2011-06-12, 00:23
Medlem
Jag ska trimma ner min långhåriga katt. Den blir skogstokig och sitter absolut inte still så jag kan trimma ner pälsen. Vad för lugnande kan jag ge katten? Hade problem med detta förr och då skrev en veterinär ut Nocinan men det har jag inte hemma. Fungerar Stesolid för att få en katt lugn och i så fall hur många mg kan man ge en katt?

Tack på förhand.
Citera
2011-06-12, 00:26
Medlem
Mjölkmannen11s avatar
Blanda ut lite Rohypnol i vattnet så blir katten lugn.
Citera
2011-06-12, 00:37
Medlem
Har knappast de medicinerna ni nämner!!! Min fråga var om Stesolid fungerar och i så fall hur många mg??????
Citera
2011-06-12, 00:43
Medlem
Mjölkmannen11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjaux
Jag ska trimma ner min långhåriga katt. Den blir skogstokig och sitter absolut inte still så jag kan trimma ner pälsen. Vad för lugnande kan jag ge katten? Hade problem med detta förr och då skrev en veterinär ut Nocinan men det har jag inte hemma. Fungerar Stesolid för att få en katt lugn och i så fall hur många mg kan man ge en katt?

Tack på förhand.

Citat:
Har knappast de medicinerna ni nämner!!! Min fråga var om Stesolid fungerar och i så fall hur många mg??????

Din fråga var vad för lugnande man kan ge katten, jag svarade. Din andra fråga vet jag inte svaret på men jag skulle inte våga chansa. Satsa hellre på att ge katten mycket mat så att h*n blir slö, stressa inte upp katten och jaga den, försök bete dig lugnt. Alternativt ge bort katten till någon som är erfaren inom kattrimmning och kanske stött på dessa problem tidigare.
Citera
2011-06-12, 01:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag ska trimma ner min långhåriga katt.
Varför?
Citat:
Hade problem med detta förr och då skrev en veterinär ut Nocinan men det har jag inte hemma.
Vore inte det bästa om du fixade mer av den medicinen?
Citat:
Fungerar Stesolid för att få en katt lugn och i så fall hur många mg kan man ge en katt?
Titta på www.kattforum.se, 18 träffar på stesolid i kattkategorierna med bl.a lite om hur katter har reagerat.
Citat:
Ursprungligen postat av erra62
Pröva ADHD medicin (ritalin) på kattfan.
Troll
Citat:
Ritalin är en centralstimulerande medicin med effekter mycket lika amfetamin, ger du det till en katt kommer katten klättra både högt å lågt i några timmar.
Citera
2011-06-12, 01:28
Medlem
Det löste sig utan lugnande tabletter Jag var bestämd och när han ville smita tog jag honom i nackskinnet som mamma katt gjorde när han var liten.

Varför jag vill trimma ner honom? Han har många tovor vilket katter absolut inte får ha!
Citera
2011-06-12, 07:17
Medlem
RazorTongues avatar
Citat:
Det löste sig utan lugnande tabletter Jag var bestämd och när han ville smita tog jag honom i nackskinnet som mamma katt gjorde när han var liten.

Varför jag vill trimma ner honom? Han har många tovor vilket katter absolut inte får ha!

Se till att borsta din katt dagligen istället, som man BÖR göra med långhåriga katter. Så slipper du tovor. En långhårig katt ska ha hjälp med sin päls, och helst dagligen.
Citera
2011-06-12, 12:07
Medlem
Snurrens avatar
Det kan vara skönt får en långhårig katt att bli klippt på sommaren, så jag tycker inte att det var en dålig idé. Däremot ska man ALDRIG ge katter samma medicin som människor eller hundar, de har en helt annan fysik och ämnesomsättning. Nu behövdes det ju inte, men det finns medel som är både lugnande och minskar illamående vid resa just för katter, det vet veterinären vad det är för sort. Annars är ett stadigt grepp i nackskinnet en ganska bra metod.
Citera
2011-06-12, 12:51
Medlem
Isets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det kan vara skönt får en långhårig katt att bli klippt på sommaren, så jag tycker inte att det var en dålig idé. Däremot ska man ALDRIG ge katter samma medicin som människor eller hundar, de har en helt annan fysik och ämnesomsättning. Nu behövdes det ju inte, men det finns medel som är både lugnande och minskar illamående vid resa just för katter, det vet veterinären vad det är för sort. Annars är ett stadigt grepp i nackskinnet en ganska bra metod.

Atarax kan man ge både till människor o hundar. Betapred med. (vet av egen erfarenhet) Det finns massor av mediciner som går till både människa och djur. Bäst är dock om veterinär gett klartecken.
Citera
2011-06-12, 16:13
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Atarax kan man ge både till människor o hundar. Betapred med. (vet av egen erfarenhet) Det finns massor av mediciner som går till både människa och djur. Bäst är dock om veterinär gett klartecken.

Håller med vad du säger.

Men håll i huvet att en katt inte är en hund, och att katter är jävligt mycket känsligare (pga skillnader hur de metaboliserar ämnen i kroppen) så överför inte "hunddoser" till katter, ta kontakt med veterinär och fråga.

Det var ju bra att det löste sig för TS och katten (skönt för katten att bli av med tovorna), men jag förstår inte riktigt hysterin att katten måste klippas mitt i natten? Om nu Nozinan hade behövts, så hade det väl gått bra att vänta till måndagen?
Citera
2011-06-14, 17:17
Medlem
Snurrens avatar
...jo men att ge katter samma medicin som hundar kan vara mycket vanskligt. Ta till exempel fästingmedlet Frontline. Varje sommar dör katter för att deras ägare antingen av misstag givit hundmedlet till katt, eller för att dom tror att det går lika bra. Katter är mycket känsliga för alltför höga doser av medicin, och medel som inte är beprövat på katt. För övrigt blev min yngsta katt "galen" av Frontline för katt, i somras, hon bara rusade runt, det var otäckt att se.
Citera
2018-05-10, 08:27
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

ABSOLUT INTE!! Ta katten till en djurfrisor som klipper katter. Du kan vara med men katten blir lugnare nar en professionell framling rakar ner den. Kattfrisorer anvander inte lugnande. Det går att gora jobbet andå. Om det inte skulle funka kan man ta den till veterinar. De sover katten och rakar ner den.
Senast redigerad av raggare85 2018-05-10 kl. 08:28. Anledning: vill lagga till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in