2011-06-08, 11:32
Medlem
InteLagoms avatar
Svenska sammanhang avser "tredje statsmakten" press eller media. De två andra är riksdagen, som stiftar lagar, och regeringen, som verkställer dem. Den tredje statsmaktens uppgift är att granska hur det hela förlöper.

Efter som Sveriges massmedia och press idag har svikit Sveriges befolkning genom bara lyfta fram den faktiska sanningen efter att den gått igenom ett så kallat "värderingsfilter" också kallad "censur". Vårt svar som svenskar har varit att vi blir tvungna att skapa vår egen yttrandefrihets princip genom internet.

Flashback kallas den principen och är därför enligt mig den informella fjärde statsmakten med 538 130 medlemmar och nästan 30 miljoner inlägg. Med näst intill riktigt yttrandefrihet är flashback inte bara viktig för oss som Svenskar utan också ett instrument mot de med makt och de som ljuger.

Vad betyder egentligen Flashback för Sverige?
Citera
2011-06-08, 11:47
Bannlyst
Teoretiskt: Flashback är otroligt viktigt.

I praktiken: Intressant sida men livet fortsätter.
Citera
2011-06-08, 11:52
Medlem
Pallevantes avatar
Flashback betyder inte ens speciellt mycket för merparten av användarna, så nej, det är inte någon informell fjärde stadsmakt. Det är ett förstorat kafferum där man vet att inte den där jobbiga kollegan lyssnar.
Citera
2011-06-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteLagom

Vad betyder egentligen Flashback för Sverige?

Ingenting. Det är ett virtuellt torg där skvaller frodas och möjligen en och annan sanning uppdagas. Men bortsett från något enstaka undantag har det ingen betydelse för Sverige.

Medelåldern är över lag låg och inläggen håller i de flesta fall låg kvalitet såväl vad gäller innehåll som språklig kompetens.
Citera
2011-06-08, 13:03
Medlem
Juvelidiots avatar
+1
(den gjorde jag med vilje då det är ett av de vanligare inläggen på FB och får stå som bild för tyngden FB har som fjärde statsmakt)
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Ingenting. Det är ett virtuellt torg där skvaller frodas och möjligen en och annan sanning uppdagas. Men bortsett från något enstaka undantag har det ingen betydelse för Sverige.

Medelåldern är över lag låg och inläggen håller i de flesta fall låg kvalitet såväl vad gäller innehåll som språklig kompetens.
Citera
2011-06-08, 17:32
Medlem
Potentialen finns men man ska inte underskatta andelen besökare som snubblar in på jakt efter kändis och/eller sport-skvaller, för att inte nämna porr.

Ta en titt på de trådar som har över miljonen visningar (äldre heta ämnen) så ser du vad som vinner i längden - det är big brother, kungen, och så amatörporrtråden med 10 miljoner(!) visningar. Ämnen inom politik och media kvalar inte ens in på listan.

Det "viktiga" drunknar tyvärr i förströelse. Det finns dock stora värden på Flashback, till ex det faktum att siten garanterar anonymitet och yttrandefrihet (så långt det nu går), samt även fungerar som en enorm databas.

Man kan säga att Flashback speglar det samhälle vi lever i (även om vissa intalar sig annorlunda för att de, med all rätt, skräms av den hårda verkligheten.)
Senast redigerad av VoxPopulis 2011-06-08 kl. 17:37.
Citera
2011-06-08, 22:29
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nja, trots att jag donerar min tid åt FB och anser det vara en viktig sida - så tycker jag nog att det är att överskatta just det här forumet att ensamt utropa det till den fjärde statsmakten.

Men, om man också tar med alla femtiosjuttontusen forum som diskuterar allt från högt till lågt, och där Flashback förvisso är en av de större och gett upphov till många av de andra (missnöjda och bannade som startat eget t ex) - och sedan lägger till twitterflöden, vissa diskussioner på facebook och andra communities - samt adderar alla bloggar skrivs, ibland av samma som skriver på forum, och några få som läses av fler än skaparen - ja, då får man något man skulle kunna kalla för en fjärde statsmakt.

En samling media, som enbart har det gemensamt att de finns på interent, och oftast drivs av privatpersoner utan koppling till tredje statsmakten, och där man nog kan få reda på både sanningen och lögner kring det mesta som gammelmedia inte vill ta upp. (Eller för den delen tar upp, men i censurerad form.)

Att FB är en del av detta, och i Sverige kan betraktas som en av motorerna - är väl vackert så.
Citera
2011-06-08, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja, trots att jag donerar min tid åt FB och anser det vara en viktig sida - så tycker jag nog att det är att överskatta just det här forumet att ensamt utropa det till den fjärde statsmakten.

Men, om man också tar med alla femtiosjuttontusen forum som diskuterar allt från högt till lågt, och där Flashback förvisso är en av de större och gett upphov till många av de andra (missnöjda och bannade som startat eget t ex) - och sedan lägger till twitterflöden, vissa diskussioner på facebook och andra communities - samt adderar alla bloggar skrivs, ibland av samma som skriver på forum, och några få som läses av fler än skaparen - ja, då får man något man skulle kunna kalla för en fjärde statsmakt.

En samling media, som enbart har det gemensamt att de finns på interent, och oftast drivs av privatpersoner utan koppling till tredje statsmakten, och där man nog kan få reda på både sanningen och lögner kring det mesta som gammelmedia inte vill ta upp. (Eller för den delen tar upp, men i censurerad form.)

Att FB är en del av detta, och i Sverige kan betraktas som en av motorerna - är väl vackert så.
Internet.

Förövrigt håller jag med.
Flashback/Internet är utmärkta informationskällor och har säkerligen påverkat samhället indirekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in