Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-07, 22:41
Medlem
partillejonnys avatar
Tjena, försökte dualboota min dator idag så att jag skulle ha tillgång till både w764bit och xp32bit. Hörde att detta skulle vara svårt om man installerar W7 först, men dock så ska det vara möjligt. Jag har en legit version av W7, dock så körde jag en piratversion av XP som jag tankat ifrån TPB och bränt på en CD.

Jag började med att krympa volymen på min primära hårddisk för att skapa en ytterligare på 40GB, formaterade denna och installerade XP på den. När installationen var klar, så får jag något meddelande i stil med "error reading disc, press ctrl+alt+ el for restart" (ja, "d" i "del" var utelämnat). Jag tryckte CTRL+ALT+DEL och datorn startades om, och samma meddelande dök upp. Jag var nu rädd att all data på min primära disk skulle ha försvunnit, men det fungerade finfint att stoppa i min W7skiva och köra en startreparation.

Det som egentligen borde ha hänt, var att jag bara skulle kunna starta XP vid uppstart av datorn, och sedan använda programvaran "EasyBSD" för att ge mig möjlighet att välja OS vid uppstart, men som sagt så fick jag inte önskat resultat.

Någon som vet vad som kan ha gått fel? Kan det ha varit torrenten det var fel på? Detta borde dock inte vara fallet då den hade ca 400 DB.

Hjälp utav kunnig uppskattas, tack!

EDIT: jag ser WindowsXP-mappen tillsammans samtliga filer på den andra disken, men jag kan inte få igång det på något sätt som jag känner till.
Senast redigerad av partillejonny 2011-06-07 kl. 22:51.
Citera
2011-06-07, 22:53
Medlem
Solid.Alvedons avatar
intressant, tänkt på det själv lite,
Citera
2011-06-08, 01:26
Medlem
gadzooxs avatar
Bootloadern i Windows 7 vet hur man bootar XP, men XPs bootloader vet inte hur man bootar 7. Detta eftersom 7 är nyare än XP.
Ergo, installera 7 efter XP och lägg dem på varsin partition.

Varför vill man ha XP 32bit btw?
Citera
2011-06-08, 01:39
Medlem
vonOlofs avatar
Finns åtskilliga boot managers som man kan lägga in på en egen partitions-slatt för att fixa det efterfrågade. Går även att fixa till "i efterhand".
Citera
2011-06-08, 10:57
Medlem
partillejonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Bootloadern i Windows 7 vet hur man bootar XP, men XPs bootloader vet inte hur man bootar 7. Detta eftersom 7 är nyare än XP.
Ergo, installera 7 efter XP och lägg dem på varsin partition.

Varför vill man ha XP 32bit btw?

Det är precis så jag gått till väga, men jag förstår inte vad problemet är. Försökte installera XP på min main partition, men det funkade inte heller, detta var t.o.m. med en annan torrent som sas skulle vara bättre. "an error reading disk has occured, press ctrl+alt+del to restart".

Någon som vet hur man fixar detta??
Citera
2011-06-08, 16:43
Medlem
kinky_Ms avatar
Har egentligen ingen aning om varför det inte funkar men testa att köra en långsam formatering av din nya partition först. Då kan du utesluta fel på disken.
Jag har inga problem med dualboot men jag kör med två olika hårddiskar.
Citera
2011-06-08, 19:31
Medlem
partillejonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Har egentligen ingen aning om varför det inte funkar men testa att köra en långsam formatering av din nya partition först. Då kan du utesluta fel på disken.
Jag har inga problem med dualboot men jag kör med två olika hårddiskar.

Har provat både snabb och långsam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in