Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-13, 00:52
Medlem
Madagascars avatar
Det påstås ofta att journalister lusläser vissa delar av flashback.

Har någon fått ett PM från en etablerad journalist? Eller från någon du misstänker är journalist?

Vad ville journalisten? Ha mer info om något? Blev du erbjuden pengar? Hur slutade det?

Vilken tråd eller vilket ämne gällde det?

Vilken mediakanal/tidning arbetade journalisten på? Vilken journalist var det? (Om du väljer att svara på sista frågan kom ihåg att beakta flashbacks regler om outning)
Senast redigerad av Madagascar 2011-06-13 kl. 01:19.
Citera
2011-06-13, 00:54
Medlem
Har själv aldrig blivit det men tanken har slagit mig att de som skrivit i PM kunnat vara journalister. Ska bli intressant att höra om någon blivit informationsfiskad.
Citera
2011-06-13, 01:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Det var någon som startade en tråd om att han/hon fått ett PM sig från Fråga Olle Dokumentären för någon vecka sedan som ville ha kontakt med folk med "udda" sexuella utsvävningar eller något sådant, så kolla efter den tråden (Pallar inte leta upp den.).

Fick själv ett suspekt PM förra sommaren av något pulver som undrade om jag kunde rekommendera någon drogshop på nätet, vilket var lite otippat eftersom jag inte ens skriver i trådar som berör det ämnet. Det var ett gäng andra som fick samma PM och det dök upp någon tråd där folk spekulerade kring vem/vad det var som låg bakom det hela. Har väldigt svårt att se att det var en "vanlig" medlem som undrade (Har för mig att den som skickade PM:et inte hade särskilt många inlägg (Om ens några.).) eftersom de troligen skulle kollat i trådar om det, men det kan lika gärna ha varit någon mupp som bara ville göra en undersökning om hur lätt det var att fixa droger via Flashback eller what ever...
Citera
2011-06-13, 01:16
Bannlyst
Inte riktigt samma sak men jag fick ett PM från en konstnär för ett tag sedan som ville att jag skulle berätta om mina upplevelser kring Salemmanifestationen. Det skulle användas till någon form av "konstprojekt", vad nu det betyder.
Märkligt var det i varje fall, och jag tackade nej.

Ibland får jag lite halvskumma PM från personer som av olika är ute efter att fiska information om saker som har anknytning antingen till min person eller om den "nationella rörelsen" och mitt eventuella engagemang däri. Huruvida dessa personer är journalister, "antifascister", SÄPO-infiltratörer eller vanliga galningar är svårt att veta.
Citera
2011-06-13, 02:35
Medlem
bombaccis avatar
Jag har fått ett eller två PM från journalister som hade sett vad jag skrivit en "Vi som är ensamma tråden" t ex och ville göra en intervju. Jag skämdes dock för mycket för att våga ställa upp på något sånt, så tror inte att jag svarade.

Sen är det ju svårt att veta om det faktiskt är en "riktig" journalist med.

Det var dock ett tag sen, så har kanske slängt det där PM:et nu.

Kommer inte ihåg vad det andra PM:et gällde från eventuella journalist två.

Spelar mig ingen större roll så länge man är ärlig mot mig och inte försöker pressa mig.
Citera
2011-06-13, 11:58
Medlem
b0gfettos avatar
Jag fick ett PM från en journalist typ 2009, men jag kommer inte ihåg vad det gällde... Tror det hade med spice eller nåt liknande att göra men jag svarade inte. Och så har en polis skickat PM och frågat om ett fall. Nej, ni behöver inte fråga vem det är.
Citera
2011-06-13, 12:55
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Ibland får jag lite halvskumma PM från personer som av olika är ute efter att fiska information om saker som har anknytning antingen till min person eller om den "nationella rörelsen" och mitt eventuella engagemang däri. Huruvida dessa personer är journalister, "antifascister", SÄPO-infiltratörer eller vanliga galningar är svårt att veta.
Journalister har jag aldrig hört av men det här känner jag igen. Antingen så är det glädjande att det finns folk som vill ta initiativ till att förbättra landet, eller så är det oroväckande att vi lever i en sådan polisstat att de jagar folk som publicerar text på internet.

Däremot kan jag tro på att journalister lusläser Flashback, med tanke på att nyheterna brukar dyka upp här först och sedan i gammalmedia destillerade till politiskt korrekt nysvenska. Det känns som att det är här man får den råa, obehandlade informationen innan den idisslas genom Aftonbladets verklighetsfilter.
Citat:
Det påstås ofta att journalister lusläser vissa delar av flashback.
Citera
2011-06-13, 13:09
Medlem
R.Rs avatar
Har fått PM om allt möjligt genom åren, erbjudande om intervjuer, diverse projekt där det ska skrivas om något osv. Det är möjligt att några av dessa var etablerade journalister, jag har inget intresse av att ställa upp på sådant så det fick jag aldrig veta isåfall.
Citera
2011-06-13, 19:33
Medlem
lendrygghs avatar
Mitt allra första PM var faktiskt från en journalist som samlade stuff till ett reportage i SR om UE, men eftersom jag var något av en novis (och fortfarande är) inom det området så hänvisade jag honom till en betydligt mer rutinerad kille.
Citera
2011-06-14, 02:36
Medlem
Cruachans avatar
Jag fick ett för något år sedan då jag uppgett att jag blivit slagen i huvudet med ett ölglas (dock inte på krogen). Journalisten ville ändå hå några pratminus från mig, men jag tackade nej.
Citera
2011-06-16, 08:47
Bannlyst
Brukar nämnas i krimtrådarna att folk fått PM från journalister.
Citera
2011-06-16, 08:56
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodemom
Har själv aldrig blivit det men tanken har slagit mig att de som skrivit i PM kunnat vara journalister. Ska bli intressant att höra om någon blivit informationsfiskad.

Jag har blivit kontaktad tre-fyra gånger av diverse "användare" som ställt ett antal frågor, oftast i följande ordning:

"Hej Caine.Atrebatum! Läst dina inlägg, och har några frågor (du behöver förstås inte svara om du inte vill). Vart kommer du ifrån? Vad anser du om Islam och muslimer? Vad tycker du om svensk invandringspolitik? Är du nationalist, och vad tycker du om rasblandning, är det fel, OK, bra eller annat? Vad tycker du om EU, NATO? Vilka kommer du att rösta på i nästa val, om du tänker rösta överhuvudtaget? Gillar du Sverigedemokraterna? Vad tycker du om de andra partierna? Det märks att du är kristen, är det därför du inte tycks gilla Islam så mycket? Vilket är det största hotet mot världen/Europa?

Ta din tid! "

Detta låter väl onekligen som någon form av undersökning....? Eller bara en intresserad användare. Man vet aldrig, men misstankar får man ju iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in