudled. Några huvudledsskyltar finns inte på 555:an, och anslutande vägar (t.ex. den från Häggeby) har inte väjningsplikt- eller stoppskyltar där de korsar 555:an! Så, om man tolkar spåren rätt så kom tjejerna från höger, och högerregeln skulle gälla.

Sedan är det en helt annan femma att ingen skulle köra ut på 555:an och tro att korsande trafik respekterar högerregeln - 555:an är en s.k. "de facto"-huvudled.

Ungdomar på moped får man som bilist ofta tänka åt. I tjejernas fall vet jag inte, givetvis.

Har aldrig tänkt på skyltar, men jag skulle inte i något sammanhang köra rakt ut på Sko-vägen från sidovägarna.

Undrar om bilen är en gammal röd risig häck?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in