2011-06-10, 11:13
Medlem
Jag lånar en kompis dator över sommaren (stationär), jag undrar om det kan bli några komplikationer om jag tar bort hans OShårddisk och sätter i min OShårddisk. Vi har inte samma moderkort, processor eller något sånt. Han har XP och jag har 7.
Citera
2011-06-10, 11:22
Medlem
-Mackan-s avatar
Jag tror att din windows 7 HDD kan klara att byta dator bara sådär, men är mera osäker på XP. Men det är inte så att du kommer bränna moderkorten eller HDD'erna för att du byter HDD, så du kanske bara ska testa, det värsta som kan hända är att du får byta tillbaka!

Förut när ett moderkort jag hade gick sönder flyttade jag över systyemdisken direkt, det funkade men fick uppdatera drivrutinerna men det var inte så jobbigt, hoppas att det går men kan inte garantera något!

Skriv hur det gick för det är rätt intressant!
Citera
2011-06-10, 12:03
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungJohan
Jag lånar en kompis dator över sommaren (stationär), jag undrar om det kan bli några komplikationer om jag tar bort hans OShårddisk och sätter i min OShårddisk. Vi har inte samma moderkort, processor eller något sånt. Han har XP och jag har 7.
Det där kan jag lova att det inte kommer funka. Din installation av XP som du har gjort är beroende av den maskinvarukonfiguration den installerades på.

Att stoppa i den i en annan dator och trycka på start kommer ge dej en bluescreen(eller snarare en blackscreen med felmeddelande) vid uppstarten av ditt OS eftersom maskinvarorna skiljer sej allt för mycket.
Citera
2011-06-10, 12:22
Medlem
Du kan inte stoppa in ett OS för en dator i en helt annan dator, oavsett vilket Windows OS du har.
BSoD är garanterat.
Köp en ny HDD och installera Win 7 på den I hans burk, eller formatera din nuvarande och installera Win 7 på den I hans burk.
Citera
2011-06-10, 12:58
Medlem
justdoit1337s avatar
kan gå... Testa. Inget farligt kan hända om du inte gör helt galet. Ibland fungerar de och ibland inte vid moderkortsbyte (dvs de blir en annan dator). Som sas i första svaret så får du troligen installera drivarna om du får igång ditt OS.

Jag vet för jag jobbar med de.
Citera
2011-06-10, 13:11
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungJohan

Kör en sysprep innan du flyttar disken. Sen när du startar disken kommer det att göras en minimal installation.

Brukar fungera bra, kommer krävas lite pill med drivrutiner för chipset antagligen.

/Flep
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in