Citat:
Ursprungligen postat av Snilleblixten
Hehe du kan ju lsa igenom trden s har du lite svar o vlja mellan.
Vad dmjuk du r. Jag orkade inte gra det frst, men eftersom du s snllt ber mig s gjorde jag det nd och kom fram till att de kallas fr luffarprickar, som jag sedan googlade och fann min vg till wikipedia:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Luffarprickar tatueras p egen hand och ska vara placerade i en V-formation fr att kunna dljas nr man hller tummen mot pekfingret.
I Sverige frknippas Luffarprickar med sjmn, kkfarare och luffare. Det var ven populrt bland hftigare ungdomar p 50-60-talet.
Betydelse
Prickarnas betydelse varierar fr olika grupper. Sjmn kunde gra luffarprickar p sin frsta seglats. Prickarna har hos dem symboliserat uddarna Goda Hoppsudden, Kap Horn och Kap Verde. Fr luffare tre V:n med betydelsen: "Vi Vandrar Vidare" alternativ "Stockholm, Gteborg, Malm till Fots"
Fenomenet r ocks globalt och anvnds av flera olika grupper fr att symbolisera olika typer av grupptillhrighet.
Klla:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luffarprickar
Vilket allts betyder att antingen har min farfar varit kriminell ngon gng i sitt liv, luffare eller velat vara hftig. Och om det ligger riktigt bra till har han varit sjman - vilket jag hoppas p. Fr frga honom nsta gng