Citat:
Ursprungligen postat av waes
Jag förstår vad du menar, tror jag åtminstonde, men jag försökte att se om man inte kunde tolka citatet lite annorlunda eftersom TS undrade vad man kunde derivera från ett filosofiskt perspektiv.
För mig så är existens "volatile" (i brist på den svenska motsvarigheten) vilket kan användas som närliggande synonym till våldsam. Därmed blir citatet ett rättfärdigande av volatile våldsamhet, vilket jag kan köpa.
Men jag håller ju även med dig, om man kör på din tolkning av citatet.
Ja, fast om man håller för öga att mannen är existentialist, och alltså tillägger "det att vara" filosofisk betydning (vilket stödjer något likt min tolkning av "existence is violent") och sammanhåller det med att mannen
också är en våldsbenägen terrorist, och alltså utifrån existens, som ontologiskt begrepp, vill härleda en grund för sitt beteende, som inte tillhör samma ontologiska kategori - och alltså ur en icke-moraliskt kvalité vill härleda moraliskt stöd för sitt beteende, så ser jag det som en filosofisk förvirring. "Existence is violent" utsäger något om vilken kvalitë det att "vara" har för "den varande". "Vi är kastat in i en våldsam värld, där vi måste skapa oss själva" eller något likt det tänker han. Därför är han våldsam (i.e. eksploderar postkontor o.lik. för att uppnå politiska mål). Den enda likhet mellan den senare sortens våldsamhet och den förre, är att båda kallas för ordet "
våldsam", men om vi förhåller oss till saken, så ser vi att det inte finns en egentlig likhet. När han säger
"existence is violent; I exist, therefore I am violent in that way" kan vi fråga han "
and in what way is that?. För att repetera mig själv en gång för mycket: "Existence" är en ontologisk status som tilläggs en särskilt kvalitë - våldsamhet. Denna våldsamhet har inget med tingen som existerar att göra, förutom att tingen är underlagd existensens villkår, dvs. i dens våld. Lite som att säga "Thinking is hard, I am a thought, there I am hard in that way".
Jag vet att du fattade första gång, jag menar bara att det är svårt att försvara att det inte är feltänkt - men jag kan vara för snabb kanske.