2011-06-08, 21:38
Medlem
BlackSheeps avatar
Har sett att det ibland ibland är lite vatten som har runnit från toastolen, ner på golvet.. Ser ut som om det kommer underifrån, alltså mellan golv och toastol.. Men det är väll knappast möjligt ?

Vad bör man göra, köpa ny skitstol ? Eller är det större problem på gång.. Bor i BR.
Citera
2011-06-08, 21:45
Medlem
Kan vara kondens, stolen gått sönder eller att skit satt sig nånstans där wc möter avloppsrör i golvet. Svårt att säga utan att titta på det. Är du osäker skall du självklart ringa en rörläggare=)
Citera
2011-06-08, 21:50
Medlem
kallekulakilles avatar
Mer sannolikt är det att vattnet kommer från tanken eller den lilla avstängningskranen före tanken.
Ibland kan det vara så enkelt att det är kondensvatten som bildats på tanken och sedan runnit ned längs stolen och samlats under stolen.

Torka torrt ordentligt och försök sedan se om du kan se var vattnet kommer ifrån.
Citera
2011-06-08, 21:56
Bannlyst
Först och främst måste du kissa rakt ner i toalettstolen!

Porslinet kan ha sprukit i botten, räcker med en hårfin spricka så kommer det någon droppe när du spolar!

Om det är en golvmonterad toalettstol så sitter det en gummipackning mellan upphöjningen i golvet och in i underdelen av toalett stolen!

Båda måste åtgärdas annars kan det bli dyra fukskador.

Är det en hyresrätt så ring din hyresvärd så är han skyldig att fixa till det.

Är det en bostadsrätt så är det ditt egna ansvar ocg i och med att du inte tycks ha en anning om vad du sysslar med så borde du hyra in en vvs kille en timme!

Annars så är det lätt att kolla gummipackningen själv, skruva bara bort vattnet men se till attt vattnet är avstängt först annars så sprutar det vatten. Skruva sedan los de två skruvar som håller stolen på plats och lyft sedan upp den!

Där ser du packningen och är den lite stel eller ser skitig ut så byt den.

Ät toalettstolen över 10 år gammal och det är inget stambyte i sikte så hade jag bytt den till en ny stol som idag kostar mellan 1500-2000 plus den runda gummipackningen för 2-300kr!

Varför har en kille som du en bostadsrätt eller en villa när du har tummen mitt i handen?(inget illa menat)
Citera
2011-06-08, 22:07
Medlem
BlackSheeps avatar
Verkar vara kondensvatten, hoppas jag.. Man ser tydlig fukt och små droppar på porslinet, i nivå med vattnet i själva stolen.

karlstoss; jag kan en heldel om hemmapuleri, men har aldrig mekat med toastolar förut, du menar alltså att de flesta svenskar inte ska bo själva i br eller villor, iom de inte kan fixa felen som kan uppstå sjävla ?

Lite som att inte köpa bil, om du inte är mekaniker
Citera
2011-06-08, 22:28
Medlem
Harpo.Marxs avatar
under toastolen finns ingen packning.är silikon, om det rinner vatten,så tror jag att du har en spricka någonstans.
Citera
2011-06-08, 22:30
Medlem
kallekulakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSheep
Verkar vara kondensvatten, hoppas jag.. Man ser tydlig fukt och små droppar på porslinet, i nivå med vattnet i själva stolen.

karlstoss; jag kan en heldel om hemmapuleri, men har aldrig mekat med toastolar förut, du menar alltså att de flesta svenskar inte ska bo själva i br eller villor, iom de inte kan fixa felen som kan uppstå sjävla ?

Lite som att inte köpa bil, om du inte är mekaniker

Inte alls ovanligt så här års och med den luftfuktighet vi har nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in