Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag tycker mej se ett starkt mönster där människor som inte vet något om vetenskapligmetodik eller modärn medicin klankar ner på ”alternativ människor”.
Företrädare för empirism och dess smycke modern vetenskap är de som har auktoritet och vet vad de handlar om. Precis som rationalism var rätt modell på 1500 talet. Och även då svansade en massa okunniga människor runt sina idoler och kastade sten på alla oliktänkande.
Jag vet inte om jag förstått din trådstart rätt, men antar att du jämför dagens alternativförespråkare med gamla tiders förespråkare för nytänkande. Att man hånade nytänkarna förr.
Det är bara det att nytänkarna förr vann för att de lyckades
bevisa sina teser. För varje nytänkare som var på rätt spår, fanns det tusentals på villospår. De på villospåren ratades och glömdes och de som hade rätt, fick rätt. Det är deras upptäckter vi byggt vidare på. Och det är deras metoder av logik och sätt att bevisa sina teser som lagt grunden till våra framgångar inom medicinen.
Även idag finns det nytänkare. Medicinen utvecklas hela tiden. Gamla metoder ersätts med nyare och bättre. Men precis som förr måste man kunna
bevisa sina upptäckter. Precis som förr går det tusen stollar på varje geni som hittat ett nytt spår som leder rätt. Skulle vi acceptera allt utan krav på bevis, skulle läkekonsten (och alla sjuka) ligga illa till.
Det räcker inte att vara nytänkare. Man måste vara på rätt spår också. Och glöm inte att många upptäckter i laboratorium har kommit genom studier från naturen.
Att modern forskning och naturen står i motsats är en gigantisk myt. Det är precis tvärtom.