Dels för att vissa leverfläckar faktiskt ger hudcancer och dels för att det kanske blir stora öppna sår som kan leda till inflammation. Om man får cancer av att riva av en leverfläck är jag inte säker på men naturligtvis bör man ta det säkra före det osäkra.
Tack för alla svar verkligen hjälpfullt. Leverfläcken är nu ljusbrun i mitten och röd runt om och den har blivit mycket plattare än vad den var förut. Tänkte gå och kolla upp leverfläcken hos en hudläkare nu i veckan har en stor leverfläck där bak på nacken som sticker ut 1 cm bäst och kolla den också medans jag ändå är igång
Jag vet inte om det är farligt men tvätta såret och lägg ett plåster över det..
Leverfläckar växer vanligen fram igen, det är rötterna man ska åt om man vill ha bort det. Kostar ingenting har jag för mig, dra till läkaren, ta bedövning(var beredd på smärta, känns precis som att ha en tång runt näsan som krossar den) och låt läkaren skära bort den.
Sen sys det ihop och dras bort utan bedövning efter en vecka. Sticks lite då och då men det är inget farligt med det. Sen ett plåster runt ett år. Sådär, leverfläcken är borta.
Nej, man får inte cancer av det. Nej, det är inte farligare än ett normalt skärsår.
En leverfläck är i nära på alla fall godartad och innebär inga problem alls, hur mycket du än river i den. Däremot om det är en leverfläck som är icke godartad (vilket du borde märka om den sitter i ansiktet) så bör man vara försiktig.
Har fläcken inte ändrat storlek eller färg tidigare är det lugnt.
Ni som tror att man får cancer av att skära i en leverfläck, hur tror ni att man tar bort dem hos en läkare? Det är inget hokus-pokus där det finns latent cancer i små prickar i huden som bara väntar på att man skall ramla och skrapa upp sig lite så att det kan spridas i kroppen så man går och dör. I så fall hade Aftonbladet et. al. skrivit spaltmeter om "DÖDSFLÄCKARNA".
Att skära i en leverfläck är i stort sett ofarligt, förutom de vanliga riskerna med infektioner mm. Vill man däremot bli av med en fläck bör en läkare skära bort den, detta för att man måste skära bort "hela" fläcken.
Jag har råkat skrapa upp en leverfläck en gång, en vän skrämde ihjäl mig och sa att det var "livsfarligt", haha. Det syns fortfarande att det hänt någonting med den, om man tittar noga. Är små "streck" i den.
Har även råkat pilla bort en fläck. (Visste inte att det var en fläck förens efteråt.) Det blev vanlig hud där sen. En annan fläck jag pillade bort fick jag en missfärgad fläck efteråt.
Men ja. Jag tror inte det är någon fara. Ha bara koll på den och ring/gå till VC om det skulle hända något med den.
Min mor är sjuksköterska och påstår att risken för hudcancer kan öka om man håller på och pillar bort leverfläckar, men jag har dock alltid tvivlat på det eftersom det låter långsökt. Hon påstod att det finns en risk att man kan drabbas långt efter, typ 30 år. Det var ingenting hon lurade i mig som barn, utan något hon sa när jag var i tonåren. Födelsemärken ska man också låta bli har jag hört, men det begriper väl vem som helst.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!