2011-06-07, 15:00
Medlem
Hallå!

I höstas hade jag en kund som trots påminnelser inte betalade sin faktura. Jag glömde sedan bort den bland alla papper, men har nu kontaktat kunden igen och de är nu "betalningsvilliga". Således har de bett mig skicka fakturan igen.

På originalfakturan missade jag dock att skriva dröjsmålsränta, utan hade bara med "Betalningsvillkor: inom 30 dagar".

1. Kan/vågar man lägga till ränta nu? Hur mycket?
2. Om man skriver dröjsmålsränta: x %, hur beräknas den? Per dag, månad etc?
3. Lägga till påminnelseavgift?

5. Är det OK att ens göra ändringar på fakturan nu i efterhand?
6. Behöver jag ändra bokföringen om jag ändrar originalfakturan?
Citera
2011-06-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Hallå!

I höstas hade jag en kund som trots påminnelser inte betalade sin faktura. Jag glömde sedan bort den bland alla papper, men har nu kontaktat kunden igen och de är nu "betalningsvilliga". Således har de bett mig skicka fakturan igen.

På originalfakturan missade jag dock att skriva dröjsmålsränta, utan hade bara med "Betalningsvillkor: inom 30 dagar".

1. Kan/vågar man lägga till ränta nu? Hur mycket?
2. Om man skriver dröjsmålsränta: x %, hur beräknas den? Per dag, månad etc?
3. Lägga till påminnelseavgift?

5. Är det OK att ens göra ändringar på fakturan nu i efterhand?
6. Behöver jag ändra bokföringen om jag ändrar originalfakturan?

Nej Du kan inte kräva dröjsmålsränta nu då det inte framgick av fakturan.
Citera
2011-06-07, 15:31
Medlem
Fredrikb82s avatar
Jo, det ser ut som det går.

se mer här: http://lawline.se/answers/1921
Citera
2011-06-08, 00:03
Medlem
Du får lägga på dröjsmålsränta om du inte har avtalat något annat som det stod i länken.

Man bör dock alltid avtala så att man kan ta ut både en fast ränta som är högre än vad som är lagstadgat och du kan då även ta ut påminnelseavgifter m.m.

Om du inte får betalt efter påminnelse kan du ju lämna över till inkasso och då sköter de allt det där.
Citera
2011-06-08, 01:51
Medlem
mondainais avatar
1) Kan chansen att de betalar minska om du lägger på dröjsmålsränta?

2) Kan chansen att de vill göra affärer igen minska om du lägger på dröjsmålsränta?

3) Om ni gör affärer igen, kan risken att de förhalar nästa betalning öka om du inte lägger på dröjsmålsränta den här gången?

Jag skulle själv inte lägga på ränta för mina kunder, och skulle också bli irriterad om en leverantör (av det slag som man har en mer personlig kontakt med) la på ränta till mig. Men det där beror ju helt på vilken bransch man är i.
Citera
2011-06-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Du får lägga på dröjsmålsränta om du inte har avtalat något annat som det stod i länken.

Man bör dock alltid avtala så att man kan ta ut både en fast ränta som är högre än vad som är lagstadgat och du kan då även ta ut påminnelseavgifter m.m.

Om du inte får betalt efter påminnelse kan du ju lämna över till inkasso och då sköter de allt det där.

Citat:
Ursprungligen postat av mondainai
1) Kan chansen att de betalar minska om du lägger på dröjsmålsränta?

2) Kan chansen att de vill göra affärer igen minska om du lägger på dröjsmålsränta?

3) Om ni gör affärer igen, kan risken att de förhalar nästa betalning öka om du inte lägger på dröjsmålsränta den här gången?

Jag skulle själv inte lägga på ränta för mina kunder, och skulle också bli irriterad om en leverantör (av det slag som man har en mer personlig kontakt med) la på ränta till mig. Men det där beror ju helt på vilken bransch man är i.

Jag tror jag kommer få betalt oavsett ränta eller ej. Men om relationen blir skit spelar ingen roll eftersom jag ej arbetar med dem längre.

Ska ränta och påminnelseavgift vara på separat faktura?

Tex.
Faktura 1
Konsult X kr.
Moms Y kr.
Summa: Z kr.

Faktura 2
Ränta 10% på beloppet Z kr från faktura 1.
Påminnelseavgift om Y kr.
Summa: Z.

Eller vad? Observera att de har bett mig skicka faktura 1 igen eftersom de inte har den kvar.
Senast redigerad av Oboymannen 2011-06-08 kl. 16:49.
Citera
2011-06-08, 22:59
Medlem
Man brukar skapa en ny faktura där man lägger till en rader för påminnelseavgifter och ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in