Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-09, 13:54
Medlem
radiocontrolleds avatar
Är det ok att göra detta på Flashback?
Citera
2011-06-09, 13:56
Medlem
eXtremos avatar
Enligt 1.06 får du ej koppla samman en användare på FB med en person "IRL", om du kopplar samman ett konto med den person som är misstänkt för att ha stulit blir du avstängd då du bryter mot 1.06, lämnar du upplysningar i en tråd om nämnda händelse torde du klara dig utan påföljd.
Citera
2011-06-09, 13:58
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Enligt 1.06 får du ej koppla samman en användare på FB med en person "IRL", om du kopplar samman ett konto med den person som är misstänkt för att ha stulit blir du avstängd då du bryter mot 1.06, lämnar du upplysningar i en tråd om nämnda händelse torde du klara dig utan påföljd.

Tror dock snarare h*n menade gå ut med namnet?
Vilket är helt okej vad jag vet.
Citera
2011-06-09, 14:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krim1
Tror dock snarare h*n menade gå ut med namnet?
Vilket är helt okej vad jag vet.
Precis vad jag menade, faller det ej under 1.06 torde det vara tillåtet.
Citera
2011-06-09, 15:03
Medlem
radiocontrolleds avatar
Precis! Jag försökte hitta ämnen runt detta genom att söka mig fram på webbplatsen. Dessutom försökte jag tolka reglerna:

"0.09. Falsk ryktesspridning är förbjuden
Det är inte tillåtet att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer i syfte att utsätta dessa för andras missaktning. Att avsiktligen förvränga eller uppdikta information i syfte att vilseleda är förbjudet."

Den person jag skulle vilja outa namnet på har så vitt jag vet inget Flashback konto. Denna kvinna stal från gamla och handikappade på vår arbetsplats och när vi skulle polisanmäla fick vi svaret att detta hade hänt många gånger förut.

Enligt ovanstående regel borde man ju inte få outa en privatperson hur som helst, vem avgör om ryktesspridningen är falsk eller inte?

Problemet är att hon är en svensk, hyfsat trevlig kvinna och uppger falska referenser när hon söker arbete. Gör arbetsgivaren en dålig kontroll är det lätt att kvinnan slipper igenom och blir anställd. Och då kommer de stackars personer som redan har det dåligt, få det än sämre genom hennes stölder. Det hade nog räckt att hennes namn stod på Flashback för att framtida arbetsgivare skulle förstå att dom behöver kontrollera personen i fråga bättre.
Citera
2011-06-09, 15:57
Medlem
Joomlas avatar
0.09: jag svär asså jag såg kungen ha vilt bögsex på en bakgata
1.06: användaren joomla heter bertil irl

Att "outa" en privatperson är inte ett regelbrott, så länge ingen sammankopplar namnet med en medlem på forumet.
Citera
2011-06-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiocontrolled
Är det ok att göra detta på Flashback?

Det här är alltså en fd kollega till dig och det som skedde, skedde under arbetstid hos din arbetsgivare? Eller?

För isf har du tystnadsplikt och får under vilka omständigheter som helst inte diskutera vad som sker under din arbetstid. Det finns lagar som sköter det där, varför ska du blanda dig i?
Citera
2011-06-09, 16:13
Medlem
epost72s avatar
Vidare så kan det vara något tveksamt med uthängningar också.
Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer.
Men kan man få till ett diskussionsunderlag så kanske.
Citera
2011-06-09, 16:16
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Problemet är att hon är en svensk, hyfsat trevlig kvinna och uppger falska referenser när hon söker arbete. Gör arbetsgivaren en dålig kontroll är det lätt att kvinnan slipper igenom och blir anställd. Och då kommer de stackars personer som redan har det dåligt, få det än sämre genom hennes stölder. Det hade nog räckt att hennes namn stod på Flashback för att framtida arbetsgivare skulle förstå att dom behöver kontrollera personen i fråga bättre.

Problemet är att det inte är en offentlig person, och att verifiera att uppgifterna är sanna blir väldigt svårt.

I teorin så skulle det här kunna vara en exflickvän till dig som du är förbannad på och vill hänga ut på Flashback.

Har hon varit på polisförhör ang. detta eller är det bara så att du vet att detta är sant? Är hon dömd för brotten?

Jag ställer mig tveksam till att en sådan tråd är ok, men ska lyfta frågan i outlaw bland resten av moderatorerna.
Citera
2011-06-09, 16:38
Medlem
Pintuss avatar
Citat:
text
Du kan ju börja med stad/by.
Känner igen detta, södra sverige? Sommarkommun med ca 40k invånare?
Isf, ut med namnet. Stämmer inte min info så skiter jag i vilket.
Citera
2011-06-09, 18:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Tipsa din lokaltidning istället. Oavsett vilka sekretesspapper du skrivit under så handlar de primärt om patientens rätt till integritet, inte om fuskande medarbetares dito. Du har därför meddelarskydd enligt vilket din arbetsgivare inte får lov att ens försöka ta reda på vem det är som lämnat uppgiften. På riksnivå är det väl tveksamt om det här har något nyhetsvärde, men det är definitivt intressant på lokalnivå, så chansen att en ortstidning skriver om tipset är troligtvis ganska högt.

Får du in scoopet där kan jag inte se annat än att du får lov att skriva om det här, då det inte längre rör sig om falsk ryktesspridning utan enbart återgivande av vad etablerade medier redan skrivit. Så länge du inte kopplar ihop hennes namn med ett eventuellt Flashbackkonto bör det då vara helt i sin ordning att skriva om händelsen.
Citera
2011-06-09, 18:13
Moderator
^Eazs avatar
Har vädrat detta lite med mina kollegor, och en sådan tråd vore inte ok enligt 0.09, ifall du inte kommer med viss fakta som faktiskt styrker (t.ex FUP eller liknande) det du säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in