2011-06-08, 17:24
Medlem
Hej vet inte var den här tråden ska ligga så flytta den gärna,

I alla fall det är en sak som jag tänkt på dom senaste timmarna och det är att för länge sedan så hörde jag att det var en militär som blivit rejält skadad och att det var en sjuktransport som körde denna människa från typ Luleå till Stockholm, okej det låter väll typ sant men tiden... Det jag hörde var att sjuktransporten körde denna sträcka på en timme, enligt vad jag har med mig ifrån skolans dagar så räknar jag sträckan delat på tiden och då fick jag fram ungefär 150 km/h är detta möjligt? Jag menar helt tekniskt, så nu ber jag någon "galen" vetenskapsman hjälpa mig och bevara frågan.

Tack om du kan hjälpa!
Citera
2011-06-08, 17:27
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow-dog
Hej vet inte var den här tråden ska ligga så flytta den gärna,

I alla fall det är en sak som jag tänkt på dom senaste timmarna och det är att för länge sedan så hörde jag att det var en militär som blivit rejält skadad och att det var en sjuktransport som körde denna människa från typ Luleå till Stockholm, okej det låter väll typ sant men tiden... Det jag hörde var att sjuktransporten körde denna sträcka på en timme, enligt vad jag har med mig ifrån skolans dagar så räknar jag sträckan delat på tiden och då fick jag fram ungefär 150 km/h är detta möjligt? Jag menar helt tekniskt, så nu ber jag någon "galen" vetenskapsman hjälpa mig och bevara frågan.

Tack om du kan hjälpa!
är du säker på att de "körde" honom i ett landfordon? dessutom, hur fan kom du fram till 150 km i timmen? närmare 1500 km i timmen i såna fall.

edit: 918 km i timmen för att vara exakt.
Senast redigerad av fredrock 2011-06-08 kl. 17:29.
Citera
2011-06-08, 17:30
Medlem
tuzzens avatar
Med flyg mellan Kallax - Arlanda tar det ca 60 - 75 min med flyg så måste ha varit med flyg dom transporterat honom annars har du ca 90 mil om du ska köra den sträckan.
Citera
2011-06-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
är du säker på att de "körde" honom i ett landfordon? dessutom, hur fan kom du fram till 150 km i timmen? närmare 1500 km i timmen i såna fall.

edit: 918 km i timmen för att vara exakt.

Hm, jag kanske fel beräknade det hela men men Okej då är det nog inte möjligt då, men tack för snabbt svar!
Senast redigerad av snow-dog 2011-06-08 kl. 17:37.
Citera
2011-06-08, 17:48
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Hm, jag kanske fel beräknade det hela men men Okej då är det nog inte möjligt då, men tack för snabbt svar!
ingen fara, men det hade varit intressant att veta hur uträkningen gick till eftersom att det enda du behöver göra är att ta distansen (i det här fallet 918 km) och dela det med 1 (antalet timmar det tog). så antingen trodde du att det bara var 150 km mellan luleå och stockholm eller så gjorde du något väldigt konstigt i uträkningen. kan det ha varit gävle du tänker på? i så fall är det dina geografikunskaper det är fel på istället för mattekunskaperna. pick your poison.
Citera
2011-06-08, 18:13
Medlem
Om det gick att köra mellan Luleå och Stockholm på 1.5 timmar i laglig fart så hade inte Norrland varit så långt bort va?
Citera
2011-06-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Om det gick att köra mellan Luleå och Stockholm på 1.5 timmar i laglig fart så hade inte Norrland varit så långt bort va?

Vad lagligt en ambulans kör
Citera
2011-06-08, 18:51
Medlem
Citat:
ingen fara, men det hade varit intressant att veta hur uträkningen gick till eftersom att det enda du behöver göra är att ta distansen (i det här fallet 918 km) och dela det med 1 (antalet timmar det tog). så antingen trodde du att det bara var 150 km mellan luleå och stockholm eller så gjorde du något väldigt konstigt i uträkningen. kan det ha varit gävle du tänker på? i så fall är det dina geografikunskaper det är fel på istället för mattekunskaperna. pick your poison.

Jag tänkte 903,1 km delat på 60 (minuter) lika med 150 km/h men det är uppenbarligen fel,
Citera
2011-06-08, 19:03
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Jag tänkte 903,1 km delat på 60 (minuter) lika med 150 km/h men det är uppenbarligen fel,
japp, det du gjorde var tydligen att du tog 903,1 och delade det med 60 och fick km/minut. so far so good, om än lite krångligt. sedan multiplicerade du tydligen det med 10, och fick då antalet km transporten tog sig på tio minuter, alltså 150 km. hade du istället multiplicerat med 60 hade du haft rätt siffra.
Citera
2011-06-08, 19:39
Medlem
Citat:
Vad lagligt en ambulans kör

Om 150Km/h tar sträckan på 1 timme så tar 100Km/h streckan på 1.5 timmar.
Alltså lagligt på 1.5 timmar.
Citera
2011-06-09, 10:01
Medlem
Citat:
japp, det du gjorde var tydligen att du tog 903,1 och delade det med 60 och fick km/minut. so far so good, om än lite krångligt. sedan multiplicerade du tydligen det med 10, och fick då antalet km transporten tog sig på tio minuter, alltså 150 km.

Yes det var så jag gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in