• 1
  • 2
2011-06-11, 21:58
Medlem
Menvadsjuttons avatar
Du måste sätta upp en budget för hur mycket som får gå till nöjen varje månad, att först agera och sedan tänka till fungerar inte.
Citera
2011-06-11, 21:58
Medlem
Upfucks avatar
Det dem alltid gjorde på Lyxfällan, om du har kollat på det någon gång, var att dem alltid en gjorde budget.

Sätt dig och prova gör en en budget. Rita upp en lista på kategorier, som du sedan räknar ut ungefär hur mycket pengar det max får gå åt i varje kategori.

Ungefär så här.

Mat: 1500 kr / mån.
Bostad: 3000 kr / mån.
Bil: 1500 kr / mån.
Kläder: 500 kr / mån.
Mobil: 200 kr / mån.
Sparande: 1500 kr / mån.
Övrigt: 3000 kr / mån.

Det är ju bara en modell, så att du förstår principen. Men det gäller att man har stenhård disciplin, och så att det inte går åt för mycket pengar.
När du känner att du absolut måste spendera pengar, prova att åka och köpa en billig T-shirt eller dylikt, för att försöka trappa ner, ungefär som man gör man försöker sluta röka.

Det är bara ett tips, har aldrig varit i din sits, så någon riktigt erfarenhet har jag inte

Men lycka till iallafall, hoppas du får rätsida på ekonomin.
Citera
2011-06-11, 21:59
Medlem
Weahups avatar
Finns det inte coacher eller liknande för detta? Som kan lägga upp en budget åt dig osv.
Citera
2011-06-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuRRRopa
Ja men sitt fan inte och tyck synd om dig själv som en kärring. Kanske precis du ska erkänna att du är - en kärring som älskar att shoppa onödigt skit, precis som kvinnor.

Få din ekonomi att växa. Var inte någon jävla üntermensch och lev som en privatperson om du valt att bli näringsidkare. Lämna ditt privata levnadssätt och satsa allt du har på att bli en stor och bra företagare istället. Det borde man veta innan man ger sig in och ska leka med stora summor, lagligt och seriöst dvs.

Vill du leva som en vanlig privatperson, en konsument, så gå tillbaka och knega vanligt som en sopa och lev upp din lön på att dricka bärs och köpa skit och ge plats till seriösa människor inom företagslivet.

Jag sitter inte och gnäller och tycker synd om mig själv. Jag ber om råd då jag spenderar för mycket.

Aldrig sagt att jag inte har pengar kvar efter detta, eller hur?

Att bränna pengar har inget med mitt företagande att göra.
Det skrev jag endast för att förklara varför min inkomst inte bara kommer "den 25e"
Jag driver mitt företag seriöst och det går bra.

Jag frågar här efter råd om hur jag slutar lyxkonsumera. Det är ju du som gnäller!
Citera
2011-06-11, 22:09
Medlem
EuRRRopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Jag sitter inte och gnäller och tycker synd om mig själv. Jag ber om råd då jag spenderar för mycket.

Aldrig sagt att jag inte har pengar kvar efter detta, eller hur?

Att bränna pengar har inget med mitt företagande att göra.
Det skrev jag endast för att förklara varför min inkomst inte bara kommer "den 25e"
Jag driver mitt företag seriöst och det går bra.

Jag frågar här efter råd om hur jag slutar lyxkonsumera. Det är ju du som gnäller!
Nej det är du som är så jävla trög i huvudet att du inte förstår min poäng. Råd om hur man slutar "lyxkonsumera", asså vafan?
Citera
2011-06-11, 22:14
Medlem
Mitt enda tips jag kan ge från egna erfarenheter är att handla kontant, lämna kortet hemma när du shoppar, ta ut säg 10k (om det är så mycket du ska bränna) så blir det enbart 10 istället för 30.

Har jag kortet med mig så lämnar jag ju inte ifrån mig någonting (fysiskt) så jag tänker inte, men har jag kontanter så blir det svårare.

Funka för mig, men jag e jävligt udda också.

// QuiZi
Citera
2011-06-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Mitt enda tips jag kan ge från egna erfarenheter är att handla kontant, lämna kortet hemma när du shoppar, ta ut säg 10k (om det är så mycket du ska bränna) så blir det enbart 10 istället för 30.

Har jag kortet med mig så lämnar jag ju inte ifrån mig någonting (fysiskt) så jag tänker inte, men har jag kontanter så blir det svårare.

Funka för mig, men jag e jävligt udda också.

// QuiZi

Det var faktiskt ett bra tips. Att jag, som du säger, sätter en budget på 10 K varje månad att "bränna". Och det är det enda uttaget jag får göra på banken i månaden och sen att aldrig ha med mig kortet.

Då har jag 10K att "leva" på hela månaden. Tack!
Citera
2011-06-11, 23:15
Medlem
Det va så lite så, från en shoppoholic till en annan

// QuiZi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto