Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-13, 06:20
Bannlyst
Bild: http://imagesi.com/dd80e.png

Varför är det här så vanligt, alltså att folk har relativt vita tänder men just de där två "vampyrtänderna", en på varsin sida i munnen, står ut med en alldeles speciell gul färg som minst sagt är motbjudande?

Jag har sett det på flera personer så det verkar vara någonting övergripande.
Citera
2011-06-13, 06:29
Medlem
kotlettsoppas avatar
Väldigt bra fråga.. kan bero på att man gärna slarvar med borstningen där kanske? Har själv märkt det både på andra och på mig själv, numera är jag nogrannare och stannar till i svängen en extra stund och det är totalt borta.

Det är ju på ett sådant ställe att man naturligt drar med borsten för att komma åt till de längre bak eller till framtänderna. Finns kanske annan förklaring med men den känner jag inte till i så fall! Vill gärna veta dock för jag har med undrat detta..
Citera
2011-06-13, 07:07
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kotlettsoppa
Väldigt bra fråga.. kan bero på att man gärna slarvar med borstningen där kanske? Har själv märkt det både på andra och på mig själv, numera är jag nogrannare och stannar till i svängen en extra stund och det är totalt borta.

Det är ju på ett sådant ställe att man naturligt drar med borsten för att komma åt till de längre bak eller till framtänderna. Finns kanske annan förklaring med men den känner jag inte till i så fall! Vill gärna veta dock för jag har med undrat detta..

Testa att byta hand under borstningen.
Citera
2011-06-13, 07:53
Medlem
Kan det inte bero på att det blir bäst resultat på framtänderna när man gör en blekning? Den "fula" färgen kanske är så som det var innan blekningen?
Citera
2011-06-13, 10:56
Medlem
Enligt en bekant som är tandläkare så beror det på att det normalt finns mer av ämnet som gör tänderna smått gulaktiga i just hörntänderna. Det har alltså inte att göra med att de skulle vara smutsiga eller nåt.
Citera
2011-06-13, 13:16
Medlem
Astraeas avatar
Min tandläkare sa att man lättare fräter bort emaljen på de tänderna om man dricker läsk och sånt. Därför syns tandbenet igenom och tänderna ser gulare ut. Vet ej om det stämmer då det var folktandvården som sa det (litar inte på landstinget).
Citera
2011-06-13, 14:45
Medlem
man har ofta gula "huggtänder" när man haft tandställning.
Citera
2011-06-13, 16:01
Medlem
Tupelo80s avatar
hörntänderna är tjockare än framtänderna, och därför mera opaka.
Citera
2011-06-17, 12:29
Medlem
kotlettsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Testa att byta hand under borstningen.

Ingen fara numer, har ju eltandborste Det var när jag var mindre.

Många bra teorier här dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in