2004-10-20, 19:02
Medlem
Finn Frösts avatar
Vi säger att jag har en affärside för en butik. Jag gör en marknads undersökning och det ser bra ut. Nu vill jag sälja tv, så jag tycker tex att siba verkar ett bra val eftersom det är bättre att ansluta sig till en stor kedja.

Ämnet:

Vad är fördelarna med att ansluta sig så mer än priserna på det man köper in?
Vad är nackdelarna? Tjänar jag inte mer på att starta eget eller är det pga av det välkända namnet man går in?

Hur är alla sådana hära kedjor uppbyggda, är det en stor privatägare bakom hela, AB och sen affärsägare? Och om man går med, till hur stor del kan det tänkas attt de hjälper en bygga upp och på vilka villkor ekonomiskt är det sen, tar de en viss % för all framtid sen eller?
Citera
2004-10-20, 19:08
Medlem
Varje butik är sitt eget bolag. Man är bunden att följa vissa regler som franchisegivaren säter upp och betala en avgift kontinuerligt( tex procent av omsättningen). Fördelen är att man får del av ett inarbetat (oftast) känt koncept.

Här finns en del smått och gott.

http://www.franchiseforeningen.se/

Kom ihåg att ett välkänt namn inte garanterar framgång, se tex här:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/...artikel=485946
Citera
2004-10-20, 19:22
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn Fröst
Vad är fördelarna med att ansluta sig så mer än priserna på det man köper in?

Stora kedjor har t.ex. rikstäckande reklamkampanjer som sköts centralt. Reklam för "din" butik finns alltså i på tv, som direktreklam och i större tidningar, utan att du behöver lägga tid på att köpa reklamplats eller utforma reklam.

Citat:
Vad är nackdelarna? Tjänar jag inte mer på att starta eget eller är det pga av det välkända namnet man går in?

Det kostar att vara franchisetagare. Du har inte heller alla friheter som du skulle ha om det var helt och hållet din egen affär. T.ex. om du är del av en elektronikkedja så kan du nog inte bara sälja tv-apparater, du måste ta in hela deras sortiment från torktumlare till kaffebryggare. De sätter nog också priserna på varor centralt.

Citat:
vilka villkor ekonomiskt är det sen, tar de en viss % för all framtid sen eller?

Så länge du vill bruka namnet så får du betala. 7-11 som varit i nyheterna i veckan tar 1% av din bruttoinkomst t.ex. Andra kedjor har väl olika modeller för hur mycket du får betala.

Alla vilkor skiljer sig nog beroende på franchisegivaren. Du tjänar nog på att jämföra avtalen mellan konkurrenter (och betala för professionell hjälp för att tyda avtalen om du känner dig osäker, de kan vara väldigt snåriga och dyra att ta sig ur i efterhand).
Citera
2004-10-21, 00:53
Medlem
Finn Frösts avatar
Jävla korkade människor som sätter upp en ny sevvan precis brevid ändå haha!

Iaf är min affärside ganska olik 7 11, jag har tänkt vidare under dagen och kommit fram till att jag behöver kanske inte hjälp av denna kedjan ändå, först måste jag göra marknadsundersökningen och sen enbart ifall jag kan få in produkterna billigare och tjäna på det trots att man går under kedjans namn så ansluter jag mig. Sen är jag osäker på om det inte är privatägt ändå, då går det nog inte, jag får se, nu vet jag iaf vad det kallas så nu kan jag nog ta mig vidare, allt är ju på idestadiet fortfarande, vi får se, går det bra anlitar jag er som rådgivare, eller inte =)
Citera
2004-10-21, 02:18
Medlem
u_n_mes avatar
Jag tror att till exempel SIBA köper in mega stora partier av samma vara som sedan "fördelas" på alla olika butiker beroende på hur mycket du vill ha.. och får därför ner priser en vestäntligt stor del.
Citera
2004-10-21, 12:34
Medlem
Finn Frösts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Jag tror att till exempel SIBA köper in mega stora partier av samma vara som sedan "fördelas" på alla olika butiker beroende på hur mycket du vill ha.. och får därför ner priser en vestäntligt stor del.

ja det är det som är det fina i det hela ju, antagligen mer värt att vara med och betala och få produkterna billigare och reklam osv skött automatiskt
Citera
2004-10-21, 21:18
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn Fröst
ja det är det som är det fina i det hela ju, antagligen mer värt att vara med och betala och få produkterna billigare och reklam osv skött automatiskt

Tror också det.. det enda små företag har att konkurera med är ofta service och bättre kundkontakt.. priserna är svåra att få ner mycktet mer än tex SIBA har... om man inte har ett internet företag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in