2011-06-11, 20:13
Medlem
neurogens avatar
Vad krävs egentligen för att man skall kunna få detta syndrom?
Jag vet att det är alkoholism och thiamin brist... men jag undrar om jag ligger i riskzonen.
dricker ungefär 4st 10,2% öl varje kväll, och har inte speciellt god kost.

måste man dricka mkt mer än så för att ligga i riskzon? vart går gränsen?
Citera
2011-06-11, 20:23
Medlem
Nu är inte jag så insatt i denna sjukdom, men om den beror endast på tiaminbrist så borde en bra bot vara om du fyller på med tiamin (B-vitamin tabletter). Visst är din alkoholkonsumtion för hög, men om du vill försäkra dig om att inte få denna sjukdom, så är det väl bara att äta en b-vitamin tablett var dag.
Citera
2011-06-11, 23:40
Medlem
Du dricker mer än vad som är hälsosamt men jag skulle vara mer orolig för t.ex. skrumplever. Du kanske borde käka vitamintabletter dock.
Citera
2011-06-12, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
Vad krävs egentligen för att man skall kunna få detta syndrom?
Jag vet att det är alkoholism och thiamin brist... men jag undrar om jag ligger i riskzonen.
dricker ungefär 4st 10,2% öl varje kväll, och har inte speciellt god kost.

måste man dricka mkt mer än så för att ligga i riskzon? vart går gränsen?

Om du dricker 4 öl 10.2% (à 50 cl?) per dygn så får du i dig 1.4 L ren alkohol per vecka; det motsvarar 3½ helrör sprit per vecka. Vilket är ditt incitament? Eufori, slentrian, lugn, flykt, något annat?

Du säger att du slarvar med maten. Om du vill vara defensiv bör du äta flera B-vitamintillskott, dvs en mix av olika. Egentligen borde du äta bra mat också. Du sabbar mag- och tarmkanalen om du häller i dig så mycket alkohol, du måste också få i dig naturlig kost.
Citera
2011-06-12, 12:48
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsakoffs_sjukdom
Fast jag minns inte riktigt att den förklarades så på en föreläsning jag var på. Där var Korsakoffs skadan man fick när man fick mat istället för de vitaminer som behövdes.och hjärnan fick storstryk. Wernicke ska vara tillståndet innan.

Googlade vidare, den här stämmer mer med vad jag lärde mig på föreläsningen.
http://web4health.info/sv/answers/add-alcohol-wernkors.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in