Citat:
Ursprungligen postat av Valium22
Övning ger färdighet som man säger. Hos mig själv ligger mitt största problem just nu i just ordförråd och hur jag ska formulera mig ibland. Detta har dock blivit extremt(!) mycket bättre under de senaste 2-3 åren. Jag slår nästan alltid upp ord när jag ser ett nytt och försöker komma ihåg dem.
Ju mer du skriver och pratar, ju bättre blir du på det (såklart). Du får helt enkelt se till att göra det mer så kommer du kunna titta tillbaka och märka skillnaden.
Nu vet jag inte anledningen till din sociala fobi, men när du lär dig hur människor fungerar (jämför med dig själv) så kommer det bli lättare. ALLA är inte idioter, de flesta är trevliga. I alla fall där jag bor och studerar.
Jag tycker att jag övar och övar, försöker
hela tiden att prata tydligt med folk, med det vägrar helt enkelt att släppa!
Är det bara jag som tycker det är riktigt fysiskt jobbigt att prata? Låter absurt men det är verkligen så jag känner... och det är inte bara mot folk som jag inte känner, utan kan även vara tex familjemedlemmar som det är jobbigt att öppna munnen för. Och vill tilläga att det har ingenting med att jag tänker "åh gud nu pratar jag med en människa, nu är allting jättejobbigt" för allt det där har jag släppt, dessutom har jag aldrig tyckt det varit jobbigt att prata med tex min mamma men den jobbiga rösten finns som sagt fortfarande där.
Jag hoppas dem här pillrena kan släppa några spärrar lös iaf!