2011-06-12, 17:00
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag tycker mej se ett starkt mönster där människor som inte vet något om vetenskapligmetodik eller modärn medicin klankar ner på ”alternativ människor”.

Företrädare för empirism och dess smycke modern vetenskap är de som har auktoritet och vet vad de handlar om. Precis som rationalism var rätt modell på 1500 talet. Och även då svansade en massa okunniga människor runt sina idoler och kastade sten på alla oliktänkande.
Citera
2011-06-12, 19:01
Medlem
Herr Lindholms avatar
Bara det att då så sög medicinen rejält.

Och nej, det är inte frågan om att tillhöra, utan det är ren o skär överlevnad. Lyckas stollarna få tillräckligt många att tro att vaccin orsakar exakt vad som helst så kan vi vinka farväl till hjordimmuniteten osv...
Citera
2011-06-12, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Och nej, det är inte frågan om att tillhöra, utan det är ren o skär överlevnad. Lyckas stollarna få tillräckligt många att tro att vaccin orsakar exakt vad som helst så kan vi vinka farväl till hjordimmuniteten osv...

Men hur fasen kan du säga så?
Du har ju inte ens kommit in på läkarutbildningen än.
Sitter du och torrläker på nätet?
Eller sitter du och drömmer om en läkarkarriär, genom att läsa facklitteratur?

Därav anser jag att du hänger dig åt ordekvilibrism.

eller Libera tu temet ex inferis
Senast redigerad av Brottom 2011-06-12 kl. 20:24.
Citera
2011-06-12, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag tycker mej se ett starkt mönster där människor som inte vet något om vetenskapligmetodik eller modärn medicin klankar ner på ”alternativ människor”.

Företrädare för empirism och dess smycke modern vetenskap är de som har auktoritet och vet vad de handlar om. Precis som rationalism var rätt modell på 1500 talet. Och även då svansade en massa okunniga människor runt sina idoler och kastade sten på alla oliktänkande.
Jag vet inte om jag förstått din trådstart rätt, men antar att du jämför dagens alternativförespråkare med gamla tiders förespråkare för nytänkande. Att man hånade nytänkarna förr.

Det är bara det att nytänkarna förr vann för att de lyckades bevisa sina teser. För varje nytänkare som var på rätt spår, fanns det tusentals på villospår. De på villospåren ratades och glömdes och de som hade rätt, fick rätt. Det är deras upptäckter vi byggt vidare på. Och det är deras metoder av logik och sätt att bevisa sina teser som lagt grunden till våra framgångar inom medicinen.

Även idag finns det nytänkare. Medicinen utvecklas hela tiden. Gamla metoder ersätts med nyare och bättre. Men precis som förr måste man kunna bevisa sina upptäckter. Precis som förr går det tusen stollar på varje geni som hittat ett nytt spår som leder rätt. Skulle vi acceptera allt utan krav på bevis, skulle läkekonsten (och alla sjuka) ligga illa till.

Det räcker inte att vara nytänkare. Man måste vara på rätt spår också. Och glöm inte att många upptäckter i laboratorium har kommit genom studier från naturen.

Att modern forskning och naturen står i motsats är en gigantisk myt. Det är precis tvärtom.
Citera
2011-06-12, 22:14
Medlem
Blompens avatar
Jag tror att TS menade att det är många okunniga som hänger sig till etablerad medicin bara för att fjäska för eliten. Det är nog rätt många okunniga som hänger sig till alternativ också för att åtnjuta en slags rebellstatus.

Jag föredrar att hänge mig till den lära där de kunniga styr skutan.
Citera
2011-06-12, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blompen
Jag tror att TS menade att det är många okunniga som hänger sig till etablerad medicin bara för att fjäska för eliten. Det är nog rätt många okunniga som hänger sig till alternativ också för att åtnjuta en slags rebellstatus.

Jag föredrar att hänge mig till den lära där de kunniga styr skutan.
OK, du har nog rätt. Jag låter mitt inlägg stå kvar i alla fall. Jag tror inte det blir helt OT om jag säger att de flesta "okunniga" inser att det är som jag skrev.
Citera
2011-06-12, 22:32
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Det där kan man redan se exempel på i USA där kikahosta återigen börjat kräva människoliv bara för att föräldrar låter bli att vaccinera sina ungar på av att Jenny McCarthy fått för sig att det orsakar autism:

http://www.msnbc.msn.com/id/39220447...largest-years/
Citera
2011-06-13, 07:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottom
Men hur fasen kan du säga så?
Du har ju inte ens kommit in på läkarutbildningen än.
Sitter du och torrläker på nätet?
Eller sitter du och drömmer om en läkarkarriär, genom att läsa facklitteratur?

Därav anser jag att du hänger dig åt ordekvilibrism.

eller Libera tu temet ex inferis
1. Inflammera din blindtarm.
2. Åk tillbaka till 1500-talet och sök läkarvård.
3. ?????
4. Vinst!
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det där kan man redan se exempel på i USA där kikahosta återigen börjat kräva människoliv bara för att föräldrar låter bli att vaccinera sina ungar på av att Jenny McCarthy fått för sig att det orsakar autism:

http://www.msnbc.msn.com/id/39220447...largest-years/
Tragiskt är bara förnamnet...
Citera
2011-06-13, 14:38
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag tar inte alls ställning. Framför allt menar jag inte att utövare av div. ”alternativa metoder” är missförstådda nytänkare. De är gänget runt om kring den gällande ordningen (vad de nu än må vara) som med dårars envishet helt kontextlöst upprepar sakar de fått ”lära sej” jag pratar om. Titta in på vof.se och de blir nästan tragiskt.
Citera
2011-06-13, 17:23
Medlem
Citat:
Jag tar inte alls ställning. Framför allt menar jag inte att utövare av div. ”alternativa metoder” är missförstådda nytänkare. De är gänget runt om kring den gällande ordningen (vad de nu än må vara) som med dårars envishet helt kontextlöst upprepar sakar de fått ”lära sej” jag pratar om. Titta in på vof.se och de blir nästan tragiskt.

Du fattar visst ingenting. Det är INTE kunskaperna eller sanningarna i sig som är viktiga. Det är METODEN/VÄGEN till sanningen som är det viktiga.

Jag anser att påståenden utan grund kan viftas bort utan grund. Därför viftar jag bort allt som inte kan bevisas, inte konstigare än så.

Men om du vill bota dina sjukdomar med energier och chakrahealing så varsågod, men kom inte och säg det finns bevis för det.
Citera
2011-06-13, 22:28
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Så du tar inte ställning mellan 1500-talets obefintliga läkekonst och dagens? Bra, då vet vi det. Vet även att du inte kommer att förstå ett smack av Molières Den inbillade sjuke där huvudpersonen vill gifta bort sin dotter till en läkare för att få gratis tillgång till läkarvård. En god portion av humorn består av att dåtidens läkare inte levererade så ofta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in