2021-08-17, 08:25
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Merode67
Upptäckte av en slump att det är en skada reva i däcket. Däcket är ett Nokian hakka black inköpt i maj.https://linksharing.samsungcloud.com/90Jkz3GCs8DU https://linksharing.samsungcloud.com/eSO1rLvNKZsm

Det är lite svårt att se på bilderna, men såvitt jag kan se och bedöma så går revan inte djupare än mönsterdjupet, och om det är så att revan inte är djupare än mönstret så kan du lugnt köra vidare.
Citera
2021-08-24, 17:15
Medlem
RickRozays avatar
Hej, jag har fått ett underkänt däck på besiktningen, mönsterdjup. Jag köpte ett däck som jag trodde var samma typ, men jag har alltså M+S däck på alla hörn, vilket jag är besviken att lära mig, har alltid trott jag har sommardäck, men tydligen har jag skit. Jag har dessvärre inte råd att byta alla hörn till sommardäck nu, det skulle kosta nästan 3'000 kronor, utan det får bli att byta det underkända till ytterligare ett M+S däck.

Frågan är: är det ett odubbat vinterdäck jag ska köpa? Däcket jag tittar på nu är M+S märkt, men det finns ju inte "allround däck" på typ däckvaruhuset.se utan där kan du bara välja mellan vintedäck dubbade och odubbade och sommardäck.
Hur hittar jag ett sånt däck jag behöver?

Ska tilläggas att jag har dubbdäck som jag byter till på vintersäsong, skulle aldrig köra med dess på vintern, har alltid bytt varje säsong.
Men denna bil var en gåva, och jag har det väldigt knapert, så att byta alla hörn till sommardäck är inte aktuellt för mig, utan det får bli ett st nytt allround däck, M+S med snöflingesymbol för min del.
Senast redigerad av RickRozay 2021-08-24 kl. 17:45.
Citera
2021-08-25, 14:37
Medlem
Skall köpa nya sommardäck snart.

Såg dessa och undrar om ni har åsikt kring dem:

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Bridgestone/Turanza-T005/235-40-R18-95Y-XL/R-368874

Sitter Michelin bak just nu. Men hur stor påverkan har betäcknikgarna "A, B, C, D" osv på regn & förbrukning egentligen?
Citera
2021-08-30, 15:52
Medlem
Citat:
Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. 17 procent av alla bilar som var involverade i dödsolyckor sommartid under tio år hade vinterdäck, visar en ny studie.
Citat:
Nordiska vinterdäck utan dubb ger omkring 15 procents längre bromssträcka på asfalt under sommartid jämfört med sommardäck. Det beror dels på att gummiblandningen blir för mjuk sommarvärmen, dels på att de har olika mönster.

Nu finns det även statistik på eländet med folk som kör med vad de tror är åretruntdäck.

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/vinterd%C3%A4ck-vanliga-vid-d%C3%B6dsolyckor-sommartid/ar-AANTau8?ocid=msedgdhp&pc=U531
Citera
2021-08-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Hej! Har kört flera bilar med Nokian Hakkapelitta R dubbfria vinterdäck.V70 D5 awd.V60 D4 awd .
Det är inget problem även om det är varmt ute utan gå som smort.Jag kör iofs med en mjuk körstil året runt men det ska väl alla göra.Att däcken slits i värmen är rent skitsnack.Robert Collin(Aftonbladet)är den mest vilseledande personen som finns när det gäller däck.Han får nog bra av däckindustrin för att lura svenska folket.Det är dubbfritt som gäller.

Kan bara hålla med. Givetvis är inte dubbfria vinterdäck lika bra som sommardäck på sommarn, men skillnaden är inte särskilt stor. Jag har kört dubbfritt (övre Norrland så inte nån ska börja orera om avsaknad av snö) ända sen 1999. Har kört ca 50.000 mil sammanlagt sen -99.

Allt handlar om körstil. Jag har flera säsonger gjort sista året på däckets livslängd med sommarkörning. Går utmärkt men man ska ju vara medveten om längre bromssträcka. Jag kör konsekvent på Michelin men det går säkert även med andra kvalitetsmärken.
Citera
2021-10-19, 22:47
Medlem
Någon som har erfarenhet av märket Strial? Funerar på att slå till på en uppsättning av dessa däck https://www.bythjul.com/dack/strial/strial_ice/215-55r16/157519

Dom har väldigt mycket positiva recensioner på sidan och jag har även läst att det är bland dom bästa däcken man kan få för ett billigare pris.

Men jag är väl medveten om att man inte ska tro på allt man läser på nätet, så jag hoppas att någon här kan komma med någon info om märket/däcken. Är ju ett relativt nytt märke så finns inte så mycket info på nätet
Senast redigerad av Kasslern 2021-10-19 kl. 23:16.
Citera
2021-10-21, 22:06
Medlem
maxatdunders avatar
Köpte nya fälgar men vill ha original emblem/kåpa till fälgarna, allt jag vet är att fälgarna har ett navhål på 66.6, men emblem verkar säljas i 55,60 och 65 mm så gissar på att det är 65mm som gäller? Någon som vet?
Citera
2021-10-27, 15:44
Medlem
temps avatar
Hej alla!

Jag har en V70 (HLX161) jag ska köpa vinterdäck till. Jag har fått erbjudande att köpa loss begagnade vinterdäck från en vän som haft dessa på sin V40 (YGK112). Kommer de att passa min V70?

Jag förstår att detta kanske inte är jättenkelt att svara på innan jag fått reda på däckens exakta dimensioner. Men jämför jag specsen för däcken på t.ex. carinfo eller bultcirkel.org verkar det matcha exakt. Det är samma dimensioner och antal bultar, möjligen verkar bultarna på V70n vara 14x1,5 medan de på V40n är 12x1,5. Är detta en dealbreaker?

Tack!
Senast redigerad av temp 2021-10-27 kl. 15:48.
Citera
2021-10-27, 17:05
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Hej alla!

Jag har en V70 (HLX161) jag ska köpa vinterdäck till. Jag har fått erbjudande att köpa loss begagnade vinterdäck från en vän som haft dessa på sin V40 (YGK112). Kommer de att passa min V70?

Jag förstår att detta kanske inte är jättenkelt att svara på innan jag fått reda på däckens exakta dimensioner. Men jämför jag specsen för däcken på t.ex. carinfo eller bultcirkel.org verkar det matcha exakt. Det är samma dimensioner och antal bultar, möjligen verkar bultarna på V70n vara 14x1,5 medan de på V40n är 12x1,5. Är detta en dealbreaker?

Tack!
Kan inte svara, men:
V70 har hjulbultar medan V40 har hjulmuttrar som skruvas på pinbultar.
Hur blir det med 14 mm. hjulbultar till 12mm. fälgar, längd, kona?
Citera
2021-11-04, 14:46
Medlem
Vilka V-däck Till Xc70 -16?

Hej!
Sitter och funderar över vilka vinterdäck jag skall köpa. Måste ta och beställa idag helst. Däcken jag väljer emellan är Continental Conti Viking Contact 7 102 T XL och Goodyear Ultragrip Ice 2 98T.

Däckstorleken är: 215/65/R16

Det som bekymrar mig är att Goodyear-däcket enligt uppgift har lite mjuka däcksidor men frågan är om det är av större betydelse eller ej? Sedan är frågan om Continental-däcket som leder många tester om de totalt 700 kronorna extra för dem är värt det, är det ett så mycket bättre däck än Goodyear-däcket?

/Nett@n
Citera
2021-11-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
Hej!
Sitter och funderar över vilka vinterdäck jag skall köpa. Måste ta och beställa idag helst. Däcken jag väljer emellan är Continental Conti Viking Contact 7 102 T XL och Goodyear Ultragrip Ice 2 98T.

Däckstorleken är: 215/65/R16

Det som bekymrar mig är att Goodyear-däcket enligt uppgift har lite mjuka däcksidor men frågan är om det är av större betydelse eller ej? Sedan är frågan om Continental-däcket som leder många tester om de totalt 700 kronorna extra för dem är värt det, är det ett så mycket bättre däck än Goodyear-däcket?

/Nett@n
Vad kostar däcket ??
Citera
2021-11-04, 14:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Har alltid kört med Continental, kanske lite dyrare i inköp men å andra sidan håller dom betydligt längre så billigare i slutändan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in