2011-06-08, 18:17
Medlem
Hej, finns trådar angående jobbgaranti men inte innehållande de frågor jag vill få svar på. För ca 5 minuter sedan hämtade jag posten och fick reda: "Enligt våra noteringar är du nu långtidsarbetslös". vilket innebär att jag har rätt till någon slags ersättning, har jag för mig iaf. Min fråga lyder helt enkelt, vart ska jag gå för att få tag på pengarna ? Kan jag få pengarna redan imorgon?

Har problem här hemma, har sammanlagt 1 kr kvar (Kära mor min har heller inga pengar, eftersom hon var arbetslös 3 veckor i April och fick endast 1500 kr till Junimånad) Vi har ca 2 veckor kvar att leva tills barnbidrag kommer osv (Har 2 syskon). Börjar bli lite kris när man är en familj på 4 pers och ska leva i 2 veckor med en krona.

Detta får mig att framstå som om att jag har failat fatalt, vilket är sant. Jag har failat. Men istället för att påpeka detta, berätta gärna hur snabbt jag kan få tag på jobbgarantipengarna, skulle hjälpa mig mycket!!!
Citera
2011-06-08, 18:25
Medlem
0rcids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.M
Hej, finns trådar angående jobbgaranti men inte innehållande de frågor jag vill få svar på. För ca 5 minuter sedan hämtade jag posten och fick reda: "Enligt våra noteringar är du nu långtidsarbetslös". vilket innebär att jag har rätt till någon slags ersättning, har jag för mig iaf. Min fråga lyder helt enkelt, vart ska jag gå för att få tag på pengarna ? Kan jag få pengarna redan imorgon?

Har problem här hemma, har sammanlagt 1 kr kvar (Kära mor min har heller inga pengar, eftersom hon var arbetslös 3 veckor i April och fick endast 1500 kr till Junimånad) Vi har ca 2 veckor kvar att leva tills barnbidrag kommer osv (Har 2 syskon). Börjar bli lite kris när man är en familj på 4 pers och ska leva i 2 veckor med en krona.

Detta får mig att framstå som om att jag har failat fatalt, vilket är sant. Jag har failat. Men istället för att påpeka detta, berätta gärna hur snabbt jag kan få tag på jobbgarantipengarna, skulle hjälpa mig mycket!!!

hur gammal är du? är du inskriven på arbetsförmedlingen? fackansluten? om du inte är inskriven på af och du är ung är det inte alfakassan som gäller för dig?
Citera
2011-06-08, 18:26
Medlem
19 år gammal, inskriven på AF, ej fackansluten.

Tell me moar?
Citera
2011-06-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rcid
hur gammal är du? är du inskriven på arbetsförmedlingen? fackansluten? om du inte är inskriven på af och du är ung är det inte alfakassan som gäller för dig?

För att vara kvalificerad till a-kassans grundersättning så krävs det att du har jobbat tillräckligt mycket senaste halvåret och för inkomstrelaterad a-kassa så är det som för grundersättningen + att man ska vara medlem i akassan i ett år. Förutsättningen för akassa är alltså att TS har jobbat.

Till TS, gå till socialen. För att gå med i jobb och utvecklingsgarantin för ungdomar tror jag du behöver ha varit inskriven på arbetsförmedlingen i typ 3 månader.
Citera
2011-06-08, 19:50
Medlem
Om du har jobbgaranti utan akassa behörighet så kommer du få 135 kr per dag ungefär, de ger 3000 i månaden ca. De kan du ha i totalt 15 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in