2004-10-20, 18:01
Medlem
Neguss avatar
Nu är björnen som dödade jägaren dödad av jägare, rättvisa har skipats.
Nu var visserligen björnen skadeskjuten, så att avsluta jobbet var väl motiverat därför.
Men annars? Om björnen varit oskadd har jag en känsla av att björnen skulle ha skjutits ändå, oaktat risken för nya överfall på människor. Skulle den det?

Varför? Måste björnen straffas? Vad är det för logik som kräver av oss att ett djur som kränker civilisationens territorium måste dö?

Efterlyser en storslagen diskussion om kulturen kontra naturen, kulturen i naturen, djur- och naturrätt, människan och naturen, naturen i människan etc etc.
Citera
2004-10-20, 19:17
Medlem
alter egos avatar
Personligen så ser jag inte varför björnen borde avlivas bara för att den dödat en människa. Jägare borde väl vara medveten om risken de tar när de tar sig ut i skogen för att jaga. Även om han inte var ute och jagade björn måste han väl fatta att det kan finnas farliga djur där han strövar omkring. Och när han blir dödad trots att han är beväpnad med ett gevär så får han väl faktiskt ta och skylla sig själv. Att leva innebär risker, att jaga innebär faktiskt lite fler risker... Ta ansvar för era liv, era idioter!

Människan är ett djur, vi står visserligen på toppen av näringskedjan, men det betyder inte att vi är bättre än alla annat på alla sätt och vis. Jag har inga problem med att människan jagar, inte ens om de jagar av andra skäl än mat (men jag kan inte säga att jag direkt gillar tjuvskytte, speciellt inte av redan utrotningshotade djur)

Sedan så är det ju faktiskt omöjligt att ta hämnd på ett djur...
Citera
2004-10-20, 21:17
Medlem
__olofs avatar
håller med dig alter ego, vilka är vi att dömma vad som är rätt och fel när vi själva beter oss värre än alla rovdjur tillsammans? vilka är vi att bestämma vilka som ska dö och inte ?
Citera
2004-10-20, 23:34
Medlem
människan står över naturen, det kan man ju konstatera. vi kan betrakta den och försöka kontrollera den och vi kan i viss mån kontrollera vår egen natur. men naturen kan inte kontrollera eller lägga band på sig själv, därför skapas dessa motsättningar. när något visar på bristande "självkontroll" ser vi det som farligt och oberäknerligt. i björnens fall var det just det som blev dess fall.
I andra fall handlar det om oberäknerliga människor. vi tillämpar alltså liknande moraltänkande på människor och på djur.
när ett djur morrar ger vi dem bannor, när en människa ryter till och är hotfull tar vi honom i örat. vi förväntar oss att ett djur ska "lära sig".

I naturen finns ingen generell moral, därför är allting, rent teoretiskt tillåtet inom djurvärlden. eftersom vi hör dit, borde vi utan samvetsångest kunna agera som vi vill inom naturens ramar, även om vi "fuskar" med diverse redskap och hjälpmedel.
men, det är just det som är motsättningen. vi säger att vi står över naturen och har förmågan att kontrollera oss och fundera över våra val. dock så lyser det igenom gång på gång, att vi är djuriska innerst inne, och att vår mänskliga tanke får stå tillbaka för mer primitiva och pockande instinkter. var drar man gränsen mellan djuriskhet och mänsklighet?

en alldeles för "hög" naturmoral tycker jag är löjlig, det är som att avsäga sig eller förneka en del av sig själv och romantisera kring naturen. ju högre moraliska toppar vi når, dessto längre ifrån naturen kommer vi.
naturen är hänsynslös och varje art är inriktad på sin överlevnad, varför skulle människabn vara undantaget?
Citera
2004-10-21, 00:16
Medlem
Tycker inte vi fuskar, vissa föds med vassa tänder och utnyttjar detta för att kriga om en toppplacering i näringskedjan. Vi utnyttjar vår hjärna, vi skulle vara en patetisk skapelse utan den.

Man skjuter nog björnen för att den förmodligen i fortsättningen inte längre skulle vara rädd för människor och ev. förknippa dom med smärta. De allra allra flest djur går undan för människor för vi ser konstiga ut, vi är inte längre ett naturligt byte. De flesta undantagen är insekter.

Ett djur som en gång dödat en människa tappar ofta denna "respekt" och kan börja se oss som vilket annat byte som helst.

Edit: Ska tillägga att sjuk som jag är så blev jag lite glad då jag läste om det. Kul att se att naturn slår tillbaka. Lika om inte mer kul att vi blir påminda av att vi alla har vårt eget liv i våra egna händer (Jägaren hade inte dött om han varit mer försiktig eller reaktionssnabbare eller bättre skytt osv..).
Citera
2004-10-25, 22:11
Medlem
Det var fösta gången på 102 år som en männsika dödades av en björn. Samma dag blev en kvinna och en pojke knivdödade i lidköping och en berusad lastbilförade medade ner och dödade fem andra personer. sådant händer betydligt oftare än var 102 år. Slutsats människor är farligare än björnar.
Citera
2004-11-04, 02:54
Medlem
Bandhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det var fösta gången på 102 år som en männsika dödades av en björn. Samma dag blev en kvinna och en pojke knivdödade i lidköping och en berusad lastbilförade medade ner och dödade fem andra personer. sådant händer betydligt oftare än var 102 år. Slutsats människor är farligare än björnar.

Förbannat dålig slutsats, det finns väl kanske hundratusen gånger fler björnar i Sveige än människor. Vad tror du skulle hända om det fanns 9 miljoner vilda björnar som vi kunde placera ut i Sverige på alla möjliga ställen smartskalle???
Citera
2004-11-04, 12:17
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Det finns ingen respekt. Det finns ingen universell lag som hindrar oss från att dagligen mörda miljontals djur.

Enligt mig är djurrättsrörelsen en enda stor reaktion på frågan om vilka liv som är lika viktiga. Och enligt människans sätt att resonera så borde ju djuret vara lika viktigt som människans. Det håller jag med om.

MEN

Det mänskliga värdet är endast en produkt av civilisationen. Det är väldigt opraktiskt för de allra flesta att hela tiden vara rädda för att bli dödade av sin granne. Vad gjorde människan åt detta?
Vi instiftade lagar. Vi skrev in i lagarna att varje liv var "heligt", för att använda religiös terminologi, och att vi skulle försöka att leva för att upprätthålla lagarna.

Hela den saken är väldigt bra för arten homo sapiens sapiens då vi kunde upprätthålla rättsstaten och bygga vårt samhälle.

Att människan skulle ha ett egenvärde förutsätter någon slags religiositet eller spiritism. Vi är uppbyggda av samma slags föreningar som djuren, varför skulle dem vara mindre värda. Det ska jag förklara för er:

Alla är lika lite värda, men vårt rättsliga system säger till oss att alla har ett värde. Det är ett system för att skydda oss och ge oss ömsesidigt skydd. Den dagen något djur kommer upp till den nivå att dem kan kommunicera med oss och/eller utgöra ett hot, så kommer dem också att få ett värde.
Citera
2004-11-04, 13:42
Medlem
kaytees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Förbannat dålig slutsats, det finns väl kanske hundratusen gånger fler björnar i Sveige än människor.

Björnar. Så. Många. Björnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in